Året var 1919 och i Düsseldorf i Tyskland bestämde sig den unge affärsmannen Henry Sonnenberg för att starta ett företag som sålde verktyg. Med tiden skulle han också bygga en fabrik och börja med egen verktygstillverkning. Men det var oroliga tider i Tyskland. När Adolf Hitler blev rikskansler 1933 förstod judiske Henry Sonnenberg att han skulle kunna råka illa ut om han stannade kvar. I 150 järnvägsvagnar fraktade han över hela sin fabrik till Rotterdam i Holland. När Tyskland invaderade landet sju år senare var det dags att fly igen, till USA.
   – Det berättas att han grävde ned hela fabriken i jorden om han någon gång skulle återvända, berättar Stefan Platakidis vid NIBO Solskyddsteknik i Uppsala.

Stefan fascineras av Henry Sonnenbergs öde och av de omständigheter som under 1940-talet skulle göra denne till en pionjär inom solskyddstekniken. Då hans familj är från Grekland, där det var militärdiktatur från 1967-1974, har även de erfarenhet av vad en diktatur kan göra med ett land.

 

När Sonnenberg återvände till Europa 1946 använde han det betydligt mindre judiskklingande namnet Douglas. Han hade slagit ihop sig med affärsmannen Joe Hunter och eftersom båda hade tillverkat aluminiumdetaljer åt den amerikanska krigsindustrin började de så småningom att började konstruera persienner av tunna aluminiumplattor under varumärket Hunter Douglas. 1951 gjorde Luxaflexpersiennerna entré på marknaden och deras elegans i kombination med hur praktiska de var gjorde att det blev en succé.
   – De är solskyddens Rolls Royce, sammanfattar Stefan Platakidis.

 

När NIBO startade sin verksamhet i mitten av 1990-talet och letade efter en kvalitetssäker produkt att sälja var samtidigt Luxaflex på jakt efter pålitliga återförsäljare i Sverige. Företagen möttes och upptäckte att de hade mycket gemensamt.
   – Vi är båda familjeföretag och vill att den familjära känslan ska genomsyra kontakten med våra kunder. Och vi känner båda ett ansvar för det vi säljer.

Läs mer: Om NIBO Solskydd (extern länk)

Andréas Glandberger har arbetat som solskyddstekniker på NIBO i sex år. Han tycker att det är en förmån att få arbeta med just Luxaflex och han uppskattar den satsning företaget de senaste åren har gjort på motoriserade smarta solskydd.
   – Deras kvalitet och vår erfarenhet och kompetens gör att kunderna vågar lyssna på oss och lita på våra råd. Och det känns väldigt tryggt för mig när jag erbjuder kunderna fem års garanti.

 

En effekt av Luxaflex och NIBO:s långvariga samarbete är också att solskyddsjätten, där förövrigt Henry Sonnenbergs 85-åriga son Ralph i dag är vd, använder Uppsalaföretaget som kunskapskälla i sin produktutveckling.
   – Vi har väldigt tät och bra kommunikation och det märks att de lyssnar på oss, säger Andréas Glandberger.

 

♦ ♦ ♦ ♦

Den här annonsen är en produktion från UNT Content Studio – en del av Upsala Nya Tidning