Är du sugen på att rulla iväg från bilhandlaren med nybilsdoften i näsan och mätarställningen strax över noll, men drar dig för att lägga ut stora pengar på ett köp? Då kan privatleasing vara lösningen. När du leasar bilen hyr du den för en fast månadskostnad, i regel under tre år, och slipper tänka på andra rörliga kostnader än den för bränslet.
   – Det är ett väldigt smidig sätt att ha bil på där du vet om din månadskostnad i förväg och slipper tänka på värdeminskning och slitage, säger Patrik Axnér, säljare på Aros Auto i Enköping.

 



På bara tio år har privatleasingen ökat i Sverige från att ha legat på ett par procent av alla nya privatbilar som lämnar handeln till över var tredje bil. Patrik Axnér tycker att den kraftiga ökningen märks hela tiden.
   – Ibland väcks frågan när vi har kunder i begagnathallen. När vi tittar på milkostnaden och ägandekostnaden kan det landa i att de kommer fram till att det är mycket bättre att leasa en ny bil. Men det allra vanligaste är att kunden har tagit reda på det mesta själv och kommer hit för att få hjälp med att räkna ut den exakta kostnaden och göra sin beställning.

Undersökningar har visat att det är vanligast med privatleasing bland yngre människor, men Patrik Axnér tycker inte att det finns någon typisk leasingkund.
   – Det kan även handla om par som leasar sin andrabil eller om äldre personer som inte vet hur länge till de kommer orka ha bil. Det de har gemensamt att de vill att bilägandet ska vara bekymmersfritt.

Alla bilmodeller som säljs hos Aros Auto i Enköping finns att privatleasa, men vissa är mer prisvärda och populära än andra.
   – Kia Ceed är en populär privatleasingbil, men även Kia Picanto och Rio. Eftersom många som privatleasar vill ha ned sin månadskostnad och kanske inte har så stort behov av utrymme blir de mindre modellerna ofta aktuella.

Det som ibland nämns som en baksida med att leasa är att det kan bli diskussioner mellan bilhandlare och kund om bilens skick när den ska lämnas tillbaka. För att undvika det går Patrik Axnér och hans kolleger igenom förutsättningarna med kunden innan avtalet skrivs under.
   – Det finns ett underlag som vi använder oss av där allt blir väldigt tydligt. Något stenskott på huven och repor som går att polera bort räknas som normalt slitage. Har du behandlat bilen som om den vore din egen är det inte några problem. Det finns för- och nackdelar med allt, men jag ser mest fördelar med privatleasing, säger han.

Kunderna verkar överens med honom. För nu när de som slog till när privatleasingen tog fart på allvar för några år sedan lämnar tillbaka sina bilar väljer de flesta att leasa på nytt. Samtidigt fylls begagnatlagret hos Aros Auto i Enköping på med välskötta treåriga bilar som sällan har gått särskilt långt.

 

♦  ♦  ♦  ♦

 Den här annonsen är en produktion från UNT Content Studio – en del av Upsala Nya Tidning