Publicerad: 2013-02-03 12:56
Läs upp

PR-byrå lösningen på förtroendekris

Läkemedelsverkets lösning på förtroendekrisen är bättre kommunikation. Nu har man tecknat avtal med tre välkända PR- och kommunikationsbyråer.

Detta har hänt

Läkemedelsverket gör medarbetarundersökningar kvartalsvis. Sedan första kvartalet 2012 har förtroendet för högsta ledningen rasat från att 62 procent av medarbetarna uttalade förtroende för högsta ledningen till att 47 procent gjorde det i den senaste undersökningen. Sju av Läkemedelsverkets tjugotvå enheter uppvisar förtroendesiffror för högsta ledningen på mellan 12 och 34 procent.



”Du har precis blivit utnämnd till VD. Allt är en enda röra på företaget – svaga resultat och inget fokus i verksamheten. Det finns ett behov av att ifrågasätta och förändra företagets verksamhet och ditt mandat är att få fart på det.” Citatet kommer från konsultbyrån K-streets hemsida och är ett exempel på ett fall som byrån arbetar med. K-street är en av tre byråer som Läkemedelsverket nu tecknat ramavtal med.

Ett annat fall beskrivs så här: ”De mest värdefulla medarbetarna börjar prata om att lämna och söka nya jobb. På ledningsmötena tycks cheferna inte längre ha något strategiskt fokus. Ingen tycks förstå dig eller vilja arbeta utifrån företagets strategi.” Bland K-streets sju medarbetare finns prisbelönte journalisten Staffan Dopping.

I går berättade UNT att andelen anställda som har förtroende för högsta ledningen dalat till 47 procent och att det på flera enheter är betydligt lägre. Som motåtgärd ska nu den interna kommunikationen sättas i fokus, meddelade ledningen i en kommentar. Enligt branschsajten Dagens opinion har K-street tagit hem upphandlingen av Läkemedelsverket i klassen ”strategisk kommunikation”.
– De här byråerna kommer att jobba mycket med våra sakfrågor och kampanjer, och det är inget nytt. Vår egen personal kan då jobba mer med interna processer. Men visst finns det alltid saker vi kan behöva lära oss med hjälp utifrån, säger ställföreträdande generaldirektör Bengt Wittgren.

De andra två PR-byråerna är Gullers som enligt Dagens opinion blir leverantör av kommunikationstjänster och Granath EuroRSCG som ska leverera reklam och digitala tjänster.

Av: Niklas Skeri niklas.skeri@unt.se

Bäcklösa. Alla jätteekar vid Genetiska trädgården sparas i det senaste byggförslaget.  Bild: Annika af Klercker
Foto: Annika af KlerckerAlla jätteekar vid Genetiska trädgården sparas i det senaste byggförslaget.

"Gör besökspark av Genetiska"

Bild: Sven-Olof Ahlgren
Foto: Sven-Olof Ahlgren "Speakers corner" dit det är tänkt att flyttas på Gågatan

Folktom talarstol får ny chans

>>Läs fler nyheter på Brottsplats Uppsala

FACEBOOK.COM/LANS.LEGUE
"Dags igen, vänner! Vi har väldigt fancy biljetter till Uppsala basket-Södertälje på fredag. Vi snackar Semifinal. Vi snackar Fyrishov. Vi snackar folkfest och vi snackar VIP-platser! Någon??."


 

     

 


 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »