Logga in
Logga ut
Vädersponsor:

Thomas Sonesson

Uppsalaentreprenören

Thomas Sonesson skriver om entreprenörskap och om livet som företagare, vad som driver honom och om passionen för att starta eget.

Full fart i tonic-fabriken

Uppsala Idag var det studiebesök hos ett av de mest spännande företagen som jag är engagerad i. Företaget Swedish Tonic som startades av tre Uppsala-studenter våren 2016 och som blev vår första investering i Företagsänglarna. Nu har det snart gått tre år sedan starten och det har gått väldigt snabbt för de drivna entreprenörerna. Varumärket har fått ordentligt fotfäste på den svenska marknaden och under hösten har lansering påbörjats i Norge, Finland samt flera länder i norra Europa. Swedish Tonic har främst byggt varumärket på sociala medier, influencers samt varuplacering på event och trendiga barer i Stockholm. Något som givit ringar på vattnet och nu ligger till grund för den internationella expansionen. 

En av de viktigaste delarna när man producerar tonic är kokandet av koncentratet tonicsirap. Kännetecknande är att den inte är genomskinlig. Riktig tonic skall nämligen innehålla kinabark, vilket gör att den helt enkelt får en ljusbrun färg. Här ser vi Philippe Dratwa som är på gång att starta en ny kokning av sirapen. Produktionen sker i Länna utanför Uppsala, där Swedish Tonic hyr in sig i en supermodern anläggning för ändamålet. 

Swedish Tonics VD Gustaf Ytander (tv) har fullt upp och lämnar tillfälligt kokandet för att granska prover av shakers, glasunderlägg och drinkskedar som Kasper Sonesson producerar åt Swedish Tonic i Kina. Spännande samarbeten mellan unga entreprenörer. 

Slutligen en julhälsning från Kasper, Philippe och Gustaf i snygga Swedish Tonic tomteluvor. 

 

Go Go Go - GoAdventure

Uppsala Att Uppsala blir en bättre stad när kreativa entreprenörer för utrymme är det nog få som tvivlar på. En av de som sticker ut lite extra hade en invigning av sitt nya projekt idag. Jonathan Tigrar som driver bolaget Go Adventure invigde tornrummet i Norra Tornet på Uppsala Slott.

Foto Sarah Thorén.

Äventyret började långt innan dagens invigning. Gästerna fick alla personligt besök av Jonathan. I hög hatt, frack och på segway med en svart ballong kom han på besök. Som inbjuden fick man uppgiften att ha hål på ballongen. När väl det uppdraget genomförts sprutade det konfetti och en inbjudan i guld. Det måste ha varit den mest uppseendeväckande inbjudan någonsin. I alla fall som jag sett. Men jobbar man med upplevelser så…

Kl 18.00 var det insläpp. Högst upp i tornet skulle vi bege oss. Ett torn som Jonathan fått ta hand om efter att det mest varit ett lager för skräp och bråte. Häftigt när dolda skatter kommer till nytta.

Här ser vi värden själv som hälsar oss välkomna. I hatt och frack såklart. 

Och lokalen är verkligen wow. Om man vill ha ett event utöver det vanliga är det här definitivt ett ställe att vara på. Fast man kanske inte skall vara på takbjälkarna utan en trappa ned. 

Förutom lite bubbel och olika typer av burgare (inkl kickärtsburgare) fick vi uppleva magnifika uppträdanden. Först ut var Mateja från Uppsala Loves Hiphop. Ett strålande dansnummer i den häftiga miljön.

Nedvirade från taket i röda textilband kom Lisa och Ine från Go Adventure som bjöd på en avancerad show framför oss i publiken.

Inte blev det sämre av att Andre och David från Katana Parkour visade hur man kan slå volter och använda rummet på ett något vågat sätt.

Efter att Jonathan sen tagit taktpinnen blev det ett roligt uppträdande av Göran Gabrielsson som härmade allt från Göran Persson, Stefan Löfven och Carl Bildt innan slutligen kom fram i sin roll som kungen.

Och som den kung han är, var det självklart att han skulle klippa bandet och tornrummet var invigt.

Ikväll fick vi hålla oss inomhus. Men vill man ha en mer avancerad och garanterat häftig upplevelse skall man göra Go Adventures takvandring på Slottet.

Så här såg det ut när jag själv (som är galet höjdrädd) vågade mig ut på taket på Slottet. Men jag kan lova. Det är något man bara måste göra. Att bemästra rädslan, uppleva utsikten och känslan av att ha gjort det, är svårslaget. 

UF-året avslutas

Uppsala I dagarna är det SM i Ung Företagsamhet. Julafton för Sveriges bästa plantskola för entreprenörer. Men också en otroligt viktig verksamhet för ungdomar som nu efter gymnasieutbildningen skall ut och möta verkligheten. UF ger så många saker samtidigt. Man få lärdomar i företagande och man får erfarenheter som gör att det blir lättare att klara sig på arbetsmarknaden. Dessutom får eleverna praktisk erfarenhet som motpol till skolans mer teoretiska värld. Att få träna på att i skarpt läge bygga team, lösa utmaningar i organisationen, enas om ett gemensamt mål samt genomföra det man satt som mål,är några andra effekter. UF handlar egentligen inte om den bästa affärsidén. Det handlar om att lära sig företagandets olika utmaningar och möjligheter. Framgången kommer av att man älskar det man gör, att man har drivkraft och genomförandeförmåga. Då kan en rätt dålig affärsidé bli hur framgångsrik som helst. Motsatsen är en fantastisk affärsidé som kan falla platt utan rätt personer som skall genomföra idén. 

Jag är grymt stolt över mitt UF-gäng i år (av någon orsak brukar jag vara det varje år). I år heter företaget Cleanwood UF. 

Så här ser Cleanwoods-gänget ut när vi åt en gemensam lunch idag.

Jag har gjort ett litet intyg/erfarenhetsbrev till dem att ha när de börjar bygga sitt CV. 

Intyg och reflektion
Cleanwood UF

Medarbetare i Cleanwood:
Ebba Axebäck
Alex Mansourian
Alice Henricsson
Alice Södergren
Diaco Marcelo Koror
Elliot Lakso

Som rådgivare till Cleanwood UF vill jag ge följande reflektioner:

Under läsåret 2018/2019 har jag haft förmånen att vara rådgivare och mentor till UF Cleanwood. Ett UF-företag som haft affärsidén att sälja miljövänliga tandborstar i bambu. Som rådgivare har jag haft rollen att inspirera, engagera och ge råd i deras löpandearbete. Cleanwood har gjort ett strålande arbete och lyckats genomföra UF-året på ett väldigt bra sätt. Extra imponerande då dess sex ungdomar inte kände varandra från början, utan fått lära känna varandra under UF-året. Det ställer extra höga krav på att bygga ett team och att respektera varandras egenskaper. Något man löst på väldigt bra sätt. Att som UF-Företagare få uppleva hur man löser problem och konflikter och samtidigt bedriva verksamhet, är en väldigt bra träning på det man kommer att möta när man lämnar skolan. Det har Cleanwood lyckats med. Dels då de haft utmaningar i organisationen och löst detta på ett utmärkt sätt, dels då deras försäljning överträffat förväntningarna och att de stänger sitt bolag med en vinst på ca 50.000:-. Imponerande! De har klarat av både interna utmaningar samtidigt som de fokuserat på säljet.

Jag bedömer att alla dessa sex medarbetare har väldigt fina egenskaper och att de lärt sig väldigt mycket om förutsättningarna på arbetsmarknaden. Oavsett om de väljer att arbeta som anställda eller driva egna företag, är jag övertygad om att de kommer att lyckas och bli värdefulla i sina framtida roller.

Jag ställer gärna upp som referens:

Uppsala maj 2019

Thomas Sonesson
Rådgivare

 

 

Tillväxt på agendan

Uppsala Tillväxt är ett populärt ord. Alla pratar om tillväxt. De flesta kopplar tillväxt till utveckling, vilket jag tycker är helt rätt. Men tillväxt behöver inte bara vara mer av något. Tillväxt när det är som bäst är när något effektiviseras, görs smartare, förbättras och när man löser något problem. Men för att få förutsättningar för tillväxt behövs nästan alltid kapital. Idag hade Almi, Lindahl och Swedbank ett väldigt bra seminarium om kapitalanskaffning i bolagets olika faser. 

Inledare var Bengt-Åke Ljudén, VD för Almi Uppsala och medarrangör av dagens evenemang. Här beskriver han Almis roll som länk mellan banken och ägarnas kapital. 

Karin Edström på Almi Invest berättar om vilka möjligheter Almi har genom att gå med som medinvesterare. Att vara medinvesterare innebär att man bara investerar i bolag tillsammans med någon annan investerare. 

Både Almi och Almi Invest upplever jag som grymt proffsiga och här i Uppsala-regionen har deras verksamhet blivit en allt viktigare faktor. De är naturligtvis en av många spelare, men bidrar starkt till att Uppsala faktiskt är bäst i Sverige när det gäller tillväxt. Entreprenörsstaden Uppsala!

Som alltid blir det bäst när man också får lyssna på någon som gjort resan i verkligheten. Jens Ålander som är CFO på IMINT Image Intelligence, berättade om bolagets resa. Om hur man var nära att lägga ned för att kapitalet tog slut, men att bolaget tillsammans med befintliga ägare och investerare, lyckades ta sig genom krisen och nu är på en väldigt spännande resa. Bland annat som leverantör till asiatiska mobilbolag som t ex Huawei och Oppo. Att lyckas med konststycket att starta, utveckla, överleva, hitta nya vägar och lyfta igen är väldigt inspirerande och något av entreprenörskap i ett nötskal. 

Investeraren Ted Elvhage klev upp på scenen och berättade på hur han som investerare och affärsängel arbetade när man bedömde företag som sökte kapital. Att lyssna på hur en investerare tänker är väldigt viktigt för den som söker kapital. Något jag tror det är lätt att underskatta. Ted själv har investerat i ett 45-tal bolag, vilket talar för att han vet vad han pratar om. 

Ted visade den här bilden som beskriver vilka steg han som affärsängel tittar på, när bolaget skall göra sin pitch. Om man använder den här listan som någon form av guideline, tror jag man gör en betydligt bättre prestation när det väl är dags att ta in kapital. 

Avslutningsvis berättade Helena Lindbäck tillsammans med Mattias Prage, om de juridiska fallgroparna och vad man skall tänka på för att inte får problem senare, både för gamla och nya ägare. Är regelverket tydligt brukar det alltid bli bättre.
Så även om juridik kanske inte är det första man tänker på som entreprenör, så är det absolut något väldigt viktigt att ha koll på. Annars får du ångra dig förr eller senare.

Några andra tänkvärda saker.
Det är inte bara pengar man tar in. Får man in fel eller oseriösa ägare så kan det stoppa andra investeringar i framtiden. Det är inte bara pengarna som räknas, utan vem du tar in. 

En viktig faktor under ett företags resa är att utvecklas och lära sig, det vet alla. Men att sluta göra det som inte längre fungerar är ofta lika viktigt, men svårt. Det kallade man för "Un-learn". Värt att tänka på. 

Från såddrunda till A-runda försvinner 78% av bolagen. Där är risken väldigt stor. Från A-runda till B-runda försvinner ytterligare hälften. Intressant att från B till C-runda så ökar risken igen. Orsak? Det är svårt att växa. 

Att ordning och reda är viktigt inser nog alla. Ändå är det påfallande ofta hur många entreprenörer som inte kan läsa en resultat och balansrapport. Rådet - lär dig hur ekonomin fungerar.

Ofta behöver man hjälp för att hitta rätt. Som alltid fungerar ekvationen - "sättet att få hjälp är att hjälpa någon annan först". Något som inte bara gäller i företagsvärlden. 

Slutligen något som borde vara en självklarhet - Grunden i alla affärer är att de är schyssta. Var transparant och ärlig vare sig du är investerare eller entreprenör, så blir den gemensamma resan både roligare och lönsammare. 

Syfte att göra gott

Uppsala Idag startade dagen med att UNT hade ett frukostseminarium tillsammans med Pia Anderson. Pia är föreläsare och författare med inriktning på "det goda varumärket". Pia sätter fokus på det som jag är helt övertygad om är den enda framkomliga vägen i allt entreprenörskap. Att ta ett samhällsansvar. 

I grunden finns bland annat FN:s 17 globala mål. Mål som jag tror de flesta bör ha sett och förhoppningsvis många redan har med sig i sitt arbete. Pias budskap är tydligt. Om du inte arbetar med hållbar affärsutveckling, är du förr eller senare körd. Samtidigt blir det allt tydligare att hållbar affärsutveckling dessutom leder till lönsammare företag. 

I stora företag finns hållbarhetsarbetet ofta med i affärsplanen och man kan avdela personer för att jobba med frågan. Mindre företag har ofta svårare och inte lika stora resurser. Där skall man ju vara allt på en gång och det viktigaste är ju att få ihop verksamheten. Men trenden är tydlig. Dina kunder kommer att ställa allt högre krav på att du skall ha ett hållbart företagande för att handla av dig.  Samtidigt kommer medarbetarna att ställa allt högre krav på att den arbetsgivare man arbetar hos, har ett högre syfte än att bara tjäna pengar.
Så även om du är ett litet företag måste du ha med hållbarhetsarbetet på något sätt. Jag har två konkreta råd: Det första är att sätta dig in i FN:s 17 globala mål och se var du och ditt bolags verksamhet har mest att påverka. Det andra är att läsa Pias bok som heter "Bygg det goda varumärket". 

Krigare Sun Zun har flyttat in

Dragon Gate Då var det äntligen dags. Dagen hade kommit då vi skulle smyga igång hotellverksamheten på Dragon Gate. Rummen har putsats och fejats för att göras klara för de ca 120 gästerna. Mycket är väldigt kinesiskt, t o m mer kinesiskt än i Kina var det en av våra kinesiska gäster som sa. Hotellet har total 60 rum och kan ta emot upp mot 200 gäster när allt är klart.

 

I varje rum finns nu en av de 200 terrakottakrigare som ingick när vi tog över Dragon Gate. Dessa krigare har nu fått ett kinesiskt namn inspirerat av oss som bodde där första natten. Våra svenska namn har gjorts om till kinesiska och i svit nummer 709 har krigaren fått namnet Sun Zun vilket betyder den ärorika sonsonen. Där kommer jag att känna mig som hemma.

Vårt galna projekt har kryddats med ett helt galet "Golden Dragon Room" I stort sett allt som går att göra i guld har vi gjort i guld. Dessutom är nästan allt återvunnet från sånt vi hittat i olika skrymslen och vrår. Bland annat är sofforna de ursprungliga från konferensanläggningen på Älvkarlens tid. Nu har de fått glänsande guldöverdrag. Andra sittplatser är de gamla massagestolarna som också fått guldyta. Och naturligtvis är baren "The Golden Bar" en central plats som vi putsat upp och tapetserat. En väldigt speciell fest- eller konferenslokal för upp till 150 personer och där man kan få allt från lounge- till biosittning. 

En av de kommande höjdpunkterna är Kosta Bodas suveräna glasdesigner Kjell Engman som skall göra en 4 meter lång "Golden Dragon" i glas, som skall komma ut från taket. Draken var inte klar till denna invigning, men vi fick se hur Kjell tänkt sig att det skall se ut. Dessutom hade Kjell ungefär 100 andra idéer kring , drakar, drakögon, karpar och vattenfall. Vi får väl se var vi hamnar, men draken i taket känns spektakulär nog att starta med. 

Att inte veta vad man skall göra är genialt. Det är Olle Larssons (th) sätt att processa projekt. Genom att inte veta så får man ett mycket större engagemang, än om man bara berättar en färdig plan. Från starten i september till nu, har vi fått över 1000 mail  från hela landet, från människor som har idéer om vad man kan göra med Dragon Gate. Bland alla dessa idéer fick vi höra Nick Psarros berätta om technofestivalen i månadskiftet maj/juni. 3-5000 personer per dag räknar man med under festivalens tre dagar. 

Ett annat spännande projekt med stark koppling till Uppsala är "Uppsala China City" som vi presenterade. Tillsammans med Knivstabon Juan Carlos Mauritz, som har mycket bra Kinakontakter, har vi en idé om att göra Uppsala till norra Europas port från Kina och vice versa. Ingen europisk stad vad vi vet, har tagit denna position. Med tanke på hur starkt Kina utvecklas, skulle det kunna ge Uppsala en unik position. Mer om det efterhand som projektet fortskrider. 

En annan nyhet var att vi skapar ett center för asiatiska kampsporter i det unika Shaolin-tempel, som är en lite gömd del av Dragon Gate. Även det helt unikt för Europa där vi har 1500 m2 som skall bli ett träningscenter med boende. Faktum är att när mäklaren visade Dragon Gate första gången fick vi inte ens se templet. Själva ser vid det som en hörnpelare i projektet. 

Nu har vi som sagt invigt boendet och "Golden Dragon Room". I juni skall Shaolintemplet vara klart för träningsläger och nästa del invigs. En camping byggs till festivalen i maj. Men det finns hur mycket som helst kvar att utveckla. Styrkan ligger i att göra saker pö om pö och testa oss fram. Jag törs lova många spännande rapporter från Dragon Gate även i framtiden. 

Min förhoppning är att Dragon Gate stärker Uppsala-Gävle som region och att Uppsala kan se nyttan av att både vara en del av Stockholms-regionen och samtidigt se möjligheter norrut. Lägg sen till Kina-spåret. Jag citerar Kamprad - det mesta är ännu ogjort...

 

Bloggare: Thomas Sonesson
Född: 1959.
Gör: Byggde Gallerix-kedjan under många år. Nu: arbetar med styrelsearbete och är engagerad i ett antal nya företag. Ideellt: Mentor till unga entreprenörer och engagerad i UF m m.