10:00 | 2018-08-30

Höga bensinpriser dödar Sverige. Sänk bensinskatten för en levande landsbygd. Ny högsta rekordnotering för det svenska bensinpriset. Så skriker krigsrubrikerna bland sverigedemokrater, alternativförsverigeister och den övriga nationalistiska härdsmältan på nätet. Och visst ser det mycket ut med dryga 16 kronor litern. Man hickar till lite, när slutnotan närmar sig tusenlappen för stora bilen. Men ändå tankar man ju och gasar på som vanligt.

Orsaken är nämligen att de flesta har råd med bensinen (och bil) i dag. I UNT kunde vi läsa (9/3) att den årliga disponibla inkomsten för en Uppsalafamilj med två vuxna och två barn har ökat med 245 000 kronor sedan 1999. Detta visade en färsk sammanställning från Statistiska centralbyrån, SCB. Ja, alla typer av hushåll i landets kommuner har fått ökad snittinkomst efter skatt sedan millennieskiftet. Bensinen tar därmed en förhållandevis liten andel av genomsnittslönen.

Snittfamiljen har dessutom råd med boende av hög standard, designmöbler, restaurangbesök och utlandssemestrar, något som för de flesta vanliga familjer var nästan otänkbart för 30 år sedan. Därtill shoppas det som aldrig förr. Utvecklingen beror på reallöneökning på grund av produktivitetsökning, högre utbildningsnivå och låg inflation, samt jobbskattesänkningar.

Om man omvandlar det historiska bensinpriset till dagens penningvärde är priset nu aningen högre än 1950, då det motsvarade 13,60 kronor litern. Lägst var priset, nominellt, år 1977: knappt 7 kronor.

Men då var löneläget ett annat. 1970 utgjorde bensinens literkostnad 0,0038 procent av en arbetarlön. I dag motsvarar en liter 0,0044 procent av lönen. Ingen dramatisk skillnad alltså, som ”dödar” vårt land eller vår landsbygd. Även om bensinpriset slagit rekord nominellt, är den disponibla inkomsten desto mer rekordartad.

På den svenska landsbygden pågår en tydlig omställning till en hållbarare, mer ekologisk och klimatvänlig värld – i allt från grödor till energi. För att kunna finansiera den gröna omställningen bör vi betala vår bensinskatt. Vi har råd med den. Om denna ”rekorddyra” bensin inte får oss att ändra körmönster och oftare ta buss och cykel, ja, då är den förmodligen inte alls för dyr.

Visst ska landsbygden leva. Och det gör den. Jag skulle nog säga att den på många håll går i bräschen för en grön omställning genom samarbeten, kreativa idéer och hårt arbete. Om Sverige vill kunna visa ett trovärdigt ledarskap för en global miljö- och klimatomställning måste vi sopa framför egen dörr.

Självklart finns det många på landet för vilka bilen är oumbärlig och bensinpriset en tung budgetpost. Men så mördande som nationalisterna framställer den är den inte.