13 februari 2010 hade jag ett diskussionsmöte i Uppsala med medlemmarna i en svensk stödgrupp för en NGO i Bangladesh, Sabalamby Unnayan Samity med säte i Netrakona i Bangladesh, norr om Dhaka. Diskussionen innehöll ämnen som exempelvis sexualitet, religion, extremism, korruption, självmord, skillnaden mellan det svenska och bengaliska samhället samt debatten om burka.

Jag vet inte om det finns någon vetenskaplig grund för en kvinna att bära burka eller inte. Min åsikt är att jag inte stödjer att en kvinna ska bära det egendomliga plagget burka, vare sig i Sverige eller i Bangladesh.

Min mamma bar burka en gång i tiden influerad av de så kallade mullahs (islamiska ledare). När jag märkte det, talade jag med henne och argumenterade för varför en kvinna inte behöver ta på sig burka. Jag övertygade henne och nu har hon inte burka längre.

Min yngre syster studerar vid universitet i Bangladesh. När hon gick i gymnasiet kunde flickorna på hennes skola välja mellan två klädedräkter – antingen burka eller skoluniform med en salwar-kamiz (byxor och tunika) i speciella färger. Jag föreslog att hon skulle byta skoldräkt. Det verkade som att hon blev mycket förtjust i mitt förslag.

En av gruppmedlemmarna frågade mig om Sverige skulle stödja burka eller inte eftersom landet är liberalt i samhällsfrågor. Jag svarade att Sverige varken skulle stödja eller förbjuda burka. Hon svaDrade mig att det finns en debatt i frågan. Då påvisade jag att Sverige redan har regler och lagar som inte tillåter ett sådant besynnerligt klädesplagg. Hon tillade då: ” Vad är det?”

Mina iakttagelser var dessa: För att söka visum till Sverige måste man lämna in foton som tydligt visar ansikte, hår och två öron tillsammans med ansökningsformuläret. Samma sak gäller för att få svenskt ID-kort.

Om någon måste bevisa att det är hon som är samma person i pass eller ID-kort kan hon inte ha på sig burka i Sverige. Så det är tydligt, om man har bank- eller postärenden som kräver legitimering kan en kvinna inte ha på sig burka.

Någon gång under 2009 besökte jag Radio Upplands kontor i Uppsala för en intervju. Vid ingången fanns en kamera. Jag ringde på klockan till receptionen. Receptionisten såg mitt ansikte i kameran från sitt rum och bekräftade mitt utseende och släppte in mig.

Vad skulle hända om någon hade burka på sig? Hur skulle då säkerheten fungera? I viljan att ursäkta burka eller att vara för frihet, kan vi inte tillåta något hot mot säkerheten i vårt land. I Bangladesh och andra länder använder smugglare burka för att dölja vapen och droger.

En del argumenterar för att burkan är en heder eller ett skydd för kvinnan. Vad är det för heder? De svarar:” De skyddas från otillbörliga blickar och retsamhet.”

Varför ska en kvinna behöva betala för att någon kastar otillbörliga blickar på henne? Det är den som kastar blicken som ska straffas, han skulle kunna behöva bära burka i stället.

En av mina Facebookvänner skrev att burka kan skydda kvinnan från våldtäkt. Jag svarade honom: ”I en del länder är också män utsatta för våldtäkt, till exempel i Sverige. Varför föreslår vi inte burka för män?”

Om burka anbefalls i muslimska länder genom en nyck av så kallade islamska fanatiker, vad kommer då att ske med målningar, skulpturer, filmer, teater och litteratur? När radion uppfanns ansåg mullahs det vara en box gjord av Satan. De sa samma sak när tv:n kom. De gjorde samma propaganda när det gällde högtalare. I dag använder sig samma mullor av dessa tekniska uppfinningar.

Om en kvinna verkligen känner att hon vill och behöver bära burka ska det vara hennes personliga val och då är det bättre att inte behöva gå ut. Det är emellertid omöjligt för en yrkesarbetande kvinna att bära burka. Man kan inte arbeta i jordbruk med burka. Hur ska man kunna arbeta i ett sådant besynnerligt klädesplagg?

När kvinnor svälter säger mullorna ingenting, men då de vill hindra kvinnors framsteg säger de desto mer. I så fall vill jag säga att om burka har någonting med religion och tro att göra så är det Allahs ärende inte mullornas. Var så snäll och lämna det till honom.

Män som sympatiserar med burkan vill helt enkelt stoppa kvinnors framsteg och utveckling.

Jamaat-e-Islami, Islami Chhatra Shibir och liknande politiska grupperingar propagerar för burka. Samma partier begick många brott, däribland våldtäkter, under Bangladesh befrielsekrig 1971. Jamaat-e-Islami har starka band med internationella talibanterroristgrupper. De våldtog cirka tvåhundratusen kvinnor 1971. De våldtog många kvinnor från etniska grupper efter parlamentsvalet i Bangladesh 2001.

Det är mycket tydligt att burka inte är en religiös fråga, det är en fråga om kvinnors frihet och värdighet. Det är inte en religiös symbol utan ett uttryck för underordning och nedvärdering. Islamistiska mullor är rädda för kvinnors framsteg eftersom de vanligtvis inte har stöd av kvinnor. Kvinnor är som fiender för dem.

Genom att propagera för burka vill mullorna göra kvinnorna till fångar bakom galler, skära av dem från socialt liv och beröva dem deras identitet. Det kan inte vara meningen i ett fritt samhälle – vare sig i Bangladesh, Sverige eller någon annanstans.

Anisur Rahman
fristadsförfattare i Uppsala
Översättning: Ingeborg Sevastik
UNT 7/2 2011