Publicerad: 2010-09-10 08:57, senaste uppdaterad: 2010-09-10 15:09
Läs upp
Zandrah Kanngo och hennes dotter bor i en lägenhet i andra hand, men måste nu flytta ut.
Foto: Emma Eriksson
Laddar...

Hundra barnfamiljer söker boende

Zandrah Kanngo måste snart flytta ur sin andrahandslägenhet. Hon har ingenstans att ta vägen – och trots att hon har hand om sin femåriga dotter varannan vecka kan socialtjänsten inte hjälpa till med boende.

Att vara ensamstående mamma och leva på socialbidrag är ingen garanti för att man ska tas upp av det sociala skyddsnätet om man blir bostadslös. Zandrah Kanngo bor sedan ett par år tillbaka i en andrahandslägenhet i Tuna backar, varannan vecka har hon femåriga dottern hos sig. När Zandrah Kanngo nyligen fick beskedet av sin hyresvärd att hon måste flytta ut kontaktade hon socialtjänsten, som hon haft kontakt med i flera år, för att be om hjälp med nytt boende.
– Jag fick beskedet att de inte kan hjälpa mig eftersom de inte har några lägenheter lediga och inga rum på några akutboenden, vandrarhem eller stugor. De tyckte att jag skulle bo hos familj och vänner, men jag har ingen att bo hos, säger hon.

Så när uppsägningstiden om ett par månader gått ut vet alltså inte Zandrah Kanngo var hon och dottern ska ta vägen. Hon har inte stått tillräckligt länge i bostadskö för att våga hoppas på lägenhet den vägen. Och att hitta en andrahandslägenhet är en svår uppgift när det råder sådan bostadsbrist.
Zandrah Kanngo har tidigare varit missbrukare, men är sedan några år tillbaka fri från droger. Hon arbetstränar och har socialbidrag.
– Det är en väldigt stressande situation nu, det känns som att den här grunden jag byggt upp att stå på bara dras undan.

Faktum är att Zandrah Kanngo varit med om samma situation tidigare. För ett par år sedan blev hon stående på gatan utan bostad, med kassarna i ena handen och dottern i andra. Zandrah Kanngo mådde så dåligt att hon fick ett sammanbrott och hamnade på sjukhus.
Först därefter fick hon hjälp till akutboende via socialtjänsten, och flyttade sedan runt mellan campingstugor på Fyrishov och vandrarhem. Eftersom hon var bostadslös kunde hon inte längre under en period ha delad vårdnad om dottern, som i stället bodde hos sin pappa på heltid.
– Det var något av det hemskaste som hänt. Jag kunde inte ta hand om mitt barn!
Efter alla turer är Zandrah Kanngos tillit till att socialtjänsten ska kunna hjälpa henne och dottern oerhört låg.
– Barns trygghet är enligt socialtjänstlagen och barnkonventionen oerhört viktig, och barnfamiljer ska prioriteras i turordningen till bostäder. Men uppenbarligen kan socialtjänsten här inte sköta sitt jobb eftersom det är en sådan bostadsbrist.
Karin Mansikka, som är chef på socialtjänstens försörjningsstöd, håller med Zandrah Kanngo: det finns för få bostäder i Uppsala för att socialtjänsten ska kunna hjälpa alla barnfamiljer som är i behov av boende.
– Finns det inga lägenheter så finns det inga. Allt vi kan göra är att bedöma behovet och skriva att den här personen bör beviljas en lägenhet när det blir en sådan ledig, säger hon.

Barnfamiljer, våldsutsatta kvinnor och funktionshindrade står främst i kön för att få så kallade bostadssociala lägenheter. Men omsättningen på sådana lägenheter är låg. Hittills i år har 150 bostadssociala lägenheter förmedlats i Uppsala kommun. 160 ärenden står för tillfället i kö, varav 100 är familjer med barn.
Risken finns att Zandrah Kanngo måste vänta uppemot ett år på en lägenhet förmedlad via socialtjänsten.
– Det hon kan göra är att leta hysteriskt på andrahandsmarknaden. Den som har möjlighet kan också titta utanför Uppsala kommun, eftersom många kommuner har en mycket bättre situation än Uppsala. Men för många går ju inte det av praktiska skäl.

Zandrah Kanngo säger att det vore svårt att bo någon annanstans än i Uppsala eftersom hon äntligen håller på att ta sig in på arbetsmarknaden och inte minst eftersom hennes dotters pappa bor här. Hon har inte gett upp hoppet om att hitta något på egen hand, men känner sig rätt uppgiven.
– Ibland vill jag bara gräva ner mig och gråta. I Sverige ska man inte behöva vara rädd för att bli hemlös!

Kommentarer till artikeln
matte:
det där var en märklig kommentar matte karlsson? vad hade det med detta att göra? förstår inte sammanhanget tyvärr....onödiga kommentarer, finns ingen anledning att komma med antaganden och påståenden som det inte finns grund för. ointelligent måste jag säga.
zandrah kanngo, 20 jan 2011 kl 11:51
matte:
det där var en märklig kommentar matte karlsson? vad hade det med detta att göra? förstår inte sammanhanget tyvärr....onödiga kommentarer, finns ingen anledning att komma med antaganden och påståenden som det inte finns grund för. ointelligent måste jag säga.
zandrah kanngo, 20 jan 2011 kl 11:52
Tänk längre...
Självklart ska man i första hand försöka hitta bostad på egen hand. Som jag har gjort. Men när det inte går då? Och då pratar jag inte om dagar utan månader av letande. Ska inte då socialen finnas där med sitt skyddsnät så att man inte hamnar utanför samhällets ramar?
Zandrah Kanngo, 11 sep 2010 kl 20:46
Att brösta sig med cynism
Borgarklassens tidigare spelade omtanke om att de mänskliga- och sociala rättigheterna även skulle omfatta arbetarklassen har vänts till att de numera bröstar sig med sin totala cynism.
Föraktet för allt mänskligt liv som inte ger räntor och profiter till borgarklassens arbetsfria försörjning demonstreras först i jakten på besparingar på försörjningen av dem som inte är lönsamma. Barn och gamla, arbetslösa och sjuka.

Försörjningen av "den relativa överbefolkningen" vältras över från skatterna - till vilka välbemedlade tvingas bidra - till de fattiga familjerna.

Att den ökande fattigdomen medför att ekonomin går in i ett cykliskt krisförlopp och mot stagnation får bara borgaren att kräva ytterligare lättnader för egen del.

Borgarna skapar framför allt sina egna dödgrävare.
Fred Torssander, 11 sep 2010 kl 9:28
BARNEN!
Först och främst måste barnen komma! Bla Bla Bla...

Jag kan hålla med om att små barn inte klarar sig själva och dem måste vi naturligtvis ta hand om.

Men varför i helvete ska vi göra så många barn! Det är ju bara en jävla egotripp för de halv-vuxna!

Visst det ligger i våran natur att föröka oss, men människan är faktiskt så intelligent att vi kan se framåt. Behöver vi fler människor?

Folk som inte kan få egna barn köper ju barn av andra bara för att få "trippen". EGO!!


Matte Karlsson, 11 sep 2010 kl 7:10
Kommunen ska klart hjälpa
Jamen vadå? Ska barn och då speciellt barn behöva lida för att deras föräldrar har hamnat lite "vid sidan om" oftast inte ens självförvållat!!!
Klart att alla i samhället ska ha rätt till att kunna både sova inne (tänker på uteliggarna då) och ha ett eget hem och det oavsett vad det kostar kommunen så kommer det ALLTID att bli billigast och bäst för både kommunen/staten/Individen för dom som drabbas och då kommer vi ju alla att tjäna på det plus att ingen behöver ha ett otryggt liv.
Men först BARNEN som måste få känna sej TRYGGA!
Christer Lindström, 11 sep 2010 kl 0:56
Bostadsbrist uppsala!
Är det bara politikernas fel att vi har bostadsbrist i Uppsala? När det ska byggas så överklagas det och blir ett himla liv.Husen är för höga ,fel plats,fel sort(hyres/köplägenhet)mm.Alla vill att det ska byggas mer bostäder, bara inte "på mitt grönområde".Eller så vill man bygga på en åker och då är det fel att förstöra jordbruksmark.Inget passar Uppsala borna.Som inflyttad upplever jag Upplänningar/Uppsalabor som egotrippade.Bygg bara det inte påverkar där jag bor verkar vara en vanlig inställning.En liknelse:Nån by i Uppland ville ingen ha sopstationen nära sitt boende alla gnällde var den än låg.Ragnsells tog bort den helt o hållet(Bra gjort)Nu gnälls det där att det inte finns nån sopstation där.Kör över alla som klagar o låt byggbolagen bygga!Dags att U-A planeras som en storstad.
anders andersson, 10 sep 2010 kl 23:37
Till Christer Kevic
Samma här jag stör ingen har inte några som helst problem med något missbruk droger har jag aldrig rört alkohol brukar drickas en gång om året och då mycket sparsamt.
Vist ja har betalningsanmärkning efter som jag knuffade bort en kille som slog en tjej men rätten ansåg mig ha knuffat för hårt och blev dömd för det så min ekonomi rasade jag har gjort rätt för mig efter det men inte lyckats betala allt än.
Jag är mån om min omgivning men får sota för det genom att vara bostadslös alla som behöver hjälp har inte problem utan vill göra rätt för sig.
Joel Back, 10 sep 2010 kl 17:10
Till Christer Kevic
Jag har aldrig missat att betala in min hyra eller stört och vandaliserat något. Jag har inte heller missbrukat och levt rövare tidigar. Jag har valt att bo kvar i Uppsala kommun för min dotter skull!!! Vi blev hemlösa när min pojkvän o jag gjorde slut!!! Jag kan bo vart som helst i kommunen och att pendla är inget hinder. Så döm INGEN innan du hört allt. Jag har letat och sökt själv i 2 år och bott i andra hand, men då vi sist hyrde i andra så gick han in i lägenheten när jag var på jobbet och hade inte min syster just då vägarna förbi vet jag inte vad som kunde ha hänt. Då först gick jag till Soc för att få hjälp!!!
Så snälla, döm inte alla innan du hört varför man är hemlös. I Uppsala kommun får du inte hyra om du inte har fast jobb så enkelt är det.
Carin Andersson, 10 sep 2010 kl 16:34
Rättigheter utan skyldigheter
Uppsala förfogar över 1000 st sociallägenheter, varav hälften är bostadsrätter. Att ha en familj med sociala problem vägg i vägg till ens lägenhet som man har köpt för en miljon känns inte helt rättvist.
Varför ska de som struntat i att betala hyran,stört och vandaliserat, missbrukat och levt rövare ha förtur till lägenheter när köer på flera år är vanligt för alla andra? För det är så, de som hamnar i den här situationen har den bakgrunden.
Varför måste det vara lägenheter? Kan man inte bygga ett kollektivboende, typ studentkorridorer med gemensamma utrymmen för denna grupp? Det ska ju absolut ha tak över huvudet, men inte på bekostnad av alla andra som sköter sig!
Christer Kevic, 10 sep 2010 kl 14:27
Arbetsförmedlare Lundberg?
För att det skall vara möjligt att "att skaffa ett riktigt om än lågavlönat arbete", krävs dels att ekonomin styrs enligt Grundlagens krav: Det skall särskillt åligga det allmänna att trygga rätten till arbete. I stället för enligt NAIRU-modellens strävan efter "jämvikts"arbetslöshet.

Dels krävs att de riktiga om än lågavlönade arbetena inte trängs undan av workfareåtgärder. Åtgärder som dessutom bryter mot förbudet mot diskriminering av arbetande. I Socialtjänstlagens sjätte paragraf klart och tydligt utskrivet, till de ansvarigas skam och nesa: "Den som deltar i praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet ? ska i det sammanhanget inte anses som arbetstagare.?
Detta även när:
"den enskilde utför uppgifter som stämmer överens med ? sådant som vanligen utförs vid förvärvsarbete"
Fred Torssander, 10 sep 2010 kl 14:24
Tröttsamt
Zandrah gjorde väl ett eget val då hon valde droger? Nu "arbetstränar" hon, istället för att skaffa ett riktigt om än lågavlönat arbete. Skaffa en lägenhet som ligger lite utanför stan och ta bussen in som många andra får göra. Tröttsamt att höra att alla andra sköter sina jobb dåligt, varför inte ställa krav på individen???
Eva Lundberg, 10 sep 2010 kl 13:59
Många lever under liknande förhållanden
Håller helt med Jenny Carlsson i precis vartenda ord hon säger. Förstår inte att en del bara kräver att få allt serverat. Det är nog många männsískor i dag som har problem med både försörjning och bostad men ändå inte tycker att socialtjänsten har ansvaret för problemen.
Christiana Anderson, 10 sep 2010 kl 13:53
Eget ansvar för kapitalismen
Borgare talar och skriver om individernas ansvar idag. Förklaringen ligger i att borgarstaten numera inte tar någon hänsyn till vare sig lag eller grundlag. Och ännu mindre till politiker som ska representera folket. De har i tysthet avsagt sig detta sitt uppdrag för att i stället "förankra" det som stat och kapital kommit överens om.
Ett typiskt exempel är arbetslöshetspolitiken, där Riksdagsblocken är övernes om att bibehålla "jämviktsarbetslöshet". Fast denna har visat sig inte skapa jämvikt utan kris på kris i ekonomin.
Ett annat är bostadsbyggandet, där fastighetsmarknaden var den första att avregleras och varvid det tämligen omedelbart blev en "bubbla" och sedan kris.
Efter den akuta krisen har kapitalismens naturliga ordning återställts: Inget eget ansvar annat än för profiten.
Fred Torssander, 10 sep 2010 kl 12:41
Närproducerade politiker eftersökes !
När bönderna marknadsför en närproducerad mat så borde vi medborgare marknadsföra, eftersöka närproducerade politiker. DAGS att vakna medborgare ! istället för att fokusera på vilket parti vår röst skall gå till. Så borde vi lägga rösten på oss medborgare istället. DAGS att starta (medborgare partiet) där rätten till arbete, sysselsättning, boende samt välfärd går till oss skattebetalande medborgare i samhället. Valet borde handla om Medborgare partiet Vs landets politiker. Som det är nu lägger vi våra röster i politikernas händer, som sedan avgör våra öden. tvärtom borde vi lägga rösterna i våra egna händer, bli en avgörande faktor och röst i vårat eget samhälle. Tanken är inte omöjlig så länge vi lever i demokrati, så länge våra röster hörs. DAGS att ta chansen medborgare.
lenna lunde, 10 sep 2010 kl 12:25
Arbetslös, ensamstånde och hemlös
I snart 3 år har jag och min dotter letat en egen lägenhet.Och sen drygt 1 år har vi fått hjälp av soc att leta lägenhet. Men det så få lägenheter och vi som behöver är så många.
Det är inte kul och inte lätt för barn att leva så. Jag har i alla fall tur att ha ett rum hos mina föräldrar, men det är svårt och trångt.
Nästan varje dag frågar min dotter, har de ringt? Blir det en lägenhet innan november så jag kan ha mitt födelsekalas. Tänk att vara 11 år och inte kunna bjuda över kompisar eller kunna bjuda på tårta när man fyller år?
Och så länge jag bor hos mamma kan man inte få hjälp med bidrag så man lever i en ond cirkel. Man mår uruselt och varje gång telefonen ringen hoppas man att det är soc som säger: Idag har vi en lägenhet er. Men den dagen verkar aldrig komma....

Daniella Andersson, 10 sep 2010 kl 11:54
Blocken styr välfärden ned i grunden
Riksdagspolitikerna sammankallar till årsbudgeten, som sedan fördelas över landets kommuner. Sveriges fjärde största kommun Uppsala får en stor del av kakan. Här får kommunens politiker ansvar i att fördela dessa skattemedel, som ska gå till kommunens invånare och till en välfärd som inte innebär några klyftor mellan människor i samhället. Vilket hyckleri av kommunens politiker, av en riksdag som sitter med kaffe koppen i handen och avgör människors öden. Man för en politik som slår ut dom redan svagaste i samhället. Men marknadsför sverige i (eu) som ett jämnställt samhälle, där välfärden, tryggheten är till för alla medborgare. Man pratar om nolltolerans där inga klyftor, eller utanförskap skall finnas. Man pratar om alla medborgares rätt till jobb, sysselsättning men glömde individen.
lenna lunde, 10 sep 2010 kl 11:54
Eget ansvar
Förstår inte varför det skulle vara socialtjänstens ansvar att ordna lägenhet, alla på bostadsmarknaden måste ordna sitt eget boende, studenter bor i tält eller väljer Tierp eller t o m ännu längre norr över för där finns bostäder, massor av folk pendlar sträckan gävle-sthlm så varför skulle arbetssituationen förändras av att titta på annat boende än i staden? Skrämmande att man levt på socialbidrag i flera år o ändå tycker att man inte får nån hjälp, ta tag i situationen själv som de flesta andra människor får göra
Jenny Carlsson, 10 sep 2010 kl 11:40
Skamligt!
En skam är vad det är! Nu MÅSTE Uppsala få fler bostäder! Bygg inte så j-a lyxigt, bygg bostäder för alla! Fler hyresrätter NU!
Annika Berglund, 10 sep 2010 kl 10:06
Äldre inlägg »

>>Läs fler nyheter på Brottsplats Uppsala

leva

Låt din brudklänning glänsa en sista gång. Haka på trenden ”trash the dress”.

 


 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »