Night Node är en oberoende spelutvecklare som startades av fyra unga killar i en källare i Uppsala hösten 2013. Mohammed Al-hasnawi, VD och en av grundarna berättar om gamingbranschen ur sitt perspektiv under en ICT-lunch med temat Gaming Made in Uppsala.
   – Det måste börja med en spelidé. Utan en klar idé har man inget, understryker han.
   Mohammed visar ett första utkast av spelet Orbital Gear på en storbildsskärm. Spelet ser – i ärlighetens namn – inte mycket ut för världen där på väggen på Norrlands Nation. En boll som studsar omkring på andra bollar. Typ. Men det finns något där. Det nystartade företaget jobbade vidare, och idag är spelet hyllat av många som väldigt innovativt.  
   2014 listades Night Node som en av Europas 100 mest spännande spelutvecklare av branschtidningen Develop, och i dag är Orbital Gear ett etablerat spel med hög ranking från spelare över hela världen.

Den globala spelmarknaden omsätter nästan 135 miljarder dollar varje år och den svenska spelmarknaden omsätter drygt 19 miljarder svenska kronor (2018) vilket är 42 procents ökning från tidigare år.
   Mer än hälften av alla svenskar spelar på sin dator, mobil eller via konsol, och det finns många som vill lyckas inom gamingbranschen och som vill ha en del av kakan.
   Finansiering är så klart en viktig del. Det finns investerare och förläggare som på olika sätt kan hjälpa ett företag att få ut ett nytt spel. Det gäller bara att övertyga dem om att just din spelidé är värd att satsa på och att teamet kan genomföra idén.
   När ett spel väl ser dagens ljus är marknadsföringen helt avgörande, och där har utvecklingen gått fort. För inte särskilt länge sedan var det recensioner i branschtidningar och vanlig media som gällde. Idag marknadsför man spel nästan uteslutande genom influencers, och platsen är YouTube.

Night Nodes grundare Mohammed berättar om företagets spännande resa.

Night Node gör spel för PC och konsol och släpper sina spel via Steam som är en av världens största samlingsplatser för distribution av spel. Steam publicerar ungefär 25 nya spel varje dag.
   Night Node använder sig av testspelare innan de lanserar ett nytt spel.
   – Man kan få fram helt otippade beteenden via testspelare, plötsligt går de en väg eller ser lösningar i spelet som utvecklarna inte tänkt på, berättar Mohammed.
   Han förklarar vidare att den svåra biten är att hålla spelet vid liv.
   – Spelarna märker direkt om man inte uppdaterar och fixar problem i spelen snabbt. De som spelar ger gärna feedback, och då gäller det att hänga med, säger han.

Mohammed Al-hasnawi och Night Node har inga planer på att lämna det centrala kontoret i Uppsala.
   – Uppsala har en intressant historia av spelutveckling. Det är inspirerande med företag som till exempel Starbreeze som startade i Uppsala. Det finns en hel del duktigt folk i Uppsala, säger Mohammed Al-hasnawi.
   Han får frågan om vad han letar efter hos en blivande medarbetare på Night Node.
   – Vi letar efter engagemang och passion, slår han fast.
   Följdfrågan om de kvalitéerna finns i Uppsala kommer snabbt. Han uppskattar snabbt att det nog finns cirka 200 personer med engagemang och passion i staden.  
   – Det behövs flera sorters spetskompetens i gamingbranschen, olika sorters utvecklare, marknadsförare, ljudtekniker, grafiker och designers, för att nämna några. Uppsala har under lång tid satsat på utbildningar för branschen och utgör en bra miljö att utvecklas i. Både för företag och personer som vill arbeta inom just spelvärlden, avslutar Mohammed.

LÄS MER om Night Node här (extern länk)

 

♦  ♦  ♦  ♦

 Den här annonsen är en produktion från UNT Content Studio – en del av Upsala Nya Tidning