Publicerad: 2012-01-11 09:34, senaste uppdaterad: 2012-01-11 11:01
Läs upp

Reggaefestivalen ger mer läkemedel i ån

I samband med reggae-festivalen i Uppsala kan halterna och flödena av läkemedelsrester flerdubblas i Fyrisåns vatten intill festivalplatsen. I ett fall steg halten av en epilepsimedicin i åvattnet till en potentiellt miljöfarlig nivå.

Det visar forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, Uppsala universitet och Åbo Akademi i en ny studie, som publiceras i facktidskriften Journal of Environmental Monitoring.
– Vid kommande festivaler måste arrangörerna se till att det finns tillräckligt med portabla toaletter på festivalområdet och deltagarna bör uppmanas att inte kissa utomhus, eftersom det är just detta som leder till att läkemedel kommer ut i åvattnet, säger Atlasi Daneshvar, doktorand vid Institutionen för vatten och miljö vid SLU i Uppsala, som tillsammans med professor Gesa Weyhenmeyer vid Uppsala universitet är huvudansvarig för studien.

Två år i följd har forskarna före, under och efter reggae-festivalen samlat och analyserat prover från Fyrisån intill själva festivalplatsen, från utsläppsvattnet från Uppsalas vattenreningsverk en bit nedströms och från Fyrisåns utlopp i Ekoln i Mälaren. Under det ena året, då det rådde bra väder, skedde knappt några förändringar av halterna av tio vanliga läkemedel i åvattnet intill festivalplatsen. Under det andra året däremot, då det mest regnade under festivaldagarna, mångdubblades halterna av dessa läkemedel och var till skillnad från tidigare flera gånger högre än i utsläppsvattnet från vattenreningsverket.

Det läkemedel som det förekom mest av i åvattnet var ibuprofen, samma ämne som i receptfria smärtlindrande mediciner som Ipren och Ibumetin.

Av: Åke Spross ake.spross@unt.se

Kommentarer till artikeln
Använder inte besökarna "ofarliga"substanser?
Va?
Jag trodde festivalbesökarna använde "ofarliga" substanser alt var renlevnads människor!

Tycker det har sagts och skriviyts så det senaste ½-året!

Måste vara så att de slänger ölburkar och stolar samt kundvagnar i ån!


Ingo, 21 jan 2012 kl 20:35
Men vadå flytta festivalen längre från ån....
Uppsala har väl redan dödat festivalen?

Skulle vara intressant och veta vart UNT fått "information" om att det skulle vara en Reggaefestival i år 3-4 augusti.... Jag hittar ingen sån information på hemsidan och har inte heller hört ngt sägas om det.

Jag, min familj och sällskap med vänner letar andra reggaeevents, där vi kan handla för tusenlappar i mataffärerna, sponsra hotellnäringen samt även företa oss andra roliga saker som erbjuds medans det inte är några artister som spelar... Just nu lutar det åt Öland faktiskt. Det verkar vara en kommun/befolkning som förstår vinsten och berikningen med en reggaefestival - då man ser en helt annan attityd mot denna - ja trots att besökarnas kiss innehåller ipren.

Bellina, 14 jan 2012 kl 10:02
Alltså.....
Ngt jag lärt mig under mina år är att ipren och treo funkar bäst mot baksmälla. Baksmälla orsakas av alkohol - Två lagliga substanser som med all säkerhet kan hittas i förhöjda halter i ån vid många tillfällen under året.
Allt beror ju på när man väljer och mäta.... Så Det focus dessa "forskare" har styr vilket resultat de får ut.

Mäter de före, under och efter reggaefestivalen så får det detta resultat - men ja... för mig är detta helt orelevant med tanke på att man inte ställt det i relation till ngt. Före-under-efter andra tillställningar i uppsala, andra festivaler i andra städer. Ska vi förbjuda festivaler vid vattendrag? Även urinering i en skog, mot ett träd påverkar ju naturen.... mäter ngn där? Hur mår det trädet sen?
Bellina, 14 jan 2012 kl 9:48
Bota ån!
Fantastiskt roliga kommentarer. Går det att flytta Reggaefestivalen längre bort från Fyrisån? Visserligen hamnar skiten någon annanstans men ån skonas.
Thomas
Albin, 12 jan 2012 kl 23:44
Dopp
Har tappat suget att ta mig ett dopp i sommar. Simma runt bland läkemedel, nej tack!
John S, 12 jan 2012 kl 23:28
Hålla fast....
MiljöTalibanerna försöker alltid desperat att hitta ett nytt halmstrå att hålla fast vid. Som kan skapa rubriker. Och ifrågasättande. (Kollektiv njutning)
Oavsett ämne, tidpunkt, situation, konsekvenser eller vem/vilka det drabbar. I detta fall: Besökarna på Reggaefestivalen som kissar "för mycket", på "fel" ställe, och med "fel" utsöndrade restprodukter. Miljön = BEWARE!!!
farsan, 11 jan 2012 kl 21:40
Mätningstillfällen..
Mät koncentrationen av de nedbrytningsprodukter från alkohol som avsöndras efter Valborgsmässofirandet och Sudentexamen. Likaså antalet kondomer som fastnar i reningsverkets Pater-Noster-hjul.
Därefter (36 timmar efteråt) nedbrytningsresterna från huvudvärkstabletter och "dagen-efter-piller".
Läkarvetenskapen - och beteendeveterna -kommer att bli förbluffade och väcker ett akut behov av en avhandling i ämnet/ämnena....
farsan, 11 jan 2012 kl 21:28
Fog för uttalandet?
Det framgår inte i UNT-artikeln, pressmeddelandet eller forskningsartikelns abstract vilka konkreta miljöeffekter som festivalen kan antas ha orsakat. Hur många fiskar som har strukit med per festival eller liknande.

Dessutom ligger det inte i någon doktorands eller forskares yrkesroll att tala om för musikfestivaler vad de borde eller måste göra utan att festivalen har bett om det.

Tycka kan även en doktorand eller forskare göra men i sådana fall lämpligen utan att använda en akademisk titel för att backa upp sitt tyckande med.

Miljöalarmism gynnar varken Uppsalas miljö, kulturliv eller miljöforskning.
Bryhn, 11 jan 2012 kl 21:07
Biologiskt framför kemiskt
Här har vi ytterligare en anledning till att legalisera Cannabis.Tillåt mänskligheten att bruka Cannabis istället för kemikaliska piller. I detta fall medicinskt syfte - smärtlindrande. Så slipper vi se problem om att läkemedel genom sitt innehåll, får diverse miljöfarliga halter att öka i vatten och natur.

Hur mycket gifter får då inte människan i sig?

Dessutom skulle en legalisering av Cannabis i största sannolikhet innebära beskattning utav varan.Vilket skulle gynna och göra alla politiker glada i vårt (redan existerande) "ut-sugar samhälle".

Personligen väljer jag Cannabis och ett glas kallt vatten framför Ipren vid smärtlindring. Och får jag både Cannabis och en läkemedelsfri "Uppsala Å" miljö...betalar jag gärna skatt.

URF ÄR RANKAD SOM EN UTAV SVERIGES MEST PROBLEMFRIA FESTIVAL!
Jah Messenger, 11 jan 2012 kl 20:41
SVAR 2 TILL BOSSE!
Kom ihåg att behålla lugnet Bosse.

Vi skäller inte på dig, utan välkomnar dig till den empatiska, respektfulla kampen för framtiden.

Som motsats till cynism, ställer vi solidariteten.

Miljöförgiftning är ur solidaritetens perspektiv motsatsen till skrattretande, lustigt, komiskt dvs humor.

Vi är glada och inspirerade av din glimt i ögat.

HÅLL HUMÖRET UPPE BOSSE!
ZimDread, 11 jan 2012 kl 19:46
Läkares kyrka
Om nu läkemedel finns så mycket där måste man undra varför. Vi alla vet läkare ej vet vad de gör och skriver ut droger för de kan inget annat och får hög lön för detta. Sen lägger de ansvaret och skulden som barn på patienten som enligt dem vill ha dessa. Sanningen finns nog inte alltid där utan patienten liter på folk som studerat och inte tror sig kunna själva. Läkarna smiter från sitt ansvar med patienten vill ha och kräver detta. Sanningen läkaren tar ej ansvar och saknar kundskap men vill ha hög lön och inget göra. Lata som många som får hög lön är. De vill ha men ej ta ansvar utan felet är under dem alltid fast problemet uppstår hos dem själva. Lika med utsläppen rikas problem, fast fattiga skall betala för dem.
sudden, 11 jan 2012 kl 19:21
LÄNGE LEVER MODER JORD......!!!
Såvit vi kan se, ligger ansvaret för denna katastrof på Läkemedelsverket och Riksdagen....
ZimDread, 11 jan 2012 kl 19:20
LÄNGE LEVER UPPSALA REGGAE FESTIVALEN!!!!!!!!!!
Ibuprofen är inte biologiskt nedbyrbart..

DETTA KAN INTE VARA REGGAEFESTIVALENS FEL!


ZimDread, 11 jan 2012 kl 19:08
@ZimDread
"Stormen är redan här."
-Mycket möjligt men det kan ju inte jag få skällning för.

"De förhjojda halterna av Ibuprofen visar att läkemedelsindustrin har förgiftat populationen"
-Jag är den första att hålla med om att läkemedelsindustrin försöker trycka i folk mer än lovligt mycket piller men jag kan svårligen se ökningen under festivalen som en tillfällighet.

"Finner vi din fråga cynisk, irrelevant och med huvudet upp i sitt arsel.."
-På vilket vis är frågan om humor cynisk? I övrigt överlåter jag de rektala exkursionerna med varm hand åt Er.

"Många journalister driver en verklighetsfrånvänd och självdestruktiv agenda."
-Det är ett påstående jag instämmer fullständigt i!

Vi är nog inte så olika bortsett från att jag inte går i taket över en insändare med glimten i ögat...
MVH


Bo Ålander, 11 jan 2012 kl 18:57
SVAR TILL BO ÅLANDER..
Tack för att du påminner oss om att behålla lugnet, men stormen är redan här.
De förhjojda halterna av Ibropofen visar att läkemedelsindustrin har förgiftat populationen och i förlängningen kontaminerat moderjord.

VAD BETRÄFFAR VÅR HUMOR???

Finner vi din fråga cynisk, irrelevant och med huvudet upp i sitt arsel..
Många journalister driver en verklighetsfrånvänd och självdestruktiv agenda.

SÅ BEHÖVER DET INTE VARA!!

Du är välkommen att ta kontakt om du har ytterligare frågor..

Ta hand om dig Bo..
MVH
Uppsala Universal Uprising


ZimDread, 11 jan 2012 kl 17:02
@BÅ
Visst har jag humor. Men tyvärr är det allt för många som rackar ner på reggae och de människor som lyssnar på den sortens musik med just sådana kommentarer som din.
Festivalens grundare, Yared Tekeste, har dessutom verkat för att motverka just det "rökiga" klientelet och bland annat nekat vissa artister att genomföra sin spelning eftersom de varit höga och i allt för stor utsträckning propagerar för rätten att röka på. Dessutom lägger festivalen otroliga summor varje år på att hålla en bra polisbevakning och förra sommaren vimlade det av både uniformerade och civila poliser inne på området. BRA tycker jag :)

Såklart att "det som kommer ur dessa herrar" avspeglar vad de fått i sig. Men ipren, och framförallt epilepsimedicin, måste man väl ändå få använda sig av??
Karolina, 11 jan 2012 kl 13:50
@BÅ
Visst har jag humor. Men tyvärr är det allt för många som rackar ner på reggae och de människor som lyssnar på den sortens musik med just sådana kommentarer som din.
Festivalens grundare, Yared Tekeste, har dessutom verkat för att motverka just det "rökiga" klientelet och bland annat nekat vissa artister att genomföra sin spelning eftersom de varit höga och i allt för stor utsträckning propagerar för rätten att röka på. Dessutom lägger festivalen otroliga summor varje år på att hålla en bra polisbevakning och förra sommaren vimlade det av både uniformerade och civila poliser inne på området. BRA tycker jag :)

Såklart att "det som kommer ur dessa herrar" avspeglar vad de fått i sig. Men ipren, och framförallt epilepsimedicin, måste man väl ändå få använda sig av??
Karolina, 11 jan 2012 kl 13:44
@Karolina
Lugn i stormen...
Jag hade skrivit likadant om det hade varit hårdrocksfestival, spelmansstämma eller vad som helst.
Har Du ingen humor eller träffade jag en öm tå?
För övrigt har Du helt rätt i att det är mest män som kissar utomhus, dock kan man aldrig komma ifrån att det som kommer ur dessa herrar väl avspeglar vad som kommit i dom...
Däremot kan vi vara överens om att reggae drar till sig ett väldigt "rökigt" klientel, det är ju inget att hymla om.
MVH

Bo Ålander, 11 jan 2012 kl 12:01
Inskränkt
Skärpning Bo Ålander! Tänk lite längre än vad din fördomsfulla och inskränkta näsa räcker!
Jag besöker gärna reggaefestivalen och jag är en av många (!) som inte "röker på". Tyvärr är det bara de som gör det som märks i media. Alla dessa människor som är där för musiken i första hand får sällan komma till tals.
Jag kan också påpeka att de ökade halterna av läkemedel i ån inte beror på att det är just en REGGAEfestival på platsen. Samma sak hade hänt om det varit en hårdrocksfestival eller en spelmansstämma.
Oavsett vilken musik som spelas på festivalen kommer folk (läs; främst män!) att kissa utomhus och det är där problemet ligger!!
Karolina, 11 jan 2012 kl 11:20
Fyris rivver.
Ja många männ kastar seker vatten diräck i ån? När trycket stiger!
K. R. A., 11 jan 2012 kl 11:11
Äldre inlägg »

"Vårdar man inte en

relation förfaller den"

Pingsthelgen är en av årets stora bröllopshelger. Men nästan hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. UNT har pratat med Christina Hänström, familjerådgivare och psykolog vid Svenska kyrkan, om hur man håller en kärleksrelation vid liv.

LÄS E-TIDNINGEN
Hela intervjun kan du läsa i dagens UNT eller om du köper e-tidningen

>>Läs fler nyheter på Brottsplats Uppsala

 


 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »