Matleverantören Happy Food har gjort sig känd för sin goda mat till förskolor och skolor och sina familjelådor. Redan från början och i takt med att företaget har vuxit och behövt anställa mer personal har det sociala ansvaret alltid varit en ledstjärna för dem.
   – Om vi behöver någon till en tjänst som inte är alltför avancerad tycker jag att det är en självklarhet att vi försöker låta någon som har haft svårt att få jobb att komma hit och praktisera. För att sedan kunna anställa dem när tjänsten har passat och det känns rätt för båda parter, berättar Lena Hägg, VD på Happy Food.
   Bland de anställda finns till exempel två döva som kollegerna kommunicerar med genom att skriva på papper eller via tolktelefon. Vissa har även lärt sig lite teckenspråk.
   – Jag blev förvånad när jag fick reda på att det är en utmaning för döva att få jobb, eftersom många arbetsgivare är rädda för att det ska bli svårt med kommunikationen. Men det finns en massa stöd att få, som nog alla inte är medvetna om.

Happy Food har också kunnat hjälpa personer genom att ibland skräddarsy arbetsuppgifterna efter den anställde. De har personal med bland annat språkproblem, social fobi och aspergers syndrom. När väl alla har fått komma in i arbetet och man har hittat sätt att runda de svårigheter som finns tycker Lena Hägg att det har slutat med en bra och rolig arbetsplats:
   – Vi är ett glatt gäng med en rik variation på människor. Vi har fått lära oss att ta hänsyn till varandra, att hjälpa varandra och vi jobbar ständigt med att bli bättre på att kommunicera, och det är en del av orsaken till att vi har så bra stämning här, säger hon. Det är högt i tak.

Hon sticker inte under stol med att upplägget inte skulle fungera ekonomiskt om företaget inte fick lönebidrag som kompenserar för att vissa behöver mer stöd i sitt arbete. Men samarbetet med Arbetsförmedlingen fungerar i regel fint och Lena Hägg tycker att fler företag borde satsa på att hjälpa människor ut i arbete.
   – Det betyder så oerhört mycket för många att få ett jobb. Och när de går över från praktik blir det ett väldigt ekonomiskt lyft för många av dem också.
   Någonstans handlar det också om ett ansvar man har som företagare, tycker Lena Hägg:
   – Vi jobbar mycket med miljöfrågor och det här är en annan del av hållbarhetstänket. Vi är Krav-certifierade sedan många år tillbaka och socialt ansvar finns med som en del av deras regelverk, vilket är jättebra! Vi vill spegla samhället här på Happy Food, här ska det finnas både kvinnor och män, människor med olika kulturella bakgrunder och andra med olika utmaningar.

Artikelbild

Sofia Ek och Malin Ekman på Happy Food.

Läs mer om företaget Happy Foods filosofi: www.happyfood.se

♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦

 Den här annonsen är producerad av UNT Content Studio
– en del av Upsala Nya Tidning