Publicerad: 2012-02-22 12:05, senaste uppdaterad: 2012-05-09 16:05
Läs upp
Den falska och den äkta Fru Gårman.
Foto: Staffan Wolters
Laddar...

Fru Gårmans bröst blir mindre

Fru Gårman fick för kort kjol och alltför spetsiga bröst. Nu sätter kommunen upp nya skyltar med en mer nedtonad kvinna.

För ett par år sedan blev kvinnor synliggjorda även på skyltar för övergångsställen. Då lanserades i jämställdhetens tecken en kvinnlig variant av Herr Gåman, gubben som i evinnerliga tider visat fotgängarna var de kan korsa gatan. Men i Uppsala gick det så illa att Fru Gårman gjorde entré i en felaktig gestalt.

På några skyltar som satts upp i bland annat Stabby och Storvreta är Fru Gårman utformad på ett otillåtet sätt.
– Jämfört med hur skylten egentligen ska se ut har den varianten av Fru Gårman fått lite större byst, kortare kjol och mer fart i steget, säger Christer Åkerlund som arbetar med trafikskyltar vid Uppsala kommun.
– Som privatperson kan man tycka att den är lite käckare men självklart följer vi vägmärkesförordningen och ersätter den med den officiella skylten.

På de ställen i kommunen där fel Fru Gårman satts upp ska hon alltså bytas ut mot den mer damiga variant som Transportstyrelsen tagit fram. Per Öhgren vid Transportstyrelsen har inte hört talas om att problemet dykt upp på något annat håll i landet.
– Det där måste vara något man själv hittat på i Uppsala, säger han.

Men såväl kommunen som skylttillverkaren svär sig fria och hur det hela gått till är en gåta. Oavsett vad har saken väckt uppmärksamhet nu när den läckt ut. Under onsdagen blev Christer Åkerlund på kommunen uppringd av journalister från när och fjärran.
– Jag blev även intervjuad på engelska och det är man ju inte van vid. Det var inte helt lätt att komma på vad alla vägtrafiktermer heter på engelska, säger han.

Av: Staffan Wolters staffan.wolters@unt.se

Vilken Fru Gårman föredrar du?
Kommentarer till artikeln
Feministtrams
Det är fuktansvärt slöseri med skattemedel att överhuvudtaget ha en Fru Gårmanskylt. Herr Gårmanskylten har ingen med ojämlikhet att göra. Numera ser man inte alltid skillnad eftersom så många kvinnor går i långbyxor.

Att dessutom bry sig om utseende på fru-skylten ger bara ett ytterligare löjets skimmer över frågan.
Bee, 25 feb 2012 kl 10:33
@ Ture Turesson
Jag kanske missförstår men min tolkning av dina inlägg är att vi har samma åsikt (jag ska låta bli att prata för alla andra oavsett vad jag tror), men ändå får jag känslan att du argumenterar emot mig. Jag kanske missförstår som sagt.

Jag håller helt med i det du säger, jag förstår inte heller nytta med att putsa lite på en symbol. För mig är det ett oförsvarligt slöseri av våra skattepengar och precis som du säger så verkar det som att någon har för lite att göra och måste visa fylla sin arbetstid med något att visa för sina chefer.
Edin, 24 feb 2012 kl 10:17
Även andra märken
Jag har hört att man även ska ändra skylten för ojämn väg för den för tankarna till alldeles för stora bröst
Göran Lantz, 24 feb 2012 kl 7:42
Edin
Det är beklagligt att detta kostar pengar och resurser, fortfarande anser jag att någon tydligen har för lite att göra. Eller bara fått hybris kanske? Vad är nyttan av att putsa lite på en symbol? Men du Edin, du gör dig till talesman för som du säger - "alla" som skriver här. Jag har inte missat någon ironi alls.
Ture Turesson, 23 feb 2012 kl 14:46
God morgon
Uppsala med omnejd.
Ska vi lösa problem eller skapa flera?
Stig G.Jansson, 23 feb 2012 kl 13:57
@ SnuttJulle
Du är väl medveten om att det är Alliansen som styr i Uppsala sedan 2006?
http://svt.se/content/1/c6/70/49/69/Majoritetsforhallanden20061113.pdf
Edin, 23 feb 2012 kl 12:59
Jaha...så här går det....
....när man låter vänsterfalanger och genushjärntvättade få diktera villkoren i samhället....

Undrar just om inte vissa gruperingar mer och mer blir som sekter med skygglappar för att slippa se och förstå verkligheten. Genussekten, vänstersekten, miljösekten osv osv och Uppsala är en lekplats där man tydligen kan lägga ner hur mycket tid och pengar som helst för att få laborera.
Jag blir större och större alliansälskare för var dag.


SnuttJulle, 23 feb 2012 kl 12:56
@ Ture Turesson
Jag tror du missar ironin i alla våra inlägg. Mitt inlägg (och alla andras också är jag helt övertygad om) är väldigt ironiskt och ingen tycker på fullaste allvar att det här är viktigt.
Tvärtom är det beklagligt att pengar och tid slösas på detta.
Edin, 23 feb 2012 kl 12:44
Skyltproblem
Ja, har man inte problem så är det ju lätt att skapa några med ickefrågor. Vem har haft jämställdhetsproblem med gubben på skylten? Jag bara undrar.
Nille, 23 feb 2012 kl 11:43
För lite att göra?
Har någon för lite att göra? Är detta viktigt? Och ni som på fullt allvar börjar svamla om jämställdhet och liknande, mår ni verkligen bra? Några tar detta på fullt allvar, tycker ni verkligen detta är så allvarligt som tonen i somligas inlägg här? En TECKNING av en flicka på en vägskylt, ni får väl blunda när ni ser den i trafiken om det känns så förfärligt.
Ture Turesson, 23 feb 2012 kl 10:54
Fånigt försök till jämnlikhet
De flesta kvinnor, tjejer bär för det mesta långbyxor nu för tiden.
Liljan Ström, 23 feb 2012 kl 8:51
Pinsamt
Jag skäms över bo i Sverige! Vad har vi hamnat i för ankdamm !
Ska vi verkligen använda våra pengar till sånt här, som i det stora perspektivet med väldiga brister i både skola och vård verkar helt, ursäkta, anvarslöst nonsens.
irmeliina, 23 feb 2012 kl 5:39
rätt ska hellre vara riktigt rätt
Ska det ändras på något så viktigt som en information om ett övergångsställe borde helheten beaktas. Titta på skyltarna, vilken än som kan anses mest rätt. Titta sen på gatan med övergångs-strecken. Vilken är likheten med strecken på en verklig gata? Är det bara svarta som får passera på strecken? Och bara då det är upplyst! Eller kan vi möjligen tänka lite längre. Gör om hela skylten till svart som gatan med vita streck och pictogram föreställande kanske flera personer som passerar.Då kanske lite färre bara springer rätt ut i gatan och tror de måste gå en åt gången...
Eller så slutar vi förändra allt som fungerat innan vi hittat på BRA lösningar, utan att först göra saken till ett genusproblem eller annat i Sverige för tillfället modernt diskrimineringsalternativ.

Nyanserad, 22 feb 2012 kl 22:59
Bara i Uppsala
Då den "ärtiga" fru gårman skylten var den första officiellt tillverkade skylten, så bör det finnas ett stort antal spridda över landet, så det bör inte vara någon nyhet för transportstyrelsen eller kommuner, men det är nog bara i den "upplysta" orten Uppsala som den kan orsaka ramaskri med buller och bång.
Anselm, 22 feb 2012 kl 22:57
Här går hen!
Hur skulle en "Här Gårhen"skylt kunna se ut?
Ingo, 22 feb 2012 kl 22:17
Kvinnor bär också byxor!
Den "falska" speglar ju i o f kvinnornas kjollängd bättre. Men borde inte Fru Gårman ha nylonstrumpor och shorts istället. Det har ju i a f varit väldigt på modet!

F ö den gamla Herr Gårman (Här går man) symbolicerar väl också en kvinna väldigt bra! Kvinnor klär ju väldigt snyggt i byxor.

Föresten så spelar ju inte storleken någon roll brukar det heta, så om Fru Gårman har stora eller små toppiga bröst vad spelar det för roll?
Ingo, 22 feb 2012 kl 22:08
Den yngre gör som de yngre!
Dvs går med raska steg rakt ut i gatan. Iphonelurar i öronen, huvan med pälsbräm uppfälld, tankar på något helt annat än trafik, jag har rätt att gå hur jag vill osv.

Tro fasen att det är den vi skall ha, den representerar ju exakt den yngre generationens attityder och bristande överlevnadsstrategi.
Gamla fru Gårman stannar och kollar, hon kan det.

Dessutom håller jag med en del tidigare inlägg om kostnadsaspekten. Men det måste väl bero på att det fortfarande finns tjänstemän som rekryterades med partiboken som främsta merit under tidigare regim. Det är inte mina pengar, det är kommunenens....
Lennart B, 22 feb 2012 kl 21:48
Konservativt initiativ?
Jag trodde också att det var ett aprilskämt! På vems initiativ introduceras ?fru Gårman?? Ingen sansad genusteoretiker skulle ju förorda något sådant! ?Fru Gårman? handlar ju om att reproducera könsroller och lyfta fram heterosexualitets- och kärnfamiljenormen! ?Herr Gårman? själv är ju så pass könsneutral i sin utformning att ?han? lika gärna kan representera en kvinna i byxor (ja, kvinnor kan faktiskt ha byxor!)! Eller är ?Fru Gårman? en dragqueen och ?Herr Gårman? en dragking?!

Ett större problem är väl i så fall att varken herr eller fru symbol har något synligt funktionshinder! Det hade väl varit mer angeläget att sätta en Gårman i rullstol eller på kryckor för att visa att även funktionshindrade är trafikanter?

KN, 22 feb 2012 kl 18:37
Kränkande
Anledningen till att skylten med den mer naturliga bilden av kvinnan inte passar i Sverige beror på att den är kränkande för vissa kulturer. Det är därför som den "officiella" skylten liknar en kvinna som bär abaya (fast utan niqab).
t.andersson, 22 feb 2012 kl 17:34
VAD ??
Är själv anställd som tjänsteman i kommunen, men då i en sektor där det hela tiden pratas om besparingar och rationaliseringar, precis det handlar om vård och omsorg. Att det sitter andra med skattepengar avlönade personer och beslutar om sådant här är som att få en pungspark i minusgrader. Hoppas och tror innerligt att hela grejen är ett skämt för att väcka uppståndelse. Allt annat är sådant som motiverar till att undra hur f.n det försvårbart att ens ta up frågan. Vet att frågor av denna art kräver en massa arbetstid i form av möten innan de kommer upp "på bordet". Många skattekronor som går till spillo när det samtidigt sparas in på allt inom den "mjuka sektorn". Vart är vi på väg?. Bättre då att ha en helt könlös streckfigur på skyltarna, då behöver inga "könskämpar" ta illa upp.
G.A, 22 feb 2012 kl 17:17
Äldre inlägg »

>>Läs fler nyheter på Brottsplats Uppsala

leva

Låt din brudklänning glänsa en sista gång. Haka på trenden ”trash the dress”.

 


 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »