Skatt som urholkar sig sjÀlv

Sverige befinner sig redan pÄ de nivÄer i beskattningen dÀr skatteintÀkterna riskerar att blir lÀgre trots att skattesatserna ökar, skriver Christian Ekström.

Foto: Fotograf saknas!

Debatt2016-12-06 09:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det Àr goda tider i svensk ekonomi, men mörka moln tornar upp sig över horisonten, bÄde politiska och ekonomiska. En del av dem kan vi bara förbereda oss inför, andra kan vi förebygga. Men det krÀver politisk vilja och handlingskraft. TyvÀrr prÀglas regeringens agerande av lÀttsinne snarare inför utmaningarna.

SÄ hÀr i en högkonjunktur Àr förutsÀttningarna goda för att förbereda Sverige pÄ kommande strukturella och konjunkturella utmaningar.

Drivkrafterna för arbete Àr fortfarande för svaga och försÀmras nu genom ett flertal skattehöjningar. I stÀllet borde det bli mer lönsamt för vanliga mÀnniskor att utbilda sig, arbeta lite mer och ta ansvar.

DÀrför bör skatten pÄ arbete sÀnkas och vÀrldens högsta marginalskatt tas bort. För att slipa ner trösklarna in pÄ arbetsmarknaden Àr det ocksÄ viktigt att minska kostnaderna för företag att ha personer anstÀllda.

Den dysfunktionella bostadsmarknaden skulle kunna fungera bÀttre utan stelbenta flyttskatter som lÄser in mÄnga i bostÀder som inte lÀngre passar dem samtidigt som andra stÀngs ute och byggandet hÀmmas.

Det borde ocksÄ bli enklare och mer lönsamt att starta, driva och utveckla företag. Inte krÄngligare och dyrare genom klÄfingriga fÄmansregler, vinsttak och andra pÄlagor.

SÄ borde det vara, men pÄ omrÄde efter omrÄde saknas framsynt probleminsikt och reformvilja. Regeringen förvaltar helt enkelt inte de goda tiderna pÄ ett bra sÀtt. Det konstaterade nyligen Àven Riksrevisionen som höjer ett varningens finger i en aktuell genomgÄng av regeringens budgetproposition för 2017. En kritik vars allvar understryks av att den levererats innan budgeten har passerat riksdagen.

Granskningsmyndigheten Àr inte nÄdig i sin kritik. Regeringen borde Àgna sig Ät att balansera budgeten och vÀrna det offentliga sparandet i stÀllet för att driva igenom ofinansierade utgifter i mÄngmiljardklassen, anser Riksrevisionen.

Det konstateras ocksÄ att de budgetförstÀrkningar som regeringen pekar pÄ under de kommande Ären bygger pÄ berÀkningsantaganden som inte tar hÀnsyn till att det blir fler barn och Àldre i befolkningen. Vidare slÄs fast att regeringens ekonomiska politik överskattar finanspolitikens lÄngsiktiga hÄllbarhet.

Riksrevisionen uppehÄller sig vid att mer Àn hÀlften av budgetförstÀrkningen som regeringen rÀknar hem under de kommande Ären Är de facto handlar om att acceptera lÀgre servicenivÄer i kommunsektorn.

För att upprĂ€tthĂ„lla samma nivĂ„ inom vĂ„rd, skola och omsorg krĂ€vs det enligt granskningen antingen höjda statsbidrag med 50 miljarder kronor – som mĂ„ste tar nĂ„gon annanstans ifrĂ„n – eller höjd skattesats i kommunerna med tvĂ„ kronor.

En höjning med drygt sex procent. NÄgot som innebÀr att arbete lönar sig Àn mindre nÀr marginaleffekterna för alla ökar. Liknande siffror presenterade Sveriges Kommuner och Landsting i sin ekonomiska rapport tidigare under hösten.

Skattebetalarna ser med oro pÄ en sÄdan utveckling.

Sedan regeringen tilltrÀdde för tvÄ Är sedan har den redan hunnit höja skatteuttaget (eller aviserat att göra det) med cirka 60 miljarder kronor.

Flera av skatterna tycks skrÀddarsydda för att motverka arbete och företagande. Ytterligare skattehöjningar och framförallt i den ovan nÀmnda storleksordningen skulle fÄ förödande konsekvenser för svensk ekonomi och konkurrenskraft.

Sverige befinner sig redan pÄ de nivÄer i beskattningen dÀr skatteintÀkterna riskerar att blir lÀgre trots att skattesatserna ökar. Vid nÄgon punkt blir skatten sÄ hög att ytterligare höjningar bara leder till att Ànnu fler undviker den genom att till exempel arbeta mindre. Det gör att skatteintÀkterna minskar. LÀgre skatt skulle alltsÄ kunna leda till bÄde ökande skatteintÀkter och ekonomisk tillvÀxt som gör bÄde land och individer rikare. Den förra regeringen visade i handling att det gick att bÄde sÀnka skatterna och tillföra mer pengar till staten.

I stÀllet för nya skattehöjningar krÀvs strukturella reformer som ökar resurserna till vÄr gemensamma vÀlfÀrd i kombination med en plan för en större ÄterhÄllsamhet med de offentliga resurserna.

Att det finns möjligheter att spara i kommunala utgifter stöds av flera studier. De tre senaste visar att det gÄr att spara minst 40 miljarder kronor Ärligen genom att kommuner och landsting inspireras av varandra.

Ett annat exempel Àr en nordisk forskningsstudie som visar att finska akutsjukhus har 40 procents högre produktivitet Àn svenska.

Men detta Ă€r bara enstaka exempel. Även i statlig förvaltning finns sjĂ€lvklart stor potential till besparingar.

Skattebetalarnas kommunala kartlÀggning har identifierat en besparingspotential pÄ minst 10 miljarder kronor varje Är utanför kommunernas kÀrnverksamhet, inom utgifterna för politisk verksamhet, kultur och fritid och infrastruktur.

Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, ESO, visar att det finns betydande effektivitetsskillnader mellan landets kommuner nÀr det gÀller grundskolan, gymnasieskolan och Àldreomsorgen.

De har identifierat en besparingspotential pÄ uppÄt 23 miljarder kronor Ärligen dÀr.

Fackförbundet Vision har granskat kostnaderna för sjukskrivningar i kommuner, landsting och regioner och uppskattar att kostnaderna skulle kunna minska med nÀra sju miljarder kronor.

Lyckas inte regeringen tillsammans med kommuner och landsting att skÀra i utgifterna och genomföra viktiga strukturreformer riskerar svensk ekonomi att hamna i en ond skattehöjarspiral med minskade skatteintÀkter och stagnation som följd. Dessa orosmoln gÄr att skingra. Men finns den politiska viljan?

Christian Ekström

vd Skattebetalarna

LĂ€s mer om