Publicerad: 2011-08-07 12:14, senaste uppdaterad: 2011-08-07 12:08
Läs upp

Kaffebröd kan öka cancerrisk

Kvinnor som är storkonsumenter av bullar och kakor insjuknar oftare i livmodercancer än kvinnor som sällan väljer att äta sådana sockerrika livsmedel.

Tidig upptäckt ger god prognos

Livmodercancer är den femte vanligaste cancerformen bland kvinnor. Årligen insjuknar närmare 1 400 kvinnor i Sverige i livmodercancer och cirka 150 dör till följd av sjukdomen.

När livmodercancer upptäcks i ett tidigt skede, som den oftast gör, är prognosen god. Vanligaste behandlingen är att hela livmodern opereras bort.

Livmodercancer ska inte förväxlas med livmoderhalscancer. Livmoderhalscancer, som orsakas av vissa så kallade HPV-virus, är en helt annan cancerform.



Det framgår av en studie bland drygt 61 000 kvinnor i Uppsala och Västmanlands län, som publiceras i nätupplagan av den välrenommerade facktidskriften Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention.
– Våra resultat kan ses som ytterligare ett argument att hålla nere på konsumtionen av sockerhaltiga livsmedel överhuvud taget, säger professor Alicja Wolk vid Institutionen för miljömedicin vid Karolinska institutet.

Alla kvinnorna i studien har vid två tillfällen med sju års mellanrum besvarat en omfattande enkät om sina matvanor. Utifrån enkätsvaren har forskarna både kunnat se hur mycket varje kvinna konsumerat av olika sockerhaltiga livsmedel och beräkna hur mycket socker hon dagligen fått i sig genom dem totalt sett.

Under de drygt 18 år som kvinnorna i studien följts efter att de första gången besvarade enkäten insjuknade 729 av dem i livmodercancer.

När forskarna analyserade vilka som insjuknat fann de att livmodercancer var klart vanligare bland kvinnorna som konsumerade livsmedel med mer än 35 gram socker per dag – både som tillsats i kaffe eller te och i andra livsmedel – jämfört med bland kvinnorna som konsumerade mindre mängder socker än så.

De enskilda sockerhaltiga livsmedel som var allra starkast kopplade till livmodercancer var bullar och kakor.

Bland kvinnorna som uppgivit att de åt bullar och kakor minst tre gånger i veckan var livmodercancer drygt 40 procent vanligare än bland kvinnorna som åt sådana sockerhaltiga fikabröd sällan eller högst varannan vecka.
– För feta kvinnor var sambandet mellan hög sockerkonsumtion och livmodercancer ännu starkare. För dem var risken för denna vanliga cancerform nästan fördubblad om de konsumerade mer än 15 gram socker per dag, säger Alicja Wolk.

Hon betonar att en studie som denna inte kan bevisa att man kan få livmodercancer av att äta mycket socker.
– Att det verkligen skulle vara så ligger dock i linje med flera tidigare studier som påvisat nära samband mellan fetma, som kan vara nära kopplad till så kallad insulinresistens och höga insulinhalter i blodet, och livmodercancer. När man äter mycket socker driver det på kroppens insulinproduktion, säger Alicja Wolk.



Kommentarer till artikeln
Gluten?
Visst, socker är inte nyttigt ocg göder dessutom cancer celler men orsaken tror jag är gluten.Det förstör våra tarmar med näringsbrister till följd. Skickar en länk så får ni läsa själva.http://gluten-celiaki.blogspot.com/
Caroline Lindgren, 09 aug 2011 kl 17:02
Hovmot står for fall!
Å skrive at forskning innen ernæring ikke er viktig, gjør vel den som ikke sto fremst i køen når vettet ble delt ut.
Den som fremdeles tror at det er sunt å spise brød og kaker, har vel ikke lest mye om ernæring.
At man skiter i forskning er jo ok for dem som er ung og frisk.

Den dagen du sitter der fet og med dårlig helse, kan du jo begynne å interessere deg for kosten og helsen. Da kan det være for sent.
Bjørn Larsen, 09 aug 2011 kl 9:56
Kaffebröd kan öka cancerrisken.
Varför tror ni inte att de kan vara orsak till ökad cancer? Socker och stärkelsekonsumtionen har ju stigit i samma takt som cancen ökar, vem vet, de låter inte otroligt.
Gun-Britt Björkdahl, 09 aug 2011 kl 8:42
Sluta blunda, tack.
"Bröd och flingor är en viktig källa till fibrer men även andra näringsämnen. Välj gärna fullkornsbröd i första hand. Fullkornsbröd har visat sig ha särskilt goda effekter på hälsan, både vad gäller hjärt-kärlsjukdom och cancer. Fullkornsbröd innehåller dessutom långsamma kolhydrater och är därmed även bra för blodsockerbalansen och ger en långvarig mättnadskänsla. Fullkornsbröd kan med fördel ersätta näringsmässigt mindre lämpliga alternativ som t.ex. kaffebröd till mellanmål"

Det finns väl ingen som tror på den skiten? Vet ni vad som är riktigt bra för blodsockerbalansen? Att INTE äta bröd (pasta, socker eller potatis).

Jag kan även meddela att bröd inte (inte ens fullt med fullkorn) skyddar mot cancer. Varför byta ut skit som tex en bulle mot något typ samma sak, ex ett bröd?
Alexander Norberg, 09 aug 2011 kl 8:32
Viktig tema!
Den beste helseendringen folk flest i vår del av verden kan gjøre, er å kutte ned på sukker og andre raske karbohydratkilder.
Tone Rise, 09 aug 2011 kl 8:31
Klockrent!
Vill bara säga att Linnea Segerstedts
kommentar är klockren!
Lchf Forever, 09 aug 2011 kl 7:54
Svenskarnas ömma tå
Intressant att se hur många som väljer att sätta skygglapparna på och förlita sig till sina egna sockerhöga hjärnor istället för vetenskapligt bedriven forskning. Att kommentera andras matvanor är tabu och retar uppenbarligen gallfeber på medelsvensson. Men visst är det enklare att desperat rättfärdiga sina ovanor istället för att ta tag i sitt liv!
Linnea Segerstedt, 08 aug 2011 kl 1:22
Tänk efter...
våra stackars människokroppar mår nog fortfarande bäst av mat vi ätit från det vi blev människor för ca 5-6 miljoner år sedan och fram till för bara 10 000 år sedan när vi började äta spannmål.

För att inte tala om sockret, som vi introducerat big time i vår kost för ca 100(!) år sedan.

Utan att ha en aning om trovärdigheten i olika forskningsrön, tror jag definitivt det är rimligt att anta att sockret ställer till med en massa problem. Förutom den uppenbara diabetesepidemin i västvärlden, verkar diverse allergier, hjärt-/kärlsjukdomar och fetma bero på sockret.

- Hejja Alicja!
Lars Fahlén, 07 aug 2011 kl 20:11
?
de enda som ökar canserrisken är alla korkade jävla forskare,när dom behöver mer bidrag,dom ljuger tamefan så det inte är sant,å alla korkade dumma svenskar som går på skiten.
Macksaia Edenstjärna, 07 aug 2011 kl 19:41
6-8 brödskivor om dagen
Man ska nog läsa hela kostrådet.

Bröd och flingor

6-8 skivor bröd och en portion flingor/gryn per dag, vilket (motsvarar 200-250 gram).

Bröd och flingor är en viktig källa till fibrer men även andra näringsämnen. Välj gärna fullkornsbröd i första hand. Fullkornsbröd har visat sig ha särskilt goda effekter på hälsan, både vad gäller hjärt-kärlsjukdom och cancer. Fullkornsbröd innehåller dessutom långsamma kolhydrater och är därmed även bra för blodsockerbalansen och ger en långvarig mättnadskänsla. Fullkornsbröd kan med fördel ersätta näringsmässigt mindre lämpliga alternativ som t.ex. kaffebröd till mellanmål.



Mängden bröd beror på hur mycket potatis, ris, pasta och gryn vi äter. Den som äter mycket av dessa livsmedel behöver inte äta så mycket bröd.
Anna Nilsson, 07 aug 2011 kl 19:16
Minska socker i bröd
När GI var riktigt på modet påverkades brödutbudet i butikerna mot lägre sockerhalt men på sista tiden märker man tendens att brödproducenterna försöker smyga upp nivån igen. Sverige är ett speciellt land i att man envisas med att pytsa i sockersnask i matbrödet. Den mellansvenska siraplslimpan är en smått obegriplig produkt som troligen kräver tillvänjning för att bli gillad. Kanske uppstår därefter ett slags beroende. Socker mer än för jäsningen behövs kanske inte i matbröd. Bullar och kakor väljer man ju själv om man vill ha.

Omkring 4% har diabetes, hos var tredje person ligger det och lurar strax under ytan.
Lars Sundström, 07 aug 2011 kl 18:42
Fel.
Till Anna Nilsson.

Under "Rekommendationer om kost och motion" på Livsmedelsverkets hemsida står tydligt att läsa:

Bröd och flingor
6-8 skivor bröd och en portion flingor/gryn per dag, vilket (motsvarar 200-250 gram).

Länk finns här: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Rekommendationer-om-kost-och-motion/

Frida Lundberg, 07 aug 2011 kl 18:34
6-8 brödskivor om dagen
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/

http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

Det var en reklamrkampanj från Brödinstitutet som ville att vi skulle äta mer bröd (nähä...)

Det är INTE ett kostråd från vare sig SLV eller Socialstyrelsen.
Anna Nilsson, 07 aug 2011 kl 18:18
Nu är goda kostråd dyra!
Det intressanta här är ju att Livsmedelsverket, trots att det mesta tyder på att sockret är boven i vår moderna kost, ändå rekommenderar att stora delar av energin från maten bör komma från kolhydrater (=socker). 6-8 brödskivor om dagen!
Frida Svensson, 07 aug 2011 kl 16:46
Kvasivetenskapligt trams
Undrar hur mycket pengar denna kvasivetenskapliga studie kostat skattebetalarna och cancerfonden? Finns det ingen som kan säga stopp till dylikt trams? Sagda professor borde skämmas! Och varför tar UNT upp det på första sidan?
Mikael Jansson, 07 aug 2011 kl 15:04
@Sune Eriksson
Ja, det konstiga är ju att man bara får cancer av det som är gott och av det som människor tycker om att göra.

Man får helt enkelt bestämma sig för att leva så torftigt och tråkigt som möjligt.
Madeleine Thulin, 07 aug 2011 kl 13:47
Ååååh så spännade!!!
Man kan säkert få cancer av kaffe med och blåbär och köttbullar och av att plocka svamp och för mycket sex... bla bla bla!
Sune Eriksson, 07 aug 2011 kl 13:12

>>Läs fler nyheter på Brottsplats Uppsala

leva

Låt din brudklänning glänsa en sista gång. Haka på trenden ”trash the dress”.

 


 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »