Logga in
Logga ut
Vädersponsor:

Thomas Sonesson

Uppsalaentreprenören

Thomas Sonesson skriver om entreprenörskap och om livet som företagare, vad som driver honom och om passionen för att starta eget.

Är man inte riktigt klok?

Älvkarleby  

 

Är man riktigt klok är nog en bra beskrivning av känslan när man kliver in på Dragon Gate och är en av delägarna. Att som entreprenör göra något som i de flestas ögon verkar helt galet, är man hyfsat van vid. Men när vi berättade att ett gäng Uppsala-entreprenörer köpt in sig i Dragon Gate tror jag vi slog rekord i att göra det oväntade.

Historien började när Olle Larsson som är huvudägare frågade om jag ville åka med till Dragon Gate i september förra året. Spännande såklart. Om inte annat för att se hur skapelsen såg ut på insidan. Dessutom var det väldigt intressant att få lite insyn i det projekt som försökte ta Kina till Sverige. Här ser vi en skiss på hela området och de ursprungliga men ej slutförda planerna.

 

Hur går då tankarna kring ett projekt som detta? Hur kan man bedöma om det är bra eller katastrof? Hur ser man lösningar där andra ser problem? Eller är det som Olle Larsson säger ”svårt är roligt, enkelt är tråkigt” som gör saker och ting oemotståndliga. Troligen en kombination.
När man ser de 200 terrakottakrigarna i naturlig storlek förstår man att en och annan undrar hur man tänker.

 

Trots alla konstigheter är jag övertygad om att detta kommer att bli succé. På vilket sätt vet vi inte riktigt. Inte än i varje fall. Men det kommer vi att lösa såklart. Att vi har en grundtrygghet i processen är en viktig faktor. Litar man på att de steg man tar är de rätta, kommer svaren att komma längs vägen. Eftersom ett av de viktigaste stegen är att bjuda in allmänheten till att vara delaktiga, kommer vi att få många idéer som vi kanske inte tänkt på själva. Ju fler som blir engagerade, ju starkare blir kraften i projektet. 

 

Nyfikenheten på Kina är en annan faktor. Jag är själv förundrad av att så få satsar på Kina. Utbildning, företagande, äventyr – bara för att nämna något. Genom Dragon Gate tror jag vi kommer att kunna visa upp många nya spännande möjligheter, där Norden och Kina möts. Allt går så otroligt fort i Kina och kan Dragon Gate vara en arena för möten och relationer, då är ett av syftena uppnådda.  

 

Om det blir en bra affär undrar en del. Ja, det får vi väl se till, men det är inte det som gör att jag brinner för projektet. Istället skall vi göra allt vi kan för att bygga värde, utveckla, vara kreativa och hitta nya spännande lösningar. Det är som vilket entreprenörsprojekt som helst. Ser man målet i pengar kommer man att bli besviken. Men om man fokuserar på byggandet så brukar det blir riktigt bra. 

Jag kan tänka mig att man sitter i det fina tehuset och blickar ut över ett myller av gäster som använder Dragon Gate som en arena för sina evenemang. Konserter, utställningar, konferenser, utbyten med Kina för att inte tala om nyfikna turister. Möjligheterna är oändliga. Det skall vi ta vara på. 

Hur kan man få med sig ett helt gäng entreprenörskollegor på ett projekt som detta? Inte bara drakhuvuden som lockar, även om de ingår i köpet. Nej, det är nog mycket annat. Äventyret tror jag är en huvudorsak. Gemenskapen och drivet i gruppen entreprenörer som gör detta tillsammans, är en annan faktor. Att projektledaren har gjort det förut och heter Olle Larsson är jätteviktigt. Att projektet är galet ger extra krydda och att vi knappt vet vad vi skall göra med Dragon Gate engagerar. Ibland är det kul att uppfattas som galen. Det här är ett sånt tillfälle. 

Syfte att göra gott

Uppsala Idag startade dagen med att UNT hade ett frukostseminarium tillsammans med Pia Anderson. Pia är föreläsare och författare med inriktning på "det goda varumärket". Pia sätter fokus på det som jag är helt övertygad om är den enda framkomliga vägen i allt entreprenörskap. Att ta ett samhällsansvar. 

I grunden finns bland annat FN:s 17 globala mål. Mål som jag tror de flesta bör ha sett och förhoppningsvis många redan har med sig i sitt arbete. Pias budskap är tydligt. Om du inte arbetar med hållbar affärsutveckling, är du förr eller senare körd. Samtidigt blir det allt tydligare att hållbar affärsutveckling dessutom leder till lönsammare företag. 

I stora företag finns hållbarhetsarbetet ofta med i affärsplanen och man kan avdela personer för att jobba med frågan. Mindre företag har ofta svårare och inte lika stora resurser. Där skall man ju vara allt på en gång och det viktigaste är ju att få ihop verksamheten. Men trenden är tydlig. Dina kunder kommer att ställa allt högre krav på att du skall ha ett hållbart företagande för att handla av dig.  Samtidigt kommer medarbetarna att ställa allt högre krav på att den arbetsgivare man arbetar hos, har ett högre syfte än att bara tjäna pengar.
Så även om du är ett litet företag måste du ha med hållbarhetsarbetet på något sätt. Jag har två konkreta råd: Det första är att sätta dig in i FN:s 17 globala mål och se var du och ditt bolags verksamhet har mest att påverka. Det andra är att läsa Pias bok som heter "Bygg det goda varumärket". 

Krigare Sun Zun har flyttat in

Dragon Gate Då var det äntligen dags. Dagen hade kommit då vi skulle smyga igång hotellverksamheten på Dragon Gate. Rummen har putsats och fejats för att göras klara för de ca 120 gästerna. Mycket är väldigt kinesiskt, t o m mer kinesiskt än i Kina var det en av våra kinesiska gäster som sa. Hotellet har total 60 rum och kan ta emot upp mot 200 gäster när allt är klart.

 

I varje rum finns nu en av de 200 terrakottakrigare som ingick när vi tog över Dragon Gate. Dessa krigare har nu fått ett kinesiskt namn inspirerat av oss som bodde där första natten. Våra svenska namn har gjorts om till kinesiska och i svit nummer 709 har krigaren fått namnet Sun Zun vilket betyder den ärorika sonsonen. Där kommer jag att känna mig som hemma.

Vårt galna projekt har kryddats med ett helt galet "Golden Dragon Room" I stort sett allt som går att göra i guld har vi gjort i guld. Dessutom är nästan allt återvunnet från sånt vi hittat i olika skrymslen och vrår. Bland annat är sofforna de ursprungliga från konferensanläggningen på Älvkarlens tid. Nu har de fått glänsande guldöverdrag. Andra sittplatser är de gamla massagestolarna som också fått guldyta. Och naturligtvis är baren "The Golden Bar" en central plats som vi putsat upp och tapetserat. En väldigt speciell fest- eller konferenslokal för upp till 150 personer och där man kan få allt från lounge- till biosittning. 

En av de kommande höjdpunkterna är Kosta Bodas suveräna glasdesigner Kjell Engman som skall göra en 4 meter lång "Golden Dragon" i glas, som skall komma ut från taket. Draken var inte klar till denna invigning, men vi fick se hur Kjell tänkt sig att det skall se ut. Dessutom hade Kjell ungefär 100 andra idéer kring , drakar, drakögon, karpar och vattenfall. Vi får väl se var vi hamnar, men draken i taket känns spektakulär nog att starta med. 

Att inte veta vad man skall göra är genialt. Det är Olle Larssons (th) sätt att processa projekt. Genom att inte veta så får man ett mycket större engagemang, än om man bara berättar en färdig plan. Från starten i september till nu, har vi fått över 1000 mail  från hela landet, från människor som har idéer om vad man kan göra med Dragon Gate. Bland alla dessa idéer fick vi höra Nick Psarros berätta om technofestivalen i månadskiftet maj/juni. 3-5000 personer per dag räknar man med under festivalens tre dagar. 

Ett annat spännande projekt med stark koppling till Uppsala är "Uppsala China City" som vi presenterade. Tillsammans med Knivstabon Juan Carlos Mauritz, som har mycket bra Kinakontakter, har vi en idé om att göra Uppsala till norra Europas port från Kina och vice versa. Ingen europisk stad vad vi vet, har tagit denna position. Med tanke på hur starkt Kina utvecklas, skulle det kunna ge Uppsala en unik position. Mer om det efterhand som projektet fortskrider. 

En annan nyhet var att vi skapar ett center för asiatiska kampsporter i det unika Shaolin-tempel, som är en lite gömd del av Dragon Gate. Även det helt unikt för Europa där vi har 1500 m2 som skall bli ett träningscenter med boende. Faktum är att när mäklaren visade Dragon Gate första gången fick vi inte ens se templet. Själva ser vid det som en hörnpelare i projektet. 

Nu har vi som sagt invigt boendet och "Golden Dragon Room". I juni skall Shaolintemplet vara klart för träningsläger och nästa del invigs. En camping byggs till festivalen i maj. Men det finns hur mycket som helst kvar att utveckla. Styrkan ligger i att göra saker pö om pö och testa oss fram. Jag törs lova många spännande rapporter från Dragon Gate även i framtiden. 

Min förhoppning är att Dragon Gate stärker Uppsala-Gävle som region och att Uppsala kan se nyttan av att både vara en del av Stockholms-regionen och samtidigt se möjligheter norrut. Lägg sen till Kina-spåret. Jag citerar Kamprad - det mesta är ännu ogjort...

 

Volvo visar vägen

Velu Reef Ett bra tillfälle att läsa böcker är när man befinner sig på en liten ö utan nämnvärt mycket att göra.

En bok jag fick med mig heter "Volvos revansch - så befriades tigern". Den är intressant av många skäl och rekommenderas starkt.
Ett av de allra viktigaste budskapen med boken, tycker jag är hur en svensk klenod kan utvecklas i ett kinesiskt samarbete. I och med affärsmannen Li Shufu och hans bolag Geely har Volvos utveckling formligen exploderat sedan bolaget blev kinesiskt, men har samtidigt kvar sin svenska identitet. 

Intressant är att Li Shufu egentligen inte visste så mycket om bilar. Med en uppväxt som son till en fattig risbonde, var hans bakgrund långt ifrån den traditionella ägaren av ett bilmärke. Men han hade alltid haft ett intresse för bilar och hans syn på Volvos framtid var väldigt filosofisk. Hans visoner var långt mer spännande än ingenjörerna och tidigare ägare på Volvo hade haft och det var där han myntade begreppet "släpp tigern ut ur buren". 

När Volvo först såldes till Ford hamnade man hos en visionslös ägare, som hade så mycket egna problem att man aldrig hade möjlighet att utveckla Volvo. När Ford sen beslutade att sälja Volvo, var Geely långt ifrån den partner man trodde på som bra köpare. Tvärtom var Geely och Li Shufu nästintill hånad av branschen, när han visade intresse av att köpa Volvo. 

Men som vi alla vet så blev Volvo kinesiskt. Dessutom har man lyckats med det man aldrig lyckades med under svensk ägo. Att gå från att vara en säker men lite tråkig bil, till att bli en säker premiumbil som konkurrerar med BMW, Audi och Mercedes. Försäljningen har exploderat och de som trodde att Volvo skulle bli en dålig kinesisk kopia som flyttade produktionen till Kina hade väldigt fel. Idag blomstrar Volvo, fabrikerna i Torslanda och belgiska Gent har fullt tryck. Men har startat nya fabriker i Kina, men också gjort detsamma i USA.

Det finns en intressant sak att ha med sig. Om man kan alldeles för mycket om något, begränsas man i sitt tänkande. Med Li Shufus visionära tänk utan att veta för mycket om branschen, såg han helt andra lösningar än vad man gjorde i de fotspår invanda experter och ingenjörer såg. Så är det i väldigt många branscher. Släpp in de med andra erfarenheter så kommer man fram till nya lösningar. 

 

Det finns en struktör!

Uppsala Idag har vi haft en intressant och givande utbildning i struktur och effektivitet. Alla önskar väl att man var lite mer strukturerad och effektiv i sitt arbete.

Dagens utbildare för oss i nätverket Relation Executive heter David Stiernholm och sägs vara den enda i Sverige med yrket "struktör". 

Jag själv uppfattar mig nog som rätt strukturerad, men det finns alltid saker man kan förbättra. Efter någon timme med David inser man att området är gigantiskt och jag kan förstå att många har det jobbigare än mig. Framför allt då de har större organisationer runt omkring sig. För är det nåt som är behagligt med att vara ensamföretagare är att man inte har några kollegor som "stör". 

Det här är väl en intressant bild. 20 olika ställen man kan ha information lagrad. Finns säkert många fler men det var ett belysande sätt att visa oss åhörare hur lätt det är att bli ostrukturerad. Tänk vad mycket tid man för ägna åt att leta efter saker och info om man bara har hälften av dessa rutor ifyllda. Jag hade fem och har jämt göra att hitta ändå. 

En bild som beskriver dilemmat i många fall, är att hålla isär det som är viktigt med det som är bråttom. För visst är det lätt att det som är bråttom blir gjort före det som är viktigt. Kanske ända tills det som faktiskt är viktigt också blir bråttom. Om man har en bra struktur här, så kan man se till att avdela tid till det som är viktigt och inte bara släcka bränder. 

En annan intressant bild var detta kryss. Fem vanliga saker man blir distraherad av. Mail är väl ingen överraskning, inte telefonen heller. Att kollegor pockar på uppmärksamhet då och då känner de flesta igen. Att man har en massa påminnelser för att klara av sina dagar distraherar också och man bör vara försiktig med att ha påminnelser om allt. Sorl och bakgrundsljud var den sista punkten i krysset och visst har man störts av allt från högljudda telefonpratare till skrikande barn. Det innebär ju inte att man kan sluta med alla dessa distraktioner, men det viktigaste är att man kan arbeta med att de stör arbetet så lite som möjligt. 

Dagen innehöll naturligtvis massor av annat såsom tips och hjälpmedel. Appar och tekniska verktyg finns i överflöd. Då känns det skönt att den klassiska papperslistan faktiskt fortfarande håller bra.
Tycker man detta är trams bör man veta att en bra struktur och effektivitet, kommer att leda till ökad lönsamhet. Det borde väl vara drivkraft nog.

Wework in Shenzhen

Shenzhen För fyra år sedan stack sonen Kasper till Kina på ett internship hos The Friendly Swede i Shenzhen. Jättestaden strax norr om Hong Kong med 15 miljoner innevånare. Nästa steg var att starta eget företag. Shaigoo blev namnet och kontoret flyttade från The Friendly Swede till sitt inhyrda rum, till Starbucks eller en hotellounge. Ett steg framåt var det när Kasper fick möjligheten att ha sitt kontor på ett lager och ännu bättre när han fick en gratisstol i ett riktigt kontor i stadsdelen Nanshan.

För ett år sedan blev det ett stort steg när egna kontoret i finansdistriktet Futian kunde invigas i bygganden till vänster. Då tillsammans med två andra svenska företag.

Nu närmar vi oss nästa steg i Shaigoos utveckling. I juni flyttar vi in i ett coworking-landskap som heter Wework. Ett koncept som finns över hela världen och där varje kontor är en mötesplats för entreprenörskap och företagande. 

Vi var på visning av lokaler i veckan. Här ser vi kinagänget med Kasper, brorsan Adam och Victor, som ser nöjda ut i Weworks lounge. Man kände energin direkt när man kom in i lokalerna. Vi var överens - i den här miljön skall vi ha vår verksamhet! Fast just här var det för tillfället fullt. Så vi kommer att flytta in i ett nybyggt Wework i skyskrapan bredvid.

Det innebär att vi flyttar från finansdistriktet Futian till stekheta High-tech Park. Här står skyskraporna tätt och de största kinesiska techbolagen har sina kontor här. Mitt i Kinas Silicon Valley. 

Nu är det inte riktigt klart att flytta in än. Men när vi lämnar våra gamla lokaler i slutet av maj skall den nya fyra våningar stora Wework-anläggningen vara klar att flytta in i. 

Klart om 2,5 månader? Jo det skall nog gå. Här byggs vårt kontor med plats för 6 medarbetare. Miljön betyder otroligt mycket när man skall få energi och kraft i sitt företagande. Att sitta tillsammans med andra entreprenörer är guld värt. 

Här visar Weworks medarbetare hur den stora loungen vid entrén kommer att se ut. Det är här man sitter om man inte har eget kontor utan bara en "smart desk". Man sätter sig helt enkelt där det är ledigt och utnyttjar de fasciliteter som finns. Miljön blir otroligt inspirerande och här kommer naturligtvis vi kunna hänga även om vi har ett eget kontor på annat ställe i lokalerna. 

Nu har vi verkligen något att se fram emot när vi skall fortsätta växa med företaget. Och jag får en egen kontorsplats i Kina dessutom.

Bloggare: Thomas Sonesson
Född: 1959.
Gör: Byggde Gallerix-kedjan under många år. Nu: arbetar med styrelsearbete och är engagerad i ett antal nya företag. Ideellt: Mentor till unga entreprenörer och engagerad i UF m m.