Publicerad: 2010-09-06 04:06, senaste uppdaterad: 2010-09-07 08:09
Läs upp

Alliansens stöd minskar i Uppsala

Alliansen i Uppsala skulle ta hem segern om det vore kommunalval i dag – men skillnaden mellan blocken har minskat betydligt sedan förra valet. Det visar en undersökning som Novus Opinion gjort på uppdrag av UNT och Radio Uppland.

Läs mer: Val Uppsala 2010

Den borgerliga alliansen får i undersökningen egen majoritet med 50,5 procent av rösterna. De rödgröna å sin sida lockar 44,6 procent av väljarna.
De borgerliga partierna har alltså ett tydligt försprång i opinionen, men jämfört med kommunalvalet 2006 har deras ställning klart försvagats. Då stod alliansen som segrare med drygt 55 procent av rösterna, medan de rödgröna fick nöja sig med knappt 41 procent.
– Skillnaden i dag mellan blocken på fem sex procent är tydlig, men inte ointaglig. Vi vet att omkring en tredjedel av väljarna bestämmer sig senare i valrörelsen.

Det säger Arne Modig som är opinionsanalytiker på Novus Opinion, undersökningsföretaget som på uppdrag av UNT telefonintervjuade 750 personer i Uppsala kommun under perioden 16-29 augusti. Frågan som ställdes var vilket parti man skulle rösta på om det vore kommunalval i dag.
Resultatet visar att Miljöpartiet är det parti som ökar mest. Med 14,1 procent av rösterna är partiet nu Uppsalas tredje största – och bland personer under 35 år det allra största partiet. Vid kommunalvalet 2006 fick miljöpartiet 8,6 procent.
Medan miljöpartiet alltså går bra bland de unga lockar såväl Socialdemokraterna som Moderaterna främst de medelålders och äldre. Även könsmässigt finns skillnader; hade Uppsalas kvinnor fått bestämma skulle de rödgröna kamma hem valsegern.
– Socialdemokraterna har starkast stöd bland kvinnorna medan Moderaterna har störst stöd bland männen. De andra partiernas väljargrupper är mer blandade, säger Arne Modig.

Den stora förloraren i väljarundersökningen är Centerpartiet, som backar från 9,5 procent till 4,8 procent. Tappet blir dock inte lika stort om man går tillbaka ytterligare ett val: 2002 fick Centern 5,8 procent. En annan förlorare är Folkpartiet. Uppsala har länge varit något av ett folkpartistiskt fäste, men sedan 2002 har man nästan halverat sitt stöd här. Från 19,1 procent vid kommunalvalet 2002 till 12,9 procent 2006 för att nu hamna på 10,7 procent.

Även om de rödgröna sammantaget går framåt, visar undersökningen att Socialdemokraterna fortsätter att tappa väljare i Uppsala. Partiet, som under många år var kommunens klart största, halkar nu ner på 21,9 procent. Valet 2006, som var ett riktigt förlustval för Socialdemokraterna, fick man 25 procent.
Statsvetaren och Uppsalabon Stig-Björn Ljunggren är inte förvånad.
– Socialdemokraterna har ingen storstadsprofil. Man har inte lyckats profilera sig vare sig i Uppsala eller i andra städer, säger han.
Inte heller höjer han ögonbrynen över Miljöpartiets framgångar i Uppsala.
– Miljöpartiet är ju ett parti för de välutbildade.
Och nej: han blir heller inte det minsta överraskad över att Folkpartiet tycks ha förlorat sitt starka fäste här.
– Den här skolpopulismen som partiet driver funkar kanske i övriga landet. Men i Uppsala är det så självklart att man ska få kunskap i skolan, det vinner man inga röster på här.

Stig-Björn Ljunggren tror att det egentligen främst är rikspolitiken som styr hur Uppsalaborna röstar även lokalt. Uppsala har nämligen, menar han, relativt få politiska stridsfrågor i jämförelse med många andra städer.
– Det finns inte så många starka lokala frågor. Visst, ibland kokar något upp, som Ärna i viss mån eller nu den här arenafrågan. Men huvudinriktningen är ändå att man kommer rätt bra överens. Uppsala är överlag ganska välskött, det är en förort till Stockholm som liksom rullar på.

Kommentarer till artikeln
Barnbidragen skall ju
vara inkomstbeprövade som många andra bidrag är, har sagt detta sen 1980, men lyssnar någon? Njet!

Reinfeldt och hans fru klarar sig mycket bra utan barnbidrag alls. Medan ensamstående Klara eller ensamstående Bo som jobbar deltid med sina respektive 3 och 4 barn, får det svårt att gå ihop. Höj Klara och Bo´s barnbidrag och ta dem av ex de med en lön i klass som familjen Reinfeldt har. Men i Svedala skiter man i rättvisa, samma sak var det med sossarna när man skrev till dem om detta förslag, fick nej av dessa också!
Jan Karlsson, 06 sep 2010 kl 17:53
Bidrag
Allt för många rika får för mycket bidrag till ingen nytta. Se på storföretagen. Det leder till enbart dåligt förda företag samt lata ledare som enbart jagar bidrag före utveckling. Vi har fått bidragsberoende kapitalister som ej klarar av att jobba de är lika som de hävdar att invandrar är utbildas i bidrag. Hoppas vi får Chefer som kan utvekla företagen utan soc bidrag.
sven nilsson, 06 sep 2010 kl 17:22
100:- mer
Syn att vi ser många giriga. Tror att många vill ha Aliansen för de anser vissa grupper (flycktingar) får för mycket. Det tyder på okundskap att alla drabbas av denna ställning. Gammla utsatta Svenskar lever under samma regler och vi alla kan hamna där. Det som är problemet är giriga kapitalister som lyckas i sin marknadsföring av att andra utnyttjar dem. Lockar med vinst på lotto. Om vi skall ha ett bra välmående samhälle gäller att ej ha för stora klyfter all forskning säger det. Men kapitalister som är sjuka blir aldrig nöjda. Jag höginkomstagare men är inte villig att ta några tusen till i min plånbok och samtidigt få betala för mitt skydd att bli rånad och ej få de bästa studenterna.
sven nilsson, 06 sep 2010 kl 17:18
Vi blundar för solidariteten
Håller med Patrik Svensson.

Dagens Sverige har en MEDELSVENSSON-NORM som gör att vi helt verkar ha glömt bort de svagaste i samhället. Eftersom medelklassen är en så pass stor andel av befolkningen väljer vi att tycka att vi inte längre behöver bry oss om de svagaste då de förefaller ha blivit en minoritet.

"Det ska löna sig att arbeta", sägs det. Ja eftersom hela medelklassen har jobb så blir man ju självklart egoistiskt glad av ett sådant budskap men vi glömmer fortfarande de svagaste.

I dagens Sverige består en stor del av de svagaste av invandrare/flyktingar/nysvenskar ja kalla det vad ni vill. Tyvärr verkar medelsvensson-normen göra att vi ännu mer verkar tycka att vi inte behöver bry oss om de svagaste då de inte ens är "riktiga svenskar".

Vi tänker bara på oss själva, skäms!
Martin Eriksson, 06 sep 2010 kl 16:56
Uppsala är misskött
Alliansens ledande politiker tror att man ska ha specialister på alla områden, folk som vet bäst, folk som ofta har behov av att utöva makt, folk som sitter långt bort från helheten och verkligheten.

Genomför efter valet en grundläggande ändring av kommunala nämnder och organs befogenheter och attityder. Börja med att lägga in i systemet att automatiskt alla som haft ärende med kommunen får svara annonymt på om man är nöjd eller ej med hanteringen av ärendet.


Gunnar Löfberg, 06 sep 2010 kl 11:11
Det är viktigt att veta att en röst på....
...Alliansen är en röst på en civil flygplats på Ärna.

@Olov Larsson: att SD tänker på Sverige är helt fel. Deras fokus är vilken hår- och hudfärg, religion och födelseland olika individer har. Att tänka i dessa banor är absolut inte att tänka på Sverige!
Trond Svendsen, 06 sep 2010 kl 10:34
Dra in på barnbidrag?
Ni som pratar om att det är för många bidrag i dagens samhälle. Varför inte dra in lite på barnbidragen? Varför är det en självklar rättighet men inte att som sjuk ha rätt till sjukersättning? Skapar man ett barn (eller två eller tre eller sex) så vet man ju att man måste försörja det. Man har ingen som helst möjlighet att välja om man vill bli sjuk eller inte. De som har barn med välbetalda jobb borde väl ha resurser nog att kunna försörja sina egna barn också? Eller? Varför är det de allra svagaste i samhället som skall få betala och straffas för att medelsvensson med ok inkomst, villa, bil och semester att njuta av skall få det ännu lite bättre?
Patrik Svensson, 06 sep 2010 kl 10:33
Vadå bidrag och bidrag?
Ingen vill väl att vi skall leva i ett så utbrett bidragsamhälle som varit MEN vilka bidrag är det egentligen vi skall dra in på? Ni som röstar blått; hur tänker ni omkring oss sjuka som nu kastas ut utan försörjning pga vi inte längre anses sjuka trots att vi är det. Jag kan tala för min egen del med upprepade psykoser och ångest och depressioner som gjort mig till ett intet av vad jag en gång var. ÄNDÅ säger försäkringskassan att man knappt kan få ersättning i det här landet längre. Det är inte för att man inte är sjuk. Det är för att ingen som röstar blått verkar ha en aning om hur det är att leva mycket sjuk. Isåfall har väl familjen så mycket pengar att avvara att man kan hjälpa sin släkting till försörjning ändå. Jag är så nyfiken på hur ni alliansröstare tänker om detta. Någon?
Moa Nylen, 06 sep 2010 kl 10:21
Självuppfyllande???
Vilken trovärdighet har undersökningar med ett bortfall på 50%?
Alla undersökningar som basuneras ut som fakta riskerar att bli självuppfyllande och därmed en fara för demokratin?
Dagens undersökning jämför äpplen och päron, undersökning med verkligheten för fyra år sedan. Hur såg motsvarande undersökning ut år 2006...i jämförelse med dagens? Det vore mer intressant.
Bertil Alm, 06 sep 2010 kl 9:43
Skriv in i lagen
Skriv in i lagen att objektiva grupper med specialistkompetens skall granska samtliga politikers
kompetens både inom kommun, landsting och riksdag/regering för att väljarna skall få se vart alla skattepengar går! Skriv in också att det är ett brott de begår om de lurar folk med falska valfläsklöften, så kanske det blir politik och inte politikers egna behov av makt, pengar som styr och fördelningen blir rättvis ang pengar. Hur folk kan tro alliansen värnar om de obemedlade? blir en gåta men kanske de har lärt sig nu efter åren här där alliansen har regerat. Det är inte meriterande att slå ner på de som redan ligger, för att spara pengar åt toppen! Det är skamligt att landet hjälper världens alla folk men inte sina egna.
anna andersson, 06 sep 2010 kl 9:13
Alliansen är komp på egna behov
Denna kommun är alltid under isen ang pengar, vilket är förståeligt med div kommunpolitiker, övriga tjänstemän skall ha höga löner och prestera 0. Det finns ingen objektiv kontroll på dem och de tycks tro det är egna pengar de slösar iväg och sätter dreven mot botten för att spara in vad de slösar bort.
Jag håller med Lotta och Bengt.
Klart denna kommun ligger i botten, kapitalet styr och politikers, tjänstemäns egna behov av makt, pengar. De borde plockas bort helt klart och pengarna fördelas på behövande, nu har de snart förstört hela kommunen.
De har lätt för att bli maktfullkomliga och folk får betala priset. Vad bryr de sig om folk som är kapitallösa eller vård, skola, omsorg?
anna andersson, 06 sep 2010 kl 8:48
ALLIANSEN I KLAR LEDNING !!!
...så står det i dagen tryckta UNT. Har tidningen svårt med rubriker eller vill man lura sina läsare.

Gör det som krävs. Rösta den 19'e, och du rösta blått. M
Bengt Andersson , 06 sep 2010 kl 8:10
Alliansen snett ute i Uppsala
Man har totalt missat att kommunen och dess anställda ska hjälpa och serva folket. Av alla orter vi känner till har Uppsala den allra största andelen med tjänstemän och även politiska nämnder som tror att deras uppgift är att köra med och mästra kommuninvånarna. Man kör okänsligt alla regler och råd ända ned i botten. Paragrafryttare och negativa personer tycks ha funnit sin livsluft hos kommunen. Det är inte utan anledning som t.ex. företagarna i Uppsala ger kommunen en bottenplacering i kommunrankingen.
Lotta Lindéll, 06 sep 2010 kl 7:13
72018 TIPSA UNT | SMS/MMS

Valet i din kommun

Här kan du läsa de senaste nyheterna om valet i just din kommun.

 



 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »