De två nyrekryteringarna – Helena Nathorst, projektsäljare, och Christer Andersson, vice VD och försäljningschef – har kommit in bra i sina roller och bidragit med ny energi till Kinnarps Uppsalas kompetenta team. De lyfter båda fram att många har en snäv bild av vad Kinnarps har att erbjuda. 
   – Många förknippar oss med bara kontorsmöbler som bord och arbetsstolar, men faktum är att vi kan erbjuda så mycket mer. Vi kan hjälpa företag med allt inom inredning. Förutom kontors- och miljömöbler har vi allt från mattor, gardiner och belysning till inredningsaccessoarer som ljuslyktor och hemtextil. Vi kan även skräddarsy lösningar till kunder genom att samarbeta med specialsnickerier, berättar Helena.
   – Jag kan erkänna att jag själv inte visste att Kinnarps kan hjälpa till med så mycket innan jag började här. Att vi dessutom kan erbjuda möbler från en rad leverantörer vid sidan av Kinnarps tror jag inte heller folk känner till, fyller Christer i.

Inspireras av case från Kinnarps.

Helena, som har en bred bakgrund inom inredningsbranschen, berättar mer om hur processen med nya kunder ser ut.
   – När vi kommer i kontakt med en ny kund gör vi ett inledande besök där vi kartlägger kundens verksamhet, behov och önskemål. Därefter påbörjar vi arbetet med planlösningen för att täcka in alla funktioner och flöden i lokalen. Slutligen tittar vi på det mer visuella med färg och form. För att det ska bli ett så bra resultat som möjligt vill vi gärna ha en tät dialog med kunden under hela processen för att bolla idéer och lösningar, förklarar hon.

Christer och Helena välkomnar till Kinnarps Uppsala. 

LÄS MER om de senaste trenderna.

För många Uppsalabor är Christer mest känd som försäljningsansvarig för Audi i Uppsala. Han lyfter fram att steget mellan Audi och inredning inte är så långt.
   – Att sälja en Audi handlar om att förmedla en känsla och upplevelse, vilket det även gör när det gäller inredning. Kinnarps är ett starkt varumärke som blir en trygghet för kunden och för oss. Förut höll jag på med tyska bilar, nu med svenska möbler. Båda står för kvalitet och hantverk. Det är en människa bakom varje Kinnarpsprodukt, därför är de heller inte lagervara, utan tillverkas på beställning utifrån varje kunds behov och önskemål, förklarar han.
   Betydelsen av kvalitet är viktig även för Helena.
   – Det är relevant vad produkten är gjord av för material, vilken livslängd den har och om den går att reparera när någon del slitits ut efter årligt användande. Kan man byta ut delar på en möbel får den en längre livslängd, säger hon.
   Christer framhåller också att Kinnarps möbler är framtagna för att hålla i offentliga miljöer.
   – Våra produkter är gjorda för det hårda slitage som uppstår på företag. Något jag tar med mig från bilförsäljningen är att se till livscykelekonomin. En vara kostar inte bara när man köper den, det gäller att se hela livslängden. Det är viktigt både för ekonomin och miljön, förklarar han.

Hos Kinnarps är kvalitet och känsla starka ledord.

För att kunna bidra med så mycket kunskap och erfarenhet som möjligt till kunden så önskar Christer och Helena att få komma in i ett så tidigt skede i inredningsprocessen som möjligt.
   – Kunder är varmt välkomna att ta kontakt med oss så snart de vet att de kommer flytta eller har ett framtida behov av möbler. Självklart kan vi lösa möblemang med kort varsel också, men vi är måna om att kunden ska bli nöjd, och ju tidigare vi kommer in i projektet desto mer nytta får de av vår kompetens, förklarar Helena.
   En av fördelarna med att anlita Kinnarps är just möjligheten att få hjälp med helheten.
   – Vi tar ansvar för hela kedjan – från designskisser och produktförslag till leverans och montering. Sedan ingår det alltid efterservice från oss. Det innebär att kunden bara behöver kontakta projektansvarig, oavsett om det gäller reklamation, demonstration av arbetsstolsinställningar, felsökning på arbetsbord eller en komplettering, så ser vi till att det åtgärdas. Vi vet att kunderna uppskattar helhetslösningar och ett smidigt sätt att få en bättre arbetsplats, och det är just vad vi erbjuder, menar Christer.

Att vara flexibla och lyhörda för kundens behov är självklara ingredienser när Kinnarps tar sig an uppdrag.
   – Vi hjälper gärna till med hela kontorsflyttar och även finansieringslösningar som uthyrning av möbler. Utöver de estetiska frågorna lägger vi också stor vikt vid att skapa förutsättningar för en bra arbetsplats som är effektiv, attraktiv och hälsosam. Det är värt att satsa på. Forskning visar att ju bättre man trivs på sin arbetsplats desto bättre presterar man, avslutar Christer.

Ta kontakt med en projektsäljare som hjälper er till ett bättre kontor.

 

 

HELENAS TRE BÄSTA TIPS FÖR ETT TRIVSAMT KONTOR 

1. FUNKTION
Inför en flytt, renovering eller uppdatering av ett kontor är det viktigt att man funderar ordentligt kring vilka rumsliga funktioner som behövs i verksamheten och vilka funktioner som finns idag men som inte utnyttjas. Skapas det ytor på ett kontor som står oanvända blir det kostsamt i längden. Ett kontor kan vara hur snyggt som helst, men saknas funktion kommer det skapa irritation hos medarbetarna oavsett design.

2. BELYSNING
Tänk in belysningen redan från start vid en flytt eller renovering. Alla individer har olika behov av belysning beroende på ålder, arbetsuppgifter och personligt tyckte. Därför blir det extra viktigt att skapa belysning som passar alla på kontoret. Använd er av allmänljus och punktbelysning som är dimbar, men även individuellt ljus som medarbetarna kan styra utefter eget behov vid sina arbetsplatser. Belysning är en tyst faktor som inverkar på trivsel och funktion. Är den ofunktionell kommer det påverka medarbetarna negativt över tid.

3. AKUSTIK
Ett kontor med många medarbetare för naturligtvis med sig en hel del olika ljud, som pling från entrédörren, dialog från kollegor eller kaffemaskinen som sätter igång. Olika ljudelement tar lätt fokus från arbetsuppgifterna och det tar tid att fokusera om efter att ha blivit distraherad. En rekommendation är därför att se över kontorets olika ljud redan från början och försöka förutse var ljud kommer att uppstå.
   Arbetsplatserna bör, om man sitter i öppet landskap, omges av absorberande akustikprodukter för att bryta ljudvågorna och skapa en lugnare arbetsmiljö. Finns möjlighet att påverka detta från början är det värdefullt att tänka igenom olika zoner på kontoret så att exempelvis pausrummet där det ofta blir mycket prat inte ligger intill ett kontorslandskap som kräver en tystare arbetsmiljö.

 

♦  ♦  ♦  ♦

 Den här annonsen är en produktion från UNT Content Studio – en del av Upsala Nya Tidning