2-Con AB i Bålsta har funnits i 30 år och har stora producenter inom livsmedelsindustrin som kunder, bland andra Coca-Cola, Arvid Nordquist, Svegro och Arla Foods. 2-Con är specialister och experter på produktionsanläggningar – de hjälper kunderna i hela produktionsmiljön.

När Katja Saranen med maken Henrik tog över verksamheten i nytt bolag 2015 efter Katjas pappa såg de över affärsidén, förtydligade och förädlade.
   – Vi bestämde oss för att ta oss an större projekt i ett tidigare skede. Vi gick från att vara hantverkare till att leda projekt. Vi förstod när vi började titta på vår affärsidé att vi gör väldigt mycket, har en djup kompetens i produktionslinjerna, men tar inte riktigt betalt för vår kompetens. Genom att paketera om våra tjänster kan vi skapa ett större värde för våra kunder, berättar hon.
   Med sitt nya fokus växte omsättningen. Mellan 2015 och 2017 gick de från drygt 5 till 24 miljoner i omsättning med ett resultat efter finansnetto på nära två miljoner kronor.
   – En viktig åtgärd var att vi tog in en extern styrelseordförande. Det var genom ett program hos Almi som jag insåg vikten av att ta in en extern styrelse. Jag tror att det är jätteviktigt som familjeföretag, att få någon annans perspektiv, lyfta blicken och måla upp framtiden.

Kontakta Almi direkt (extern länk)

Att ta över efter sin far var en ganska lång process, berättar Katja:
   – Vi hade pratat om det länge, och vid tre tillfällen sa han att jag skulle ta över ”om fem år”. Det blev tredje gången gillt och efter 15 år alltså. Det var nästan så att jag sa upp mig någonstans där i mitten, säger hon och skrattar. Men det är en stor ära och förmån att få göra det här. Jag vill visa att det går bra för oss – och pappa är jättenöjd.
   Om Katja tittar framåt står de inför en del utmaningar. Bland annat att fylla på teamet med kompetent personal.
   – Ju mer vi växer desto fler kunder vill vi hjälpa och måste också fylla på med rätt kompetens.
   De tittar också på hur de kan utveckla sig digitalt genom olika tjänster, som försäljning av vissa material och reservdelar. I verkstaden i Bålsta har de även tillverkning, bland annat av trappor och plattformar.

I arbetet framåt har de jobbat mycket med Almi som bollplank. Katja deltog bland annat i Almis tillväxtprogram förra året.
   – Jag har egentligen hoppat på det mesta hos Almi som jag har snubblat över. Det ger väldigt mycket att få kontakter och träffa andra företagare. Vi sitter med samma problem, även om vi arbetar inom olika branscher och har olika erfarenheter. Att höra hur andra har löst sina utmaningar har tagit oss framåt. Det är väldigt viktigt att ta sig tid att höja blicken och se bortom sina vardagliga uppgifter. Att fråga sig: Vart vill vi egentligen?
   För Katja Saranen är riktningen för kommande fem år klar.
   – Vi ligger då på en omsättning omkring 50 miljoner kronor. Jag ser potential att växa geografiskt vilket jag tror att vi också kommer att göra. Vi växer redan – just nu ur våra lokaler.

Vill du veta mer? (Extern länk)

 

♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦

 Den här annonsen är producerad av Insert Media
- en del av Upsala Nya Tidning