Centerpartisterna har inte blivit antisemiter

Det finns argument för och emot att införa ett förbud mot manlig omskÀrelse. Men medvetna missförstÄnd leder inte debatten framÄt.

Efter Centerpartiets stÀmma i Karlstad har debatten om omskÀrelse tagit fart.

Efter Centerpartiets stÀmma i Karlstad har debatten om omskÀrelse tagit fart.

Foto: Tommy Pedersen / TT

Krönika2019-10-06 10:02
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Beror Centerpartiets kongressbeslut att förbjuda ickemedicinsk omskÀrelse pÄ antisemitism och frÀmlingsrÀdsla?

Rabbinen Dan Korn skriver i en artikel i Aftonbladet (4/10) att det var ”det var sĂ„ hĂ€r det började pĂ„ 30-talet”. Han nĂ€mner ett citat frĂ„n 1939, uttalat av Bondeförbundets riksdagsman Otto WallĂ©n: ”Jag erkĂ€nner gĂ€rna, herr talman, utan att blygas att jag i dag Ă€r antisemit.” 

Men Centerpartiet 2019 Àr inte Bondeförbundet 1939.

Det aktuella kongressbeslutet som centerpartisterna tog – mot partistyrelsens vilja - ska snarare ses som ett uttryck för en liberal syn pĂ„ barnet som en autonom individ. 

HĂ€r finns flera intressanta frĂ„gestĂ€llningar som stĂ€lls pĂ„ sin spets: Var gĂ„r grĂ€nsen för religionsfriheten och barnets kroppsliga integritet? Vem Ă€ger rĂ€tten över barnets uppfostran, förĂ€ldern eller staten? Betyder religionsfriheten ocksĂ„ frihet frĂ„n religion? 

DĂ€rutöver gĂ„r det att vara emot religiöst motiverad omskĂ€relse – utan att föresprĂ„ka förbud. Inom minoritetsgrupper rĂ„der olika uppfattningar om manlig omskĂ€relse, pĂ„ samma sĂ€tt som det av naturliga skĂ€l finns olika uppfattningar i samhĂ€llet i övrigt. En del av oss som vuxit upp i en kontext dĂ€r manlig omskĂ€relse ses som en sjĂ€lvklarhet vĂ€ljer att bryta traditioner, medan andra ser ritualen som en viktig identitetsmarkör att föra över till kommande generation. 

Och sÄ finns det som sagt liberaler frÄn politiken som ifrÄgasÀtter omskÀrelse.

I en debattartikel kallade tidigare Folkpartiledaren Bengt Westerberg omskĂ€relse pĂ„ pojkar för ”religiös stympning” (DN, 18/11 2011).

I artikeln framhölls pojkars kroppsliga integritet. Det ifrĂ„gasattes ocksĂ„ varför Socialstyrelsen bortsĂ„g ifrĂ„n att Ă€ven ”barn som rĂ„kar födas in i en judisk eller muslimsk familj” skulle kunna tĂ€nkas motsĂ€tta sig ”förĂ€ldrarnas tro och kulturella praxis”. Ett förbud vore i linje med de mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna och Barnkonventionen, argumenterade Westerberg och de andra undertecknarna. 

Även dĂ„ gick debattens vĂ„gor höga. Även dĂ„ tydliggjordes de olika uppfattningarna om religionens grĂ€nser.

Ett pragmatiskt argument mot förbud Ă€r att det skulle fĂ„ till följd att ingreppet i stĂ€llet utförs utomlands och bortom den ordinarie vĂ„rden. Det Ă€r vĂ€rt att fundera pĂ„. Men Ă€ven pĂ„ hemmaplan kan det gĂ„ snett. Exempelvis fick i fjol en dĂ„ tvĂ„ mĂ„nader gammal pojke svĂ„ra brĂ€nnskador pĂ„ sin penis pĂ„ en klinik i Linköping som skulle utföra en omskĂ€relse (Expressen, 7/10 2018). Även om ingreppet i de flesta fall inte leder till komplikationer förekommer det. 

Det har frÄgats efter omskurna mÀn som ifrÄgasÀtter vad de har varit med om, och Àven om de flesta inte stÀller sig pÄ ett torg och protesterar med plakat finns det förstÄs kritiker. Som den ateistiske debattören Omar Makram. Han uttrycker det pÄ följande sÀtt: "Det Àr jag som borde ha haft möjligheten att bestÀmma om jag vill behÄlla min förhud eller inte och det Àr vÀldigt svÄrt att göra som spÀdbarn".

Man kan för all del Ă€ndĂ„ argumentera för att manlig omskĂ€relse ska vara tillĂ„tet. 

DÀremot leder det ingenstans att medvetet missförstÄ centerpartisterna, eller som tidigare, Bengt Westerberg. Liberaler ifrÄgasÀtter inte omskÀrelse för att det Àr minoritetsgrupper som tillÀmpar sedvÀnjan, utan snarare trots att det Àr minoritetsgrupper som gör det.

Det Àr en religionsblind kritik med barnet i fokus.