Någonting har hänt på byggavdelningen vid Enköpings kommun. Handläggningstiden för ärendena har krympt dramatiskt, betygen från företagen i kommunens nöjd-kund-index har höjts och handläggarna får beröm på näringslivsfrukostar. Byggchefen Christina Gortcheva har all anledning att vara nöjd.
   – Det har ju varit en del turbulens. När jag började jobba här i juni 2016 låg det högar av ärenden och väntade. Det fanns bygglovsansökningar från februari som ännu inte hade delats ut på handläggare och det fanns många otåliga människor som väntade på svar, berättar hon.

Det följande halvåret fick Christina Gortcheva och hennes personal, flera nyanställda liksom hon själv, bokstavligt kavla upp ärmarna. De sorterade ärendena efter karaktär, nyanställda fick samarbeta med erfarna handläggare och de sjukskrivna fick vikarier. Lagom till jul var man ikapp med högarna och året efter infördes ett kontaktcenter vid kommunen.
   – Eftersom kontaktcenter besvarade många av de samtal som handläggarna tidigare haft hand om gav det oss en helt annan arbetsro, berättar Christina Gortcheva.
   En annan sak som har underlättat är den digitalisering av arbetet som vidareutvecklades under samma period. Sedan årsskiftet skapas inga nya pappers-akter på byggavdelningen. Istället skannas alla inkommande papper in i datorn, och handläggarna jobbar därefter helt digitalt.

Under 2017 inleddes också arbetet med att få en bättre relation till byggföretagen, som under perioden med långa handläggningstider hade varit missnöjda.
   – Vi bjöd in representanter från dem till en referensgrupp och i dag är vi bättre på att lyssna på och lära oss av varandra. Vi har uppstartsmöten inför varje projekt och ofta vet vi om när stora byggen är på gång innan de ens har lämnat in någon ansökan. Det har gjort oss mer engagerade i byggföretagens arbete och det händer till och med att det är vi som hör av oss till dem och frågar hur det går istället för tvärtom, säger Christina Gortcheva och skrattar.

Men många som söker bygglov är förstås privatpersoner, och för att underlätta för dessa finns handläggare på plats på Enköpings bibliotek en gång i veckan mellan september och maj för att svara på frågor om bygglov och enskilda avlopp.
   – Det är jättepopulärt. Handläggarna svarar både på allmänna frågor om bygglov och på funderingar som rör specifika ärenden. Det handlar mycket om att förklara varför vi behöver de handlingar vi kräver, säger Christina Gortcheva.

 

För kanske är det här byggavdelningens stora utmaning finns. Att förklara att lagarna och reglerna inte finns till för att myndigheterna vill vara besvärliga.
   – Finns det en lag så speglar den något. Det handlar om att det ska vara bra kvalitet på det som byggs, att de krav som ställs på byggnaden blir uppfyllda och att det blir en bra inomhusmiljö för dem som vistas i den.
   Det personliga mötet spelar jättestor roll för att alla ska förstå det och därför jobbar vi gärna så, trots att det tar lite mer tid för oss, avslutar Christina Gortcheva.