Uppsala inte landets bÀsta landsbygdskommun

Situationen för resenÀrer i lÀnets kransorter omöjliggör pendlande, skriver tvÄ kristdemokrater i gatu- och samhÀllsmiljönÀmnden.

UpptÄgets passagerare i kransorter kan inte stÀlla sitt fÀrdmedel nÄgonstans, skriver artikelförfattarna.

UpptÄgets passagerare i kransorter kan inte stÀlla sitt fÀrdmedel nÄgonstans, skriver artikelförfattarna.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER / TT

Debatt2019-10-09 01:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

MÄnga som bor i Uppsalas kransorter Àr beroende av att kollektivtrafiken fungerar. Men som det ser ut i dag Àr UpptÄgen överbelastade, parkeringsplatserna vid stationen överfulla och skolbarn mÄste korsa 70-vÀgar utan ett övergÄngsstÀlle.

PÄ mÄnga platser brister ocksÄ trafiksÀkerheten för vÄra barn och unga som Àr pÄ vÀg till skolan. DÀrför behöver det tas ett helhetsgrepp dÀr man ökar kapaciteten inom dessa omrÄden. Men tyvÀrr verkar S-styret bara premiera stadskÀrnan nÀr skattepengarna ska fördelas.

Vi har i dagslÀget flertalet större kransorter dÀr UpptÄget stannar och dÀr det stiger pÄ passagerare frÄn stora delar av kommunens landsbygd. Ofta anlÀnder man till stationen med bil eller cykel. Eftersom det Àr angelÀget att minska biltrafiken in till Uppsala stad Àr det vÀlkommet om de som har möjlighet att stÀlla ifrÄn sig bilen ocksÄ gör det, och i stÀllet Äker kollektivt in till staden.

Men dagens situation omöjliggör en sĂ„dan utveckling, framför allt i Storvreta och framför allt pĂ„ morgnarna. FörĂ€ldrar som behöver lĂ€mna barnen pĂ„ skolan för att sedan Ă„ka till tĂ„get eller bussen kan bara hoppas pĂ„ att fĂ„ en laglig parkering nĂ€r de ska pendla. 

Detta orsakar ocksÄ köer vid korsningen som alla behöver passera i centrum, och leder till osÀkra situationer för bÄde barn och vuxna varje dag. TyvÀrr finns det i dag inte heller trygga cykelvÀgsförbindelser fram till centrum frÄn de olika bostadsomrÄdena i Storvreta.

FrÄn Kristdemokraternas sida har vi dÀrför i Gatu- och samhÀllsmiljönÀmnden föreslagit att en satsning genomförs för att förbÀttra pendlingsmöjligheterna frÄn kransorterna. Den i sÀrklass största kransorten Àr just Storvreta, som till invÄnarantalet motsvarar en mindre svensk kommun.

För det första behövs en sÀker lösning för anslutningen av Fullerö Hage till vÀg 290. Med det nya bostadsomrÄdet Fullerö Hage kommer Storvretas befolkning nÀstan fördubblas. Sedan ett Är tillbaka har mÀnniskor flyttat in i omrÄdet men avtagsvÀgen vid 290 Àr fortfarande inte löst.

Trafiksituationen Àr inte bara farlig för bilister. Skolbarn och arbetspendlare frÄn Fullerö Hage korsar denna 70-vÀg för att komma till hÄllplatsen - utan ens ett övergÄngsstÀlle.

För det andra behövs fler pendlarparkeringar vid alla UpptĂ„gets stationer. Även bra cykelparkeringar behöver utökas vid stationer och busshĂ„llplatser i kommunens kransorter.

Som ett led i detta mÄste vi ocksÄ bygga sammanhÄllande cykelvÀgar inom tÀtorten, i synnerhet mellan skolor och bostadsomrÄden. Det behövs ocksÄ ÄtgÀrder för att undvika stöld och förstörelse av cyklarna vilket pÄ mÄnga orter Àr ett stort problem.

För det tredje mÄste nÄgot göras Ät den osÀkra korsningen vid Coop i Storvreta, som i nulÀget Àr avskrÀckande för bÄde gÄngtrafikanter, busschaufförer och bilister. Kanske en rondell dÀr skulle motverka bilköer och bÀttre placering av övergÄngsstÀllen kunde öka sÀkerheten?

LikasÄ behöver man se över de mÄnga farthinder pÄ SkogsvallsvÀgen som medfört att mÄnga i stÀllet vÀljer att köra genom Storvreta centrum för att undvika farthindren. Var det verkligen syftet nÀr de upprÀttades?

I samma anda föreslĂ„r vi ocksĂ„ att en bilvĂ€g skapas för trafikanter frĂ„n Yrestahed, Ängeby och Årby till stationen sĂ„ att dessa inte mĂ„ste passera den hĂ„rt trafikerade Coop-korsningen.

För det fjĂ€rde bör diskussioner föras med UL/ansvariga för skolbussar för att skapa möjlighet att Ă„ka hem med buss frĂ„n Storvreta centrum till byarna utanför. Sista bussen frĂ„n Storvreta centrum till t ex Ärentuna samt Ängeby/Edshammar avgĂ„r i dag 15:45.

Den tiden har ofta inte gymnasieelever hunnit ta sig frÄn skolorna i stan. Gymnasieungdomar som bor pÄ landet ska kunna ta sig till och frÄn Storvretas tÄg- och busslinjer till stan utan att behöva köras med bil.

Uppsala kommun Àr sÄ mycket mer Àn bara sjÀlva staden. Med rÀtt förutsÀttningar kan vi skapa en hÄllbar helhet dÀr arbete, studier och boende fungerar smidigt för alla oavsett var i kommunen man bor.

Vi hoppas dÀrför att vÀnsterstyret i Uppsala prioriterar dessa satsningar i kommande budgetarbete, men vi Àr oroliga att sÄ inte kommer att ske.

De som bor i kransorterna har lÀnge stÄtt ut med överfulla fordon i kollektivtrafiken, och efterfrÄgat och pÄtalat vikten av sÀkrare vÀgar för barnen till skolorna. Uppsala kan i dag inte kalla sig Sveriges bÀsta landsbygdskommun. För det krÀvs mer verkstad.