Som UNT rapporterat planerar landstinget att höja priset på månadskortet för de gröna stadsbussarna i Uppsala med 50 procent, från 525 till 790 kronor. Förändringen väntas träda ikraft i april om landstingsfullmäktige säger ja.
Vänsterpartiet tycker det räcker att höja månadskortet för Uppsala med 25 kronor. För att finansiera satsningen vill V skjuta till 20 miljoner kronor extra.
V befarar att prisökningen drabbar fattiga grupper samt att fler kommer att ta bilen vilket kan ge klimateffekter.
Partiet startar nu en namninsamling mot förslaget och ska även arrangera en demonstration i slutet av januari.
Flera kritiska UL-resenärer har hört av sig till UNT. Det handlar bland annat om personer som tar bussen från Bälinge, Storvreta och Lövstalöt. Använder dessa resenärer den så kallade reskassan, ett kort som laddas med pengar, blir det mer än en fördubbling, från 19 till 40 kronor per resa.
Orsaken är att Uppsala delas in i olika zoner. Bälinge, Storvreta och Lövstalöt hamnar utanför det område som ligger inom den nya stadsbusszonen. I och med att dessa resenärer enligt förslaget kommer att passera en zongräns får de högre biljettpriser.
Ronald Eriksson är pensionär i Lövstalöt. Han konstaterar att det kommer att kosta 160 kronor om han och hans fru ska ta bussen fram och åter till Uppsala för att gå på bio eller titta på någon idrottsmatch.
– Det är förskräckligt dyrt, det blir att man tar bilen istället, säger Ronald Eriksson.
– Vi skall alltså betala för att andra skall få billigare resor. Nästan alla man pratar med härute är kritiska. Framför allt barnfamiljer kommer att drabbas hårt.
En Storvretabo skriver till UNT att den föreslagna prishöjningen är orimlig.
"Pensionärerna är de som främst kommer att missgynnas av de nya priserna eftersom de vanligtvis inte köper månadsbiljetter", skriver han.
Motivering till förändringen är att UL vill ha en mer enhetlig och lättöverskådlig taxemodell.
– Boende i till exempel Vänge har hittills fått betala mer än Bälingebor, trots att avståndet till Uppsala är ungefär detsamma. Nu blir det ett mer rättvist system, säger UL:s informationschef Sture Jonsson.
Parallellt med prishöjningarna för stadstrafiken i Uppsala planeras rejäla taxesänkningar för dem som gör långresor med Upplands Lokaltrafik, UL.
Ett månadskort som ger obegränsat resande med ULs tåg och bussar kommer att kosta 790 kronor. Resor med ett sådant länskort kan i dag kosta upp till 1 580 kronor i månaden.
Enligt UL är det totalt sett fler resenärer som vinner än förlorar på prisförändringen. Sammantaget uppges intäkterna för UL inte påverkas.
V kritiskt mot höjda busstaxor
Busskortet för Uppsala bör kosta 550 istället för planerade 790 kronor, kräver Vänsterpartiet som nu startar en kampanj mot prishöjningen.
Nytt biljettsystem UL
Foto: Tomas Lundin
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!