Svårt förstå sig på UL:s nya värdekort

Information om hur UL:s nya värdekort ska hanteras gick inte fram.

Köer vid UL-center förra veckan.

Köer vid UL-center förra veckan.

Foto: Clara Guibourg/Arkiv

Uppsala2013-08-23 06:46

Upplands lokaltrafik byter biljettsystem, och först ut är stadsbussarna. Det är inte bara långa köer för att byta gamla och skaffa nya UL-kort som skapar irritation. Oklar och ibland felaktig information bidrar till förvirringen.

En av dem som ifrågasätter hur information gått ut till UL-ombuden runt om i Uppsala är Sven Ekemark. När han bytte sitt gamla värdekort mot ett nytt UL-kort med reskassa, det vill säga en summa insatt på kortet att betala enskilda resor med, glömde han säga till att reskassan skulle användas av sonen.
Kortet skulle ha kategoriserats som ”ungdom”.
– Jag ringde UL:s kundtjänst och fick veta att ombudet kunde ordna kategoriseringen, men när jag gick tillbaka dit visste ombudet inte hur det skulle göras eller ens att det kunde kategoriseras. Jag hoppas att det blir rätt tredje gången jag vänder mig dit, för jag har varken tid eller lust att köa på UL-center vid centralen, säger Sven Ekemark.

När UNT kontaktar UL:s kundtjänst framgår det att Sven Ekemarks problem är känt, och att information om hur man går tillväga för att kategorisera UL-kort med reskassa lämnats direkt till ombudet.
Förbutiken vid Ica Kvantum Gränby, där Sven Ekemark löste in sitt gamla värdekort och fick det nya UL-kortet, känner också väl till vad som förevarit. Emeli Larsson som är säljchef i förbutiken säger:
– Vi har inte kunnat ha vidareutbildningar för hela personalen om de nya systemen på grund av semestrar. Men lathunden som jag och en kollega fick då vi gick UL:s kurs i midsomras finns självklart i butiken. Efter att vi fått kännedom om den här kundens problem har vi också kunnat läsa oss till att UL-korten med reskassa är okategoriserade om inget val gjorts. Då måste man ange i bussens biljettautomat om det är vuxen- eller ungdomsbiljett som ska dras från reskassan.

Men om kortet är kategoriserat måste användaren komma ihåg att anpassa kategorin före stämpling, eller ”blipp” som det kallas i UL:s informationssidor på nätet. Detta för att inte för mycket pengar ska dras från ett ”vuxet” UL-kort om en ungdom reser på det, eller att ett UL-kort kategoriserat som ungdom blippas av en glömsk vuxen som då kan drabbas av straffavgift vid en biljettkontroll.
Emeli Larsson beklagade att man inte på en gång givit rätt information och hjälp till Sven Ekemark, och sade att personalen nu har uppdaterat kunskaperna om UL-korten och det nya biljettsystemet.

Sture Jonsson, informationschef vid UL, berättar att sammanlagt 90 personer från de olika UL-ombuden gått UL:s kurs, och att man tidigare centralt inte nåtts av klagomål på brister i information och hantering.
Information till resenärerna finns också på UL:s hemsida under fliken Biljetter, med sex undermenyer varav en handlar om det nya UL-kortet. Denna undermeny har i sin tur svar på 17 frågor fördelade på tre olika undermenyer.
I övrigt hänvisas frågor till UL-center, och till ombuden.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om