–Sushi Yama har sedan starten för 10 år sedan kommit att bli Nordens ledande sushikedja. Torsdagen den 6:e december öppnade de en ny restaurang i Forumgallerian i Uppsala city.
   – Vi har varit intresserade av en central placering ett tag. Läget mitt i city är perfekt. Forumgallerian har också en målgrupp som vi passar bra ihop med. Vi tror även på den symbios av mode och socialt liv som finns i gallerian, berättar Danny Barsoum, marknadschef på Sushi Yama.

Premiären för Sushi Yama i Forumgallerian föll otroligt väl ut med många nyfikna gäster. 
   – Vi är otroligt glada och tacksamma för att så många hittat hit. Inte minst har vi haft otroligt mycket take-away. Så det känns jättekul att vi fått en så bra start för restaurangen, säger Danny.

Idén till Sushi Yama väcktes när grundarna såg att det fanns en nisch där sushi kunde ges ett mer tilltalande sammanhang.
   – Man gjorde inte riktigt sushi rättvisa i Sverige. Många kände en skepsis och kvaliteten varierade från restaurang till restaurang. Den klassiska restaurangen hade en mörk inredning med en dyster bild av det asiatiska och sushin tillreddes i ett kök långt bak i lokalen. Grundarna vände på allt det där och vi skapade restauranger med öppna kök, ljusa, fräscha lokaler och där det hålls en jämn kvalitet på alla restauranger. Samt att kunna bedriva sushi i form av en snabbmatsrestaurang utan att tumma på kvaliteten, berättar Danny.
   Danny förklarar att visionen var att göra sushi mer vardagligt så att fler kunde ta till sig sushi.
   – Jag skulle säga att vi varit en stor bidragande orsak till sushins genomslag de senaste 10 åren. För många är det nu den nya vardagsmaten. Dessutom är det kul att andra sushirestauranger tagit efter oss och till exempel introducerat våra speciella tillbehör. När vi började med den gröna sjögrässalladen var det en nyhet i Sverige, samma med soyabönor och vår inlagda rödlök. Nu är det nästan en standard, för hur sushi skall vara.

I Uppsala har Sushi Yama sedan flera år haft en restaurang på Centralstationen. Bara den senaste månaden har den fått sällskap av två nya restauranger.
   – Vi tror starkt på Uppsala. Det är en anrik stad med många studenter, men det är även en stad för framtiden. Sedan några månader tillbaka har vi även infört 10% studentrabatt på hela menyn, vilket passar perfekt i Uppsala. Dessutom var det faktiskt ett starkt kundönskemål att vi skulle etablera en ny restaurang mer centralt. Uppsala har tagit emot oss med en öppen famn. Det finns en sådan optimism i luften, vi möts av många glada ansikten på restaurangen, säger Danny.

För att ta hand om alla gäster på restaurangen i Forumgallerian så kommer det att göras en nyrekrytering på fem till sex nya tjänster.
   – En viktig del i Sushi Yama-konceptet handlar om att menyn är enhetlig på alla restauranger. Är du turist så kan du välja de vanliga rätterna som du är van vid från hemorten. En annan del av vår framgång bygger på att all kökspersonal skolas in i just vår sushi så att rätterna ska tillagas på samma sätt oavsett restaurang. För att säkerställa det har vi en utbildningsrestaurang i Stockholm i anslutning till vårt kontor. Dessutom så har vi knutit det japanska nära vårt restaurangkoncept. Vi vill lära våra gäster mer om Japan och den japanska kulturen. Vi vill lyfta Japan i allt vi gör, vilket till exempel syns i vår barnmeny Yama Kids med Hello Kitty och Bad Badtz-Maru, berättar Danny.
  Danny förklarar att den interna stoltheten och att alla har sushikunskap är viktig. Det ska inte vara vilken sushi som helst som serveras. Det är Sushi Yama-sushi.
  – Det är skillnad på sushi och sushi. Både sett till kvalitet och smaker. Vi har bredden från litet mer av nybörjarsushi till rätter med lite mer udda sushibitar som Yama Combi Special.

Redan från start har Sushi Yama haft ett stort miljöfokus. Där har de i dag en ledande position och går före vad gäller miljöcertifieringar.
   – Vi har hela tiden följt WWF:s riktlinjer och var därför till exempel tidiga med att avskaffa ålen som är fridlyst. 2014 slutade vi även servera jätteräka, då den inte var miljömärkt. Sen i somras är den dock tillbaka, men med ASC-märkning. Vi är numera Nordens första sushi-kedja som både ASC- (odlad fisk) och MSC-certifierad (vildfångad fisk). Vi ser över att inkludera flera ASC- och MSC-märkta produkter i framtiden och hoppas att det även på detta område är så att andra följer vårt exempel, avslutar Danny Barsoum, marknadschef på Sushi Yama.

Läs mer om Sushi Yamas värderingar
och miljötänk i magasinet Yama Paper. (extern länk)

 

♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦

 Den här annonsen är producerad av Insert Media 
− en del av Upsala Nya Tidning