Trippus Event Solutions AB startade för 19 år sedan, då som mäklare av gruppresor. Men det visade sig ganska snart att deras webbaserade mjukvara var det som var verkligt intressant för kunderna.
   I dag har tekniken utvecklats men fokus ligger fortfarande på att underlätta och göra nytta för kunderna, som arrangerar event eller konferenser.
   – Allt handlar om att skapa smidiga event. Våra kunder, och deras kunder i sin tur, sparar en massa tid genom att automatisera och digitalisera flöden som är aktuella under arrangemang – såsom vem som deltar i vad, betalningar, professionell kommunikation innan, under och efter, berättar Martin Klöfver, bolagets Head of New Markets.
   Han var med från företagets start och var VD under 16 år. Men som titeln skvallrar om är det han som numera ansvarar för att ta Trippus vidare ut i världen. Det arbetet startade genom ett samarbete med Almi Företagspartner Uppsala.

 

– Vi pratade med Almi om våra tillväxtambitioner och blev genom Almi introducerade till UCLA Global Access Program – där vi gjorde en analys av hur USA-marknaden skulle se ut för oss. Genom programmet fick vi bekräftat att USA är en bra marknad för oss och vi bestämde oss i slutet av 2016 för att satsa, säger Martin Klöfver.
   USA-satsningen har redan gett resultat. Efter att ha kommit igång med ett tiotal kunder där borta fick de det stora genombrottet i slutet av sommaren 2018 – ett avtal med en stor, amerikansk kund, som de nu implementerat sitt verktyg hos. Än kan de inte gå ut med vilken kund det är.
   – Detta har förändrat ganska mycket för oss. Vi har flyttat upp oss en division. Stora kunder från nya länder kräver nya saker. Än så länge är Sverige vår största marknad, vi har kört så länge här. Men om ett par-tre år kommer det att se annorlunda ut, då har de större marknaderna gått förbi. Då har vi gjort affärer i fler världsdelar och ökat i antal. Även omsättningsmässigt.

 

Förutom USA har de också etablerat sig i Tyskland, har fyra anställda på plats där, och har olika partnerskap runt om i Europa.
Dagligen kan de följa hur många som nyttjar deras tjänst. Varje dag tar de emot runt 5 000-10 000 deltagare på ett par hundra events. Det blir några miljoner deltagare varje år.
   – Det var några tuffa år i början, men när det väl tog fart tog det fart rejält. Vi verkar i en bransch som har vuxit. Digitaliseringstrenden har också hjälpt till. Något annat vi verkligen har lyckats med är att få behålla personal. Vi har en relativt liten personalomsättning. Flera har börjat här direkt efter gymnasiet och är fortfarande kvar. Det är viktigt för oss.


Nu behöver de bli ännu fler i och med att de satsar på nya marknader.
   Almi Företagspartner Uppsala är också med i denna nya resa. Just nu går företaget Almis VD-grupp export.
   – Almi är en naturlig spelare att ha med sig när man driver bolag. De har uppdraget att vara lite mer riskbenägna än bankerna exempelvis, vilket man behöver som företag. I det spelet som vi spelar, när du är i en kraftig tillväxtfas, kan det annars vara svårt att få låna pengar. Där hjälper Almi till, säger Martin Klöfver.


Trippus har fått finansiering och lån av Almi under åren. Men även tillväxtprogrammen har varit värdefulla, säger han:
   – Vi har mött olika bolag från väldigt olika branscher med olika utmaningar – vilket vi lärt oss väldigt mycket av. Dessutom har vi fått värdefull individuell rådgivning. Vi hittade till och med en person som vi tyckte bidrog så mycket att han nu sitter i vår styrelse. En väldigt bra rekrytering.

 

Martin Klöfver, Head of New Markets på Trippus Event Solutions AB, rekommenderar andra företag att gå Almis program: ”Tittar ni på USA är exempelvis GAP-programmet väldigt bra. Har ni en seriös ambition att gå vidare, lär man sig mycket på det. De kräver en del av er, men ni får så väldigt mycket input tillbaka. För oss var det en ordentlig resa, men fick oss att fatta beslutet att gå vidare med USA.”

 

Vill du utveckla och få ditt företag att växa? Kontakta Almi Uppsala!

 

 

♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦

 Den här annonsen är producerad av Insert Media
– en del av Upsala Nya Tidning