Animech skapar världsledande verktyg för visualisering. Flera välkända stora varumärken inom olika branscher tar hjälp av Uppsalaföretaget för att förbättra sin marknadsföring och försäljning genom att skapa möjligheter att visa upp produkter och lösningar på ett realistiskt visuellt sätt, ibland innan produkten ens finns i verkligheten.

Jonas Västibacken är ansvarig för kundleveranser på Animech och berättar om företaget på en lunch arrangerad av ICT Uppsala på Norrlands Nation.
   Han visar hur man, som bilköpare, kan provsitta, välja mellan olika bilklädslar och tillval, kika i bakluckan och på ett mycket verklighetstroget sätt testa en spritt ny bil som, när den här lösningen lanserades, inte ens fanns i Sverige än.

LÄS MER om ICT:s lunch på Norrlands Nation här.

Animech samarbetar med flera gamingbolag, bland annat Night Node, som är lunchens andra talare. Jonas förklarar hur visualisering kan hjälpa i princip alla företag att visa upp en produkt för marknaden, eller den egna utvecklingen genom 3D- eller VR-lösningar.
   – Vi använder samma teknik som spelindustrin för att visualisera produkter, berättar Jonas Västibacken.
   Han ger därefter exempel på hur både företag och privatpersoner kan ta hjälp av deras lösningar.
   – Om du ska planera ett växthus eller uterum så har vi tagit fram en 3D-lösning för Willab Garden där man kan bygga sitt drömprojekt, placera det i sin egen trädgård och se hur det kommer se ut både utifrån och inifrån direkt på sin skärm, berättar han.

LÄS MER om Animech här (extern länk)

Animech har byggt olika visualiseringslösningar av produkter till flera stora varumärken över hela världen, och det är till företaget i Uppsala man vänder sig för att ta produktpresentationer ett modernt steg längre genom att, via till exempel VR, placera användaren i en virtuell verklighet.   
   I våras arbetade Animech fram en förfinad teknik för att undvika illamående när man använder virtuell visualisering.   
   – Det är ganska vanligt att VR gör människor ”åksjuka” och här behövs mer utveckling för att komma tillrätta med det, berättar Jonas.    Därefter visar han en film som tagits fram i samarbete med Mercedes, för att göra en bilfärd via VR-glasögon så verklig som möjligt.

Företaget har hela världen som marknad, men har inga planer på att lämna kontoret i Ekeby Bruk och Uppsala.
   – Det finns bra arbetskraft och duktiga utvecklare i Uppsala, säger Jonas.
   Han lyfter också samarbetet inom ICT Uppsala när det till exempel gäller att hitta nya talanger till företaget.
   – ICT bidrar till att sätta IT-branschen i Uppsala på kartan och vi får nya kontakter och möjligheter till samarbeten, avslutar Jonas.

 

 

♦  ♦  ♦  ♦

 Den här annonsen är en produktion från UNT Content Studio – en del av Upsala Nya Tidning