1989 var året då tv-serierna Seinfeld och Simpsons hade premiär, Globen invigdes och Berlinmuren rasade. I Uppsala hade kompanjonerna Gilbert Lövenstad och Lennart Klavius redan drivit datorföretag i tio år och arbetat med anpassningar av de första PC-datorerna. Nu startade de företaget QD System AB som skulle erbjuda IT-produkter, service och utbildning till företagen i regionen.
   – Vi hittade en gammal annons inför invigningen där kunderna erbjöds köpa ett tiopack disketter till reapris. Det känns verkligen avlägset, säger tillförordnade VD:n Lars Grundström och skrattar.

QD:s tillförordnade VD Lars Grundström ser ljust på den pågående expansionen. 

Medan hårddiskarna på 1,44 megabyte har ersatts av skalbara molntjänster och en intregrationsplattform har QD hunnit ändra inriktning och skapa nya avdelningar flera gånger om. 1999 byggde företaget sitt första stora datacenter i Uppsala och 2011 påbörjades omvandlingen till dagens verksamhet, att fungera som extern IT-avdelning för sina kunder. Bland kunderna finns idag exempelvis pastajätten Barillas Nordenverksamhet, Arlanda Express och den lokala mäklarfirman Widerlöv & co.
   – Vi erbjuder allt från servicedesk som hjälper de enskilda användarna till serverdrift och molntjänster. En viktig del i vårt erbjudande idag är att hjälpa våra kunder i deras digitaliseringsresa, berättar Lars.
   På flera sätt är det dock samma sak företaget har levererat under alla år, nämligen kompetens. När Lars berättar vad QD utlovar i sina kundavtal avslöjar han vilket självförtroende 30-åringen har hunnit bygga upp. Till skillnad från de flesta konkurrenter har man inte någon bindningstid i avtalen.
   – Vi vet att det vi levererar är så bra att vi inte behöver juridiskt låsta avtal för att behålla våra kunder, de vill helt enkelt fortsätta jobba med oss, konstaterar han.

På QD:s Uppsalakontor är såväl servicekänsla som teamwork viktiga framgångsnycklar.

Kunderna kan för transparensens skull, via kundportalen myQD, enkelt följa allt QD gör med deras IT. Vidare finns en nöjd kund-klausul inklusive vitesmodell i avtalen där QD förbinder sig att genomföra en åtgärdsplan om kundens användarnöjdhet inte är tillräckligt hög.
   – Folk i vår bransch frågar hur vi vågar göra det. Men återigen, vi vet att vår leverans håller mycket hög nivå och vi gillar även pressen vi lägger på oss med detta upplägg.
   Som orsak till tryggheten nämner Lars framförallt de kompetenta och serviceinriktade medarbetarna. Men här finns också ett systematiskt arbete med tydliga rutiner när det uppstår problem istället för att ”skjuta från höften”, och att företaget har rätt storlek för sin kundmålgrupp. Tillräckligt stort för att inte vara sårbart samtidigt som det är tillräckligt litet för att vara flexibelt när kunderna har olika önskemål.
   – En kund utryckte detta tydligt på engelska: ”you are big enough to know and small enough to care”, berättar Lars stolt.

30 år av IT-glädje – QD:s medarbetare har all anledning att fira.

LÄS MER om QDs tjänster här. 

Resultatet för det brutna räkenskapsåret 2018–19 visar att det finns verkstad bakom pratet. Omsättningen har gått från 100 till 130 miljoner och vinsten har ökat från 1,5 till 11 miljoner.
   – Vi har aldrig vuxit i den här takten tidigare, det är en mycket inspirerande tillväxtresa. Vi är tolv fler anställda nu än vi var i januari, och de närmsta tre åren är målet att vi ska växa från 80 till 150 anställda. En viktig aspekt för oss är att bibehålla den särskilda QD-kulturen i denna tillväxtresa.
   Och det är en kultur med klart positiv ton.
   – Vi har en familjär stämning och en platt organisation där ägarfamiljen Lövenstad, ledning och medarbetare drar åt samma håll. Vi gör också många gemensamma aktiviteter med den årliga konferensresan som höjdpunkt. Tycker man om att ha roligt på jobbet kommer man att trivas hos oss, konstaterar Lars med glädje i rösten.

Håll dig uppdaterad om det senaste hos QD på deras Linkedinsida.

 

♦  ♦  ♦  ♦

 Den här annonsen är en produktion från UNT Content Studio – en del av Upsala Nya Tidning