Stefan Platakidis visar runt i NIBO Solskyddstekniks butik i Boländerna. När kunderna kommer hit vet de inte alltid själva vad de är ute efter. Men bland den senaste teknikens moderna persienner, gardiner och markiser öppnar sig snart en ny värld för dem.
   – Våra produkter gör att du blir av med problemen, men ändå får behålla ljuset inomhus. Många kom till oss i panik under värmeböljan i somras och ville ha hjälp mot värmen både inne och på uteplatsen. När det är så varmt drabbas barnen och husdjuren förstås allra mest och det är dags att börja tänka på sommaren redan nu. Dessutom skyddar våra solskydd mot UV-strålning vilket ju är viktigt inte minst för barnens hälsa.
   NIBO Solskyddsteknik är det enda företag i Uppsala som är totalåterförsäljaren av Luxaflex, solskyddens Rolls-Royce. Tillverkaren erbjuder produkter för alla slags solproblem och ligger även i framkant med smarta tekniska lösningar. Markiserna känner själva av sol och vind och du kan ställa in dina solskydd med fjärrkontroll, en app i din mobil, eller varför inte enligt ett förprogrammerat schema.
   – Du ska egentligen slippa tänka på solskyddet. Det ska sköta sig själv, säger Stefan.

Läs mer: Om NIBO Solskydd (extern länk)

När NIBO startades av hans far Nikolaos 1997
fanns det inte något utbud av den här sortens varor att tala om i Sverige. Men familjen, som har grekiska rötter, hade under sina besök hos släkten märkt hur människorna nere vid Medelhavet hade en helt annan relation till solskydd.
   – Men vi har väldigt många soltimmar här också. Så vi satte oss ned och diskuterade om vi skulle kunna erbjuda något unikt här, med skräddarsydda lösningar och den senaste tekniken.

1997 gick Stefan själv sista året i gymnasiet, men han har varit med på resan sedan starten, till en början genom att varva studier och arbete. Att det är familjeföretag har alltid varit en viktig del av NIBO:s kultur.
   – Det gör att vi har ett stort personligt driv och en helt annan relation med kunderna än vi skulle ha haft annars. De är en del av familjen de också, och det visar vi genom vårt engagemang oavsett om det är här i butiken eller när vi kommer hem till dem för att montera.

Artikelbild

Det händer inte heller sällan att familjen får agera turistbyrå och ge tips på sevärdheter och restauranger i Grekland, något de gärna bjuder på.
   – Vi vill gärna att solskydden ska komma med lite glädje och Medelhavskänsla, säger Stefan.

♦ ♦ ♦ ♦

Den här annonsen är en produktion från UNT Content Studio
– en del av Upsala Nya Tidning