UNT:s viktigaste uppgift är att förmedla nyheter. Med en stark position i Uppland är det dit man vänder sig för att få veta vad som hänt – och varför.

- Trovärdig journalistik blir allt viktigare i en tid där det är svårt att skilja sanna budskap från falska. UNT finns för att granska, bevaka och rapportera om vårt lokala samhälle, och alla som betalar för lokal journalistik är med och stärker demokratin. Samtidigt utgör tidningen en viktig opinionsplats och en effektiv marknadsföringskanal som hjälper näringslivet i Uppsala och Uppland att lyckas, säger Kalle Sandhammar, vd och ansvarig utgivare på UNT.

Upsala Nya Tidning stöttar och samarbetar med flera olika lokala välgörenhetsorganisationer i olika projekt och arrangerar också egna event och kampanjer för att stärka Uppsala och Upplands självförtroende.

Till exempel är man partner till Idrottsgalan som hyllar lag och individuella idrottare på både senior- och ungdomssidan varje år och även till Företagargalan som prisar extra starka näringslivsinsatser. Man lyfter även fram trettio profilstarka personer under 30 år vid ett event i slutet av juni sedan fyra år tillbaka. Och de senaste 70-åren har man varje sommar arrangerat UNT-cupen i fotboll för unga lirare. I år är det jubileum och man kan stolt konstatera att UNT-cupen är Sveriges äldsta fotbollscup för barn- och ungdomar.

- Det ger oss mycket att ge tillbaka och investera i bland annat ungdomsidrott, kultur och i näringslivet där syftet är att stötta Uppland varje år. En del samarbeten är stora och en del små, men alla är lika meningsfulla. Om vi kan hjälpa till att göra Uppland till en bättre plats, så vinner både vi själva och alla andra på det, det blir en positiv spiral. Det är en självklarhet för oss, berättar Therese Löfgren, event- och sponsringsansvarig på UNT.

LÄS MER: Uppsalaföretag stöttar Uppsala, rösta på ditt favoritprojekt som får 80 000 kronor (extern länk)

 

 

Den här texten är producerad av Insert Media
- en del av Upsala Nya Tidning