Känner du att det spänner och strålar under hälen, på insidan av knäet eller vid din höft? Du är inte ensam. Ortopedskotekniker Jan Forsman berättar om de vanligaste problemen och tipsar om hur du förebygger och behandlar på bästa sätt.
   – Genom att se varningstecknen tidigt kan du undvika smärta och besvär, säger han

Våra fötter är allt som oftast under hög belastning oavsett om vi står, går, springer eller tränar på annat sätt. Trots detta är det många som inte tar väl hand sina fötter. Många väljer modeskor i vardagen framför bekväma, justerar steget i stället för att vila och överbelastar helt enkelt fötterna. Jan Forsman, ortopedskotekniker sedan över 20 år tillbaka, menar att små problem som börjar i foten snabbt kan leda till smärta i både knä, höft och rygg. Genom att se varningstecknen tidigt och ta hand om dina fötter kan du undvika smärta och besvär.
    Han berättar att det vanligast förekommande problemet som folk kommer in till honom med är hälsporre, plantar fasciit. Smärtan som uppstår kan vara mycket stark och beror på att en bindväv i foten blir överansträngd.
   – Vanligtvis handlar det om att hålfoten sjunker ned vid träning eller ansträngning och att plantar faschian, bindväven, då stretchas ut och blir inflammerad, säger Jan.
   När hålfoten sjunker ned sträcks foten ut, den spända planta faschian drar i sitt fäste under hälbenet och orsakar smärta mitt under, på sidan av eller strax framför hälen. Särskilt ont kan det göra på morgonen, efter vila eller när man går barfota. Jan berättar att många kommer in med problem efter sommaren och menar att du ökar risken för pronation och felbelastning genom att gå i instabila eller platta skor.

"Små problem som börjar i foten snabbt kan leda till smärta i både knä, höft och rygg."

Att foten blir snedvriden på grund av att hålfoten plattas ut kan även orsaka andra problem. Enligt Jan Forsman (bilden) är smärta på insidan av knät eller höftens utsida väldigt vanligt, precis som benhinneinflammation, som alla beror på liknande problematik som vid hälsporre.
   – När foten tippar in försöker kroppen själv korrigera. Musklerna blir spända, senorna drar vid muskelfästena och orsakar smärta.

Så vad kan man göra för att förebygga smärta, eller behandla om skadan redan är skedd? För att förebygga rekommenderar Jan att prova ut skor som passar ditt löpsteg och en iläggssula som stödjer och avlastar där det behövs som mest. En sula som ger stöd och stötdämpning vid hålfoten gör att foten inte faller in mer och att hela foten kan slappna av.
   Jan tipsar om att skaffa en sula som är utprovad efter din egen fot och sedan slipad på undersidan för att på ett bio-mekaniskt vis räta upp och ställa foten rätt.  Ett stötdämpande ilägg som är slipat för att räta upp din fot gör att du kan använda det hela tiden.

Ortopedskotekniker Mats Nilsson betonar vikten av rätt sko vilket ofta innebär en stadig bakkappa och en vridstyv sula. TeamOlmed har ett brett utbud av skor för både arbete och fritid.

På Team Olmed i Uppsala, med generösa öppettider och lättillgängliga lokaler har man all expertis för att kunna hjälpa patienter som har besvär med sina fötter. 

LÄS MER: Team Olmed kan hjälpa dig som har besvär eller vill förebygga besvär(extern länk)

Utöver stöd med en sula är massage med till exempel en tennisboll under foten ett bra tips. Det hjälper senan och musklerna i hålfoten att slappna av och minska smärtan.  Även olika övningar som stärker fot, tår och vad förebygger och stärker både foten och hålfoten och minskar därmed smärtan.

 

Den här annonsen är producerad av Insert Media
- en del av Upsala Nya Tidning