â Nybron var som en morsa för oss under den hĂ€r perioden, berĂ€ttar en av dem, Leif Stacksteg.
Tillsammans med Christer Johansson och fotografen Roger Söderbom har han skrivit boken som heter just Nybron pĂ„ 60-talet â om mods, musik och mode. De tre har tagit sig an ett stycke nutidshistoria som de tycker har fattats. Impulsen har varit den egna ungdomen och erfarenheterna som mods Ă„ren 1963-67 i Uppsala.
â Det har aldrig skrivit om just det hĂ€r tidigare. Vi har försökt sĂ€tta in modskulturen i den tidsanda som rĂ„dde i mitten pĂ„ 60-talet med ungdomsrevolten, den sexuella frigörelsen, rivningarna i stan och de stora miljonprogramsbyggena, sĂ€ger Christer Johansson.
I Uppsala var mycket av det nya var koncentrerat till Nybron.
â Det var alltid nĂ„gon dĂ€r och vi var dĂ€r varje dag. Nybron var stĂ€llet utanför hemmet dĂ€r fick vi ömhet och trygghet. Det kunde vara hundratals ungdomar samlade pĂ„ bĂ„da sidor och upp emot Fyristorg. Det hĂ€nde alltid nĂ„got och man fick en uppdatering av vad som var pĂ„ gĂ„ng. Det var en skola. DĂ€r lĂ€rde vi oss att bli vuxna, sĂ€ger Leif Stacksteg.
Tillsammans med Christer Johansson tillhörde han kÀrnan i Uppsalas modskultur. De spelade i bandet Nashmen som var inspirerade av band som The Spotnics, Stones och Beatles. De lyckades ta sig in pÄ 60-talets stora hitlista, Tio i topp, ett par gÄnger och fick spela i en singel. Det var stort.
Bokens fotograf, Roger Söderbom, var klasskamrat med Christer Johansson och sjĂ€lv inte mods eller musiker. Men han rörde sig bland dem med sin kamera. Han har tagit 600 bilder frĂ„n perioden. Ăver 120 av dem finns med i boken, ett unikt bildmaterial som inte publicerats tidigare.
â Jag har haft pĂ€rmen med alla negativen hemma i bokhyllan under alla Ă„r och mĂ„nga gĂ„nger funderat pĂ„ att försöka göra en bilderbok. Men det har inte blivit av förrĂ€n Christer och Leif hörde av sig, sĂ€ger han.
Det gjorde de för ett par Är sedan. Planerna pÄ en bok hade dÄ grott sedan början av 2002.
â Det Ă€r sĂ„ konstigt. NĂ€r Christer ringde mig första gĂ„ngen hade vi inte hörts pĂ„ 30-Ă„r. Och nĂ€stan det första han sĂ€ger Ă€r att vi borde skiva en bok och vi bestĂ€mde genast att den skulle handla om tiden vid Nybron och samtalet hela tiden Ă„terkom till 60-talet , berĂ€ttar Leif Stacksteg.
Men bÄda insÄg att det inte skulle bli nÄgot med bara text. De mindes Roger Söderbom med sin kamera. PÄ den tiden hette han Roger Johansson sÄ det tog lite tid innan de lyckades fÄ tag pÄ honom. NÄgon visste att han fortfarande jobbade kvar pÄ posten, efter det var kontakten etablerad igen.
Vad gjorde dÄ modsen pÄ Nybron?
ââVi pratade musik, hade vĂ„r stil och trĂ€ffade tjejer. En helt ny ungdomskultur som var mer sjĂ€lvstĂ€ndig föddes dĂ€r och det retade vissa. Vi hade lĂ„ngt hĂ„r, amerikanska armĂ©jackor och engelska ökendojjor, men vi var ganska stĂ€dade och motsvarade inte bilden som senare spreds av mods som skitiga och vĂ„ldsamma som tog droger, sĂ€ger Leif Stacksteg.
ĂndĂ„, boken gör ett stort nummer av kravallerna pĂ„ Nybron i augusti 1965 dĂ„ polisen tvingades ingripa och en del av bropelarna vrĂ€ktes ned i FyrisĂ„n.
â Jo visst. Men samma saker hĂ€nde i Stockholm och Oslo bara nĂ„gra veckor senare. Jag tror det lĂ„g i tiden. Att det hĂ€nde hĂ€r i Uppsala dĂ„ var en tillfĂ€llighet. NĂ„gra var vĂ„ldsamma, men de flesta gjorde inget alls, sĂ€ger Christer Johansson.
Efter de fyra hektiska Ă„ren 1963â67 försvann modskulturen. Leif Stacksteg fortsatte spela med nya band och jobbade med it. Chriser Johansson började plugga och blev professor. Roger Söderbom fortsatte att dela ut post. PĂ„ lördag fyller han 65 Ă„r.
â Att den hĂ€r boken kommer ut Ă€r den finaste present jag kunde fĂ„. Jag Ă€r otroligt glad, sĂ€ger han.