Publicerad: 2011-04-25 15:37, senaste uppdaterad: 2011-04-25 21:04
Läs upp
Påskupproret mot utförsäkringarna.
Foto: Jörgen Hagelqvist
Laddar...

Över 400 samlades i påskuppropet

På 40 platser i landet samlades under måndagen människor för en gemensam protest mot utförsäkringarna. I Uppsala fylldes Stora Torget av över 400 personer som anslöt till det stora påskuppropet.

Sara Stuguland står mitt i folkhavet och håller i ett plakat med texten ”Kan du leva på 2000 kronor i månaden?”. Hon säger att hon står här för att hon efterfrågar mänsklighet och rättvisa.
– Min pappa är sjukskriven och får sjukpenning, men min kompis mamma som har en liknande situation är utförsäkrad och får det inte. Det är inte värdigt ett välfärdsland, säger hon.

Talarlistan är lång och talarna på scenen avlöser varandra i en strid ström under en intensiv timme. Flera berättelser läses upp från människor som utförsäkrats, som blivit av med sin sjukpenning och som tvångsförflyttats från Försäkringskassan till Arbetsförmedlingen. Förutom representanter från kyrkan finns även politiker från både vänster och höger på plats. Framförallt kritiseras sjukskrivningarnas tidsgränser.
– Vi kan inte ha tidsgränser utifrån vilka människor väntas tillfriskna, säger Helena Leander, riksdagsledamot för Miljöpartiet, och påminner om att statistik är levande människor som far illa.
– Två tre procent av de sjukskrivna får inte det de bett om att få, och det är väldigt många människor. Det här är inget bidrag, ingen förmån. Det är en försäkring som vi betalar för när vi arbetar, säger Wiwi-Anne Johansson riksdagsledamot för Vänsterpartiet, och möts av jubel från åskådarna.

I höstas skrev några diakoner från Svenska kyrkan ett öppet brev till regeringen med uppmaningen att stoppa utförsäkringarna, vilket var startskottet till påskupproret. Men redan under förra året började regeringen att se över och utvärdera sjukförsäkringsreformen.
– Alliansen har gemensamt kommit fram till förslag på förändringar. Men som alltid när det handlar om att förändra en lagstiftning så tar det tid. Det är ett komplext system och vi måste ha ett nytt fungerande förslag, säger Emma Henriksson, riksdagsledamot för Kristdemokraterna.
Beslutet tas i höst och börjar gälla i januari nästa år.
– Det kan kännas långt för den som väntar. Men försäkringsenheten har bollat förslagen med Försäkringskassan, det är viktigt att tolkningen blir rätt, säger hon.

Kyrkan har kritiserats för att lägga sig i politiken och ta partipolitisk ställning, något som de själva avvisar.
– Livet är politik, precis som det är religion. Men detta handlar inte om partipolitik, det handlar om medmänsklighet och allas lika värde, säger Camilla Flodberg, diakon i Uppsala stift.

Av: Michaela Möller michaela.moller@unt.se

Kommentarer till artikeln
En sjuk anställd inte att förakta
Arbetsgivarens största kostnad för sjukfrånvaron är inte sjuklönen utan det direkta intäktsbortfallet jämte följderna av olägenheten av att en nyckelperson inte är anträffbar för kunder och kollegor.

En sjuk eller "sjuk" projektledare bedöms av arbetsgivaren utifrån arbetsförmåga men också närvarokänsla. Personer med stor lojalitet och ansvarstagande månar om företagets långsiktiga hälsa medan andra är mera fixerade vid den egna snuvan. Skillnaden är gravt underskttad på sina håll.

I vissa fall är en arbetsförmögen sjuk person att föredra framför en frisk med obestämd uppfattning om vad det hela handlar om.

Lena-Maria Klingvall saknar armar och har ca 1,5 ben, arbetar ofta i Japan och försörjer sig själv och ett barnhem i Thailand. Hennes inställning är guld för en arbetsgivare.
Hans G Eriksson, 26 apr 2011 kl 14:28
Vem anställer sjuka?
Var finns det arbetsgivare som anställer sjuka? dom som inte kan klara att utföra vissa arbetsuppgifter. Är det så att sjuka ska jobba för icke avtalsenliga löner? Tänk vad det skulle bli billigt för arbetsgivaren att säga upp friska och utnyttja sjuka för en billig penning alt gratis arbetskraft. Så ni arbetsgivare varför är ni så tysta? nu har ni ett guldläge.
monica liljeqvist, 26 apr 2011 kl 13:19
Fuskarna
De värsta fuskarna är ju politikerna själva? varför sägs ingenting om dem?
Sjuka människor skall inte måsta gå till sociala för att få pengar, de har rätt till sjukpenning, sjukpension. Alliansen straffar nu både sjuka och motsatsen.
Ni som röstade fram alliansen har förhoppningsvis lärt sig läxan, de är enbart till för förmögna personer.
Det går ju inte snart att bli sjukskriven? så vilka är det som fuskar? när inte läkarintyg gäller? för de som verkligen är sjuka? hur kommer det sig? varför kan de inte om de har komp skilja fuskar mot icke fuskare? man blir mörkrädd och skäms för landet och alliansen, FK m fl
Anna andersson, 26 apr 2011 kl 8:05
Att få hjälp av soc.....
...är inte det lättaste om man "råkar" vara gift tex.
Min man och jag har dragit in på ALLT sedan jag blev sjuk för drygt 10 år sedan. Vi har: sålt villan, bilarna, ingen tidning, billig mat, ingen semester, osv i det oändliga. Nu är jag utförsäkrad men fortfarande sjuk och kommer alltid vara sjuk eftersom ledgångsreumatismen inte går att stoppa. Innan jag blev sjuk jobbade jag mer än heltid, efter det har jag försökt omskola mig, utan att lyckas. Tycker nog jag gjort allt jag kan och lite till. Enligt soc tjänar min man ca 400:- för mycket/månad för att vi ska kunna få hjälp. Så kom inte och säg att det "bara" är att gå till närmaste kontor och få hjälp!!

Lotta Sjöberg, 26 apr 2011 kl 0:27
Låga förvärvstal, inte politiker, stryper välfärden
Ja, varför röstade så många på allianspartier? En rimlig gissning kunde vara farhågorna för välfärdssystemen. Vilka påfrestningar klarar de i längden?

Patienten tenderar att bli kund inför intygandet. FK har ett annat "fokus" än läkaren. Här talas inte i termer av sjukdom utan om arbetsoförmåga. Begreppen är synonyma i politisk retorik men inte reellt. Varför skulle just den sjuke sakna arbetsförmåga? Bonden går inte i lagården för att han är frisk utan för att kon står på mjölk.

Om (nästan) alla sjuka med partiell arbetsförmåga ville acceptera "arbetslinjen" så skulle de s k hopplösa fallen i vart fall ha hopp om förståelse och empati i bemötandet och inte avkrävas orimligheter.

De låga förvärvstalen stryper välfärden. Inte ambitiösa politiker i Alliansen eller annars.
Hans G Eriksson, 26 apr 2011 kl 0:20
Men
Har du hus, bil och sommarhus (som någon kommenterade om) och inte får socialbidrag p g a det tycker jag det är helt rätt och riktigt.

Jag har lägenhet och cykel. Och ett jobb. Hade jag haft problem, ekonomiskt, och haft hus och bil är ju SJÄLVKLART prio 1 att sälja det och klara sig själv. Inte att springa till staten.

Jag har fått lära mig (70-talet) att man inte kan kräva att andra gör åt mig vad jag själv inte vill. Och KAN jag inte, så får jag nöja mig med mindre. De få som arbetar i detta land kan inte täcka upp alla barnlediga, sjuka, studenter, gamla etc. Det går inte ihop helt enkelt.
Thomas Nilsson, 25 apr 2011 kl 23:55
Så kan det också vara så att den som har ett lågt betalt
och tungt arbete får genom sin skatt betala sjukersättning till personer med stora tillgångar.

Min väninna arbetar i hemtjänsten i Luthagen och passar upp på rika människor i stora lägenheter, med dyrbar konst på väggarna och rejält med pengar på banken.

Flera har varit sjukskrivna i många år med sjukersättning och det har inte funnits någon ände på det förrän nu.

Inför storhelger/semestrar får hon arbeta extra för att kunna unna sig extra. Nu med jobbavdraget har hon fått lite mer i plånboken, i alla fall mer än vad facket har lyckats förhandla fram.

Många rika, kriminella och andra har satt i system att sjukskriva sig för att sjukersättning inte är relaterad till hur ens ekonomi ser ut.

Jag tycker regeringen gjort bra som äntligen tagit itu med det här bidragsmissbruket.
Eva Pettersson, 25 apr 2011 kl 23:43
Påskuppropet
Jag tycker att det är en väldigt viktig manifestation och hade gärna ställt upp och visat mitt stöd för de utförsäkrade om jag inte jobbat, nu gjorde jag det på facebook istället. Blir det liknande aktioner i framtiden kommer jag att finnas där! Man ska ha klart för sig att vem som helst kan hamna där, för en gångs skull har kyrkan gjort något mycket bra.
Agnetha Sundström, 25 apr 2011 kl 22:30
Religion åt kyrkan
Tycker Sven n ska tänka på att de s.k. rika nog betalat in mer till sjukförsäkringen än de andra,vad jdu nu kallar dem
Sedan tycker jag itne att kyrkan ska ägna sig åt världslig politik. Se bara på hur det är när ilam gör det.
Åke Gustafsson, 25 apr 2011 kl 21:50
Detta är bra,men inte på stora torget
Jag tycker detta var bra,att folk samlas för detta ändamål,men detta passar inte på ett lite torg som stora torget,de hindrade bussar och annan trafik på gatan där folk envisades med att stå.Men när jag gick över till bussen var det då inte 400 där vid 13:30 tiden.Tycker vaksalatorg är bättre i ända mål för sådant.
I annat så har vi en regering som folkete valt,så vi får där med lida också där efter.De är nu valda för andra gången så då kan filket inte tycka så illa om dem.Jag röstade inte på Alliansen!
Håkan Brink, 25 apr 2011 kl 21:37
Sk sjukförsäkring
Något som många glömmer bort är att löntagare avstått löneförhjöning och ej skatt för att ha till sjukförsäkringen.
Det finns gått om pengar inom försäkringen som är avsatt från löntagarna. Dessa pengar tar nu Aliansen och ger till sänkt skatt för rika. Sen ser man hela tiden nedragningar inom vården som skall göra folk friska.
Jag ser av skattesänkning och utförsäkringen av sjuka som stöld från de pengar anställda har avstått i löneförhöjning.
Ville man enbart komma åt fusket finns andra verktyg än göra sjuka friska som Moderater av avundsjuka gjort.
sven nillsson, 25 apr 2011 kl 20:20
människoförakt
Vilket enormt människoförakt det finns. Tänk om något skulle drabba er som inte har förmågan att känna empati. Ingen vet vad morgondagen har med sig, vem som helst kan drabbas av något negativt då hjälp och stöd behövs
kristina olsson, 25 apr 2011 kl 19:44
Socialbidrag är en dröm för många...
Eva Pttersson m fl;
Nej, alla har inte rätt till socialbidrag. Äger du något - såsom bor i bostadsrätt eller hus (vilket oftast betyder massor av lån som MÅSTE betalas vare sig man har inkomst eller ej) får du inget socialbidrag. Kanske inte heller om du har en bil. Detta gäller ÄVEN om du bor billigare än om du skulle bo i hyresrätt och även om inga hyresrätter står att finna. Därför har många utförsäkrade fått flytta hem till sina gamla föräldrar, sina barn eller hittat på andra kreativa lösningar. Sådana kommentarer tyder bara på en otrolig naivitet, ni tror visst att vi fortfarande lever i ett tryggt och människovänligt land?
Paula Blomberg, 25 apr 2011 kl 19:25
Svar till Eva
Eva, det är inte s enkelt att den som står utan försörjning bara kan få socialbidrag. Också soc har skärpt sina riktlinjer för att hålla kostnaderna nere. De har köpt in egna läkare och överprövar den sjukas intyg och ger avslag om de anser personen vara arbetsför. Dessutom står soc inte för den sjukes omkostnader. Idag berättade en invalidiserad man om sitt liv med försörjningsstöd. De täckte inget av alla de hjälpmedel han behövde för att ens kunna ta sig ut. Sjuka hör inte hemma på soc. De har rätt till den försäkring vi alla betalar till!
Ludde Larsson, 25 apr 2011 kl 19:16
Svar till Kalle
Men det låter som om de, som blir utförsäkrade, plötsligt inte kan försörja sig längre och det är inte sant. Det finns andra skyddsnät i samhället och har man själv stora tillgångar, varför ska då vi, arbetande skattebetalare, betala dessa personers uppehälle. Och har man inga tillgångar, då har man som sagt, rätt till försörjnigsstöd av samhället, något som tycks vara helt bortglömt i den här debatten.
Eva Pettersson, 25 apr 2011 kl 19:05
Svar till Eva Pettersson
Bara en fråga..har du sökt socialbidrag?
jag tror inte det för att det är skamlig hur dem kollar på alla dina kvitto,din kontoutdrag,dina inkomster 6 månader bakåt och stackars du om du har haft mer än vad du borde för då kommer de att säga....du borde ha tänkt på att du skulle behöva pengar..och då kommer du att få nobben..det är samma sak där som i FK,dem följer "lagen",där får du ingen snabb hjälp
Kalle Kallesson, 25 apr 2011 kl 18:46
VILKA PARTIER drev igenom detta ?
Det vore intressant att höra OM NÅGON av UNT:s läsare verkligen RÖSTADE på de partier som har STÄLLT TILL DETTA.... I SÅ FALL: Träd fram och förklara VARFÖR ni röstade fram moderaterna 2006 (och 2010) ??? Det är ngt som i vart fall jag inte förstår...HUR man kan rösta på det viset ? ÄR det hämndbegär ? - Vilket präglade borgarna efter valet 1970 då just BORGARNA spred en massa rykten om Olof Palme. Dessutom var det borgarna som stod för Skotten i Lunde 1931 (Moderatledd regering under Ekman...) VA' FALLS ??
Andreas Enoksson, 25 apr 2011 kl 18:00
Lata...?
Dennis Gûner ondgör sig över att människor är lata och bara fuskar. Det låter som om du har gått på propagandan som alliansen har fått alla att tro på. Nu är ju inte det sant, fuskarna är inte ens en promille av alla de som är sjuka. Tänk själv när du blir sjuk, gammal eller ofärdig på något sätt... Då är det definitivt inte som på den gamla tiden. Nej du, det är mycket hårdare i dag. Och det är det som alla som deltar i Påskupproret vet om.
Mollusk Nilsson, 25 apr 2011 kl 17:42
Replik: Dennis Günner
Günner, de personer du pratar om har blivit utförsäkrade och har inte rätt till ersättning via försäkringskassan. Bidragsfusk är visserligen ett problem men jag tycker att det det hör till ämnet. Dessa personer har mist sin ersättning, trots att många av dem är sjuka och kan inte arbeta.
Är man sjuk tycker i.af. jag att man ska ha rätten att vara sjuk. Det verkar inte ha fastnat i huvudet på borgerligheten.

Men om du ändå insisterar på att lyfta fram bidragsfusket så kan jag upplysa dig om att försäkrings- och bidragsfusk uppgår till 9,5 miljarder kronor (2009), medan skattefusk och skattefel uppgår till 133 miljarder kronor (2009).

Källa: (2009) Red. Kajsa Borgnäs (mfl.)
10-talsprogrammet, Socialdemokratiska studentförbundet
Johannes Klangeryd, 25 apr 2011 kl 17:38
Försörjning
Men även om man blir utförsäkrad så har man ju rätt till en skälig försörjning genom socialbidrag.

Ingen behöver leva på 2000 kr i månaden, som Sara Stuguland påstår.

Är du utförsäkrad och inte kan försörja dig, så går du till närmaste socialkontor och får hjälp.
Eva Pettersson, 25 apr 2011 kl 17:30
Äldre inlägg »

"Vårdar man inte en

relation förfaller den"

Pingsthelgen är en av årets stora bröllopshelger. Men nästan hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. UNT har pratat med Christina Hänström, familjerådgivare och psykolog vid Svenska kyrkan, om hur man håller en kärleksrelation vid liv.

LÄS E-TIDNINGEN
Hela intervjun kan du läsa i dagens UNT eller om du köper e-tidningen

>>Läs fler nyheter på Brottsplats Uppsala

 


 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »