Det klimatpolitiska narrativet är tydligt: Vi kan inte stoppa den globala uppvärmningen utan betydande förändringar av vår livsstil. Bilen måste bytas mot cykel, flyget mot tåg och biffen mot grönsaker. Det är både sant och inte sant på samma gång. Visst, vi kan inte fortsätta som förut, men omställningen måste inte bli så dramatisk som den ofta utmålas.

Ett vanligt felslut i klimatdebatten är bortse från marknadskrafternas förmåga att driva teknikutveckling. Utgångspunkten brukar alltid vara vad vi måste göra givet dagens – eller kanske till och med gårdagens – tekniska förutsättningar. Privatbilismen är bara en klimatbov så länge fordonsflottan drivs av fossila bränslen. Ett hav av batteri- och bränslecellsdrivna bilar tillverkade i fabriker med energin tagen från kärnkraft och förnybara kraftslag bidrar fortfarande till trängsel på vägarna, men kommer annars inte ha någon större miljöpåverkan.

Och om biffen är mer grön än röd, ska vi då inte kunna fortsätta äta ”kött”? Jo, är det enkla svaret, och många har börjat göra det redan nu. För om den fossilfria fordonsflottan fortfarande är långt borta och de miljövänliga flygresorna bara en fjärran hägring, så är det köttfria ”köttet” redan här. Med besked.

Försäljningsdata från Svensk Dagligvaruhandels medlemmar visar hur konsumtionen av olika köttsubstitut rusar – och största är ökningen för färska produkter. På bara två år har försäljningen ökat med nästan 45 procent.

Även på börsen på går köttfritt som tåget. Sedan amerikanska Beyond Meat, som tillverkar just köttsubstitut, börsnoterades i maj har aktien stigit med 800 procent. Företagets populära vegetariska hamburgare, som både ska se ut och smaka som kött, går att köpa även i Sverige. Efterfrågan är stor och enligt vissa handlare hinner man knappt få ut burgarna i butikerna innan de är slut igen.

Hamburgerkedjan Max gör också ett stort nummer av sina köttfria alternativ och har tagit fram en egen Beyond Burger-variant. Enligt företaget är redan 40 procent av alla sålda måltider något annat än rött kött och om tre år är målet att bara hälften av alla måltider som säljs ska innehålla rött kött.

Hela den här förändringen har skett på kort tid och utan politiska styrmedel och reglering. Det vittnar om hur viktig marknaden är för att driva teknisk utveckling. Den snabba utvecklingen av köttsubstitut hade knappast skett utan att detta hade efterfrågats av mer klimatmedvetna konsumenter. Det hade inte varit möjligt att via statsmakten tvinga fram något liknande.

Det är inte första gången som konsumentmakt driver omställning mot miljövänligare alternativ. Ett av de kanske mest kända exemplen är hur fort det gick att få fram alternativ till klorblekt papper, när det började efterfrågas. Nu som då är det marknaden som fixar biffen.

Karl Rydå