Logga in
Logga ut
Vädersponsor:

Thomas Sonesson

Uppsalaentreprenören

Thomas Sonesson skriver om entreprenörskap och om livet som företagare, vad som driver honom och om passionen för att starta eget.

Uppsalas gaseller

Stockholm Ikväll var det dags för finalen i Dagens Industris Gasell-tävling. Det är här man uppmärksammar Sveriges snabbast växande företag. Det är företag som uppfyller följande kriterier: Man skall omsätta över 10 mkr, ha minst 10 anställda, ha fördubblat omsättningen under fyra år, ha ett positivt rörelseresultat och sunda finanser samt vuxit organiskt (inte med förvärv). 

I Uppsala län var det ett 50-tal företag som klarat av dessa kriterier och som uppmärksammades på galan i Konserthuset, Stockholm. Dessutom fick vi lyssna på några imponerande företagare och deras visdomsord.

Carl Pei som startade mobiltelefonföretaget One Plus i Kina för fem år sedan, berättade om hur de trodde de skulle sälja 10.000 telefoner första året men att de sålde 1 miljon. I sin eufori blev de arroganta och vinst ledde till förlust. Hans slutsats - ta aldrig framgång för givet.

Syskonen Said och Mouna Esmaeilzadeh berättade om sin resa från Iran och vad Sverige betytt för att ge dem möjlighet att bli framgångsrika entreprenörer. Men egentligen kan man vända på det. De har hjälpt Sverige att bli framgångsrikt genom deras entreprenörskap. Starka historier och neuroforskaren Mouna avslutade med sitt tips: Håll er vid liv 20 år till, sen har tekniken kommit så långt att vi i princip kan göra dig odödlig. Läskigt eller lovande? Vem vet...

Izettles grundare Jacob de Geer berättade om sin fantastiska resa och hur de köptes av Paypal strax innan de skulle börsnoteras. En fantastisk historia som handlar om att hitta ett sätt att hjälpa företag att lösa transaktioner. Något som främst stöttar små företag. Hans tes när det gällande entreprenörskap: Summan av alla problem man löser,är värdet på ditt företag.
En annan som jag gillar var den välkända tesen "Fail fast". Dvs misslyckas snabbt och sen testa igen. Något han tyckte stämde på alla utom politiker. Kan man väl hålla med om. 

Dagens Industri är arrangör av Gasellen. Här ser vi Di:s chefredaktör tillsammans med vår egen Uppsala-entreprenör Maria Mattsson Mähl. 

Vinnare i Uppsala Län var företaget C3 Konsult som haft en ökning på 765% senaste åren. Att konsulta inom försvaret var deras specialla nisch. 

Men viktigast av allt för mig. Wasabi Web fick sitt välförtjänta diplom som en av Uppsalas Gasell-företag. Grymt bra jobbat och en extra eloge då endast 2% av Sveriges gasellföretag har ägare under 30 år. Grabbarna är bara 27 år och har gjort en helt fantastisk resa med Wasabi. Stolt att få vara ordförande till dessa drivna grabbar. 

Det finns en struktör!

Uppsala Idag har vi haft en intressant och givande utbildning i struktur och effektivitet. Alla önskar väl att man var lite mer strukturerad och effektiv i sitt arbete.

Dagens utbildare för oss i nätverket Relation Executive heter David Stiernholm och sägs vara den enda i Sverige med yrket "struktör". 

Jag själv uppfattar mig nog som rätt strukturerad, men det finns alltid saker man kan förbättra. Efter någon timme med David inser man att området är gigantiskt och jag kan förstå att många har det jobbigare än mig. Framför allt då de har större organisationer runt omkring sig. För är det nåt som är behagligt med att vara ensamföretagare är att man inte har några kollegor som "stör". 

Det här är väl en intressant bild. 20 olika ställen man kan ha information lagrad. Finns säkert många fler men det var ett belysande sätt att visa oss åhörare hur lätt det är att bli ostrukturerad. Tänk vad mycket tid man för ägna åt att leta efter saker och info om man bara har hälften av dessa rutor ifyllda. Jag hade fem och har jämt göra att hitta ändå. 

En bild som beskriver dilemmat i många fall, är att hålla isär det som är viktigt med det som är bråttom. För visst är det lätt att det som är bråttom blir gjort före det som är viktigt. Kanske ända tills det som faktiskt är viktigt också blir bråttom. Om man har en bra struktur här, så kan man se till att avdela tid till det som är viktigt och inte bara släcka bränder. 

En annan intressant bild var detta kryss. Fem vanliga saker man blir distraherad av. Mail är väl ingen överraskning, inte telefonen heller. Att kollegor pockar på uppmärksamhet då och då känner de flesta igen. Att man har en massa påminnelser för att klara av sina dagar distraherar också och man bör vara försiktig med att ha påminnelser om allt. Sorl och bakgrundsljud var den sista punkten i krysset och visst har man störts av allt från högljudda telefonpratare till skrikande barn. Det innebär ju inte att man kan sluta med alla dessa distraktioner, men det viktigaste är att man kan arbeta med att de stör arbetet så lite som möjligt. 

Dagen innehöll naturligtvis massor av annat såsom tips och hjälpmedel. Appar och tekniska verktyg finns i överflöd. Då känns det skönt att den klassiska papperslistan faktiskt fortfarande håller bra.
Tycker man detta är trams bör man veta att en bra struktur och effektivitet, kommer att leda till ökad lönsamhet. Det borde väl vara drivkraft nog.

Wework in Shenzhen

Shenzhen För fyra år sedan stack sonen Kasper till Kina på ett internship hos The Friendly Swede i Shenzhen. Jättestaden strax norr om Hong Kong med 15 miljoner innevånare. Nästa steg var att starta eget företag. Shaigoo blev namnet och kontoret flyttade från The Friendly Swede till sitt inhyrda rum, till Starbucks eller en hotellounge. Ett steg framåt var det när Kasper fick möjligheten att ha sitt kontor på ett lager och ännu bättre när han fick en gratisstol i ett riktigt kontor i stadsdelen Nanshan.

För ett år sedan blev det ett stort steg när egna kontoret i finansdistriktet Futian kunde invigas i bygganden till vänster. Då tillsammans med två andra svenska företag.

Nu närmar vi oss nästa steg i Shaigoos utveckling. I juni flyttar vi in i ett coworking-landskap som heter Wework. Ett koncept som finns över hela världen och där varje kontor är en mötesplats för entreprenörskap och företagande. 

Vi var på visning av lokaler i veckan. Här ser vi kinagänget med Kasper, brorsan Adam och Victor, som ser nöjda ut i Weworks lounge. Man kände energin direkt när man kom in i lokalerna. Vi var överens - i den här miljön skall vi ha vår verksamhet! Fast just här var det för tillfället fullt. Så vi kommer att flytta in i ett nybyggt Wework i skyskrapan bredvid.

Det innebär att vi flyttar från finansdistriktet Futian till stekheta High-tech Park. Här står skyskraporna tätt och de största kinesiska techbolagen har sina kontor här. Mitt i Kinas Silicon Valley. 

Nu är det inte riktigt klart att flytta in än. Men när vi lämnar våra gamla lokaler i slutet av maj skall den nya fyra våningar stora Wework-anläggningen vara klar att flytta in i. 

Klart om 2,5 månader? Jo det skall nog gå. Här byggs vårt kontor med plats för 6 medarbetare. Miljön betyder otroligt mycket när man skall få energi och kraft i sitt företagande. Att sitta tillsammans med andra entreprenörer är guld värt. 

Här visar Weworks medarbetare hur den stora loungen vid entrén kommer att se ut. Det är här man sitter om man inte har eget kontor utan bara en "smart desk". Man sätter sig helt enkelt där det är ledigt och utnyttjar de fasciliteter som finns. Miljön blir otroligt inspirerande och här kommer naturligtvis vi kunna hänga även om vi har ett eget kontor på annat ställe i lokalerna. 

Nu har vi verkligen något att se fram emot när vi skall fortsätta växa med företaget. Och jag får en egen kontorsplats i Kina dessutom.

Att missa UF-mässan

Bangkok UF-mässan är en av de allra viktigaste aktiviteterna på året. Det är här plantskolan där Sveriges blivande entreprenörer får visa upp sig och genom UF möter många unga entreprenörskapet för första gången. Sedan 20 år tillbaka har jag varit rådgivare till olika UF-företag och att närvara på mässan har varit en självklarhet. Men i år gick det helt enkelt inte att kombinera med uppdrag i Bangkok och Shenzhen. Men med hjälp av sociala medier och en direktkontakt med Sofi Lahyani på messenger, lyckades jag i alla fall få en bild av detta imponerande evenemang. 

Mitt eget UF-företag Cleanwood UF har gjort en imponerande resa. Sex engagerade elever som lyckats skapa ett riktigt fint och fungerande företag. Produkten har varit tandborstar i bambu, ett miljövänligare alternativ än plast. Jag såg deras snygga monter från mässan på bild. Stolt kunde jag se vad de skapat. Dessutom har de sålt fantastiskt bra i sitt UF-Företag. Med den erfarenheten har deras möjlighet att möta verkligheten efter skolan förbättrats enormt. Precis som för så många andra UF-företagare. 

Nu var jag ju inte på mässan i år, men jag har ofta fått kommentarer från främst skolans värld att "det är för många som bara säljer saker de köpt från Kina". Jag tycker hela det tänket är ett generelfel. UF handlar om att lära sig företagande. Vad man har för affärsidé är egentligen helt oväsentligt. Det handlar istället om att lära sig bygga organisation, lösa problem, brottas med motgångar, marknadsföra och sälja produkter och få insikt i hur ett företags ekonomi fungerar. Vad du säljer är helt ointressant i detta skede. Att tro att UF-företag skulle komma med de vassaste innovationerna är lika osannolikt som att man som elev skulle kunna algoritmer innan man kan plus och minus. Men om dessa duktiga elever får testa på företagandets villkor och möjligheter kommer med all säkerhet några av framtidens viktigaste innovationer att komma från några av dessa unga företagare. Oavsett om de började med att sälja tandborstar i bambu, matbröd, bullar eller gröt. 

Nästa år missar jag inte UF-mässan. En gång, ingen gång. 

 

Växtvärk som dna

Las Palmas När man som entreprenör driver företag är nästan alltid tillväxt i fokus. Ekvationen i grunden är att den som inte växer dör. Exemplen är många på företag som säger sig hamna i en förvaltningsfas och sen tappar allt. En fas som man bör vara väldigt vaksam på för att inte tappa utvecklingskraft. För mig som entreprenör är förvalta lika med långsam död. Det är fler orsaker till det. En är att omvärlden ständigt förändras och att ett företag i förvaltningsfas ofta blir omkörda. En annan är att det är lätt att bli bekväm när kraven på utveckling minskar. En bekväm organisation är dessutom mottaglig för byråkrater och en växande administration. Något jag bland annat har fått smärtsam erfarenhet av från Gallerix-tiden. Det är inget som sker medvetet utan mer eller mindre en naturlag, när man slutar ha tillväxt och utveckling i fokus.

När man har tillväxt och utveckling som dna i bolaget kan andra utmaningar uppstå. En är växtvärk och den kan också vara jobbig. Men jag upplever att de allra flesta friska företag - till och från - har någon typ av växtvärk. Man är ständigt lite underbemannad och ofta ute på tunn is eller okänd mark. Man söker nya vägar där man saknar erfarenhet samt att det inte är helt ovanligt att det blir fel. Men det ingår i ett växande företags villkor för framgång. Växtvärk är en sund del i verksamheten.

Jag själv älskar när listan på vad jag skall göra är lite längre än tiden jag har på mig. På samma sätt är känslan av att inte veta exakt vad man skall göra inspirerande. Att känna att försöka inte är liv eller död. Istället är det vägen framåt och en av drivkrafterna. När någon säger att det inte går, är svaret att det måste gå. Jag tror att 90% av mitt entreprenörsliv ser ut på det sättet. Det är då nya lösningar kommer fram och då man får göra de hårdaste prioriteringarna.

Att vara en blå/grön person i en sådan organisation är inte så lätt. Söker man trygghet och stabilitet kan man lätt bli frustrerad. Men den personlighetstypen är jätteviktiga även i en växande organisation. I alla fall så länge de stöttar utvecklingen och har förståelse för växande företags villkor. Visst får de ofta sopa upp resterna av tester som inte funkar eller projekt som misslyckats. Men deras bidrag till att hålla ihop ett röd/gult företagande är ovärderlig.

Visst kan det vara frustrerande att ständigt ha för liten organisation och lite för mycket att göra. Men otroligt mycket bättre än det omvända. Men alla kan inte gilla det och då skall man hitta andra ställen att arbeta på än entreprenörsdrivna tillväxtbolag. För i växande bolag är växtvärk en del av bolagets dna. 

Vardag och nyår i Shenzhen

Shenzhen Ett av årets stora arbeten är utveckling av verksamheten i Shenzhen i Kina. Under året skall vi successivt förändra och växla upp företaget. Grunden är en kraftig tillväxt och en tillströmning av kunder. Lite proppen ur. Naturligtvis väldigt kul och inspirerande, men det är också en utmaning när man växer snabbt. Hur skall organisationen hänga med? Om det kommer mycket av årets Kina-bloggar att handla om, men också om vardagslivet i Kina. 

I veckan som gick firades det kinesiska nyåret. I tisdags var det första dagen i grisens år. Under tisdag, onsdag och torsdag var i stort sett allt stängt. De allra flesta kineser som bor i Shenzhen har sin familj någon annanstans i landet. Det innebär att 15-miljoners staden i stort sett var tömd på folk. Nästan i alla fall. Något som kan exemplifieras av att världen största resedag är när alla reser till släkt och vänner i Kina inför kinesiska nyåret. För kineserna är det här inte bara nyårsfirande utan också den stora semesterperioden. Under ca tre veckor har man ledigt och många fabriker och kontor är stängda. 

Även om det var lugnt i Shenzhen så fanns det naturligtvis en hel del folk i kvar. Några som inte verkade ha ledigt var de som gör hemleverans av mat. Vart man än kommer så möter man bud med mat. Ofta på elmoppar som dessa. I Shenzhen finns inga mopeder som drivs av bensin eller diesel. Det är 100% el som gäller. Priset på hemleverans är löjligt lågt. För några kronor extra får man maten snabbt hemskickad. En industri som vi också börjat se i Sverige, men här är det verkligen jättestort. Inte bara hemleveranser, utan lika vanligt att man får sin lunch levererad till jobbet. 

Inte bara mopparna drivs med el. För något år sedan började dessa taxibilar av det kinesiska märket BYD dyka upp. Idag är alla taxibilar jag såg i Shenzhen BYD och drivs med el. När något händer i Kina går det snabbt. Väldigt snabbt. 

Ett annat kraftfullt system är regionens tunnelbana. I Guangdong, som är den region där Shenzhen ligger, bor det dryga 100 miljoner människor. Du kan i stort sett nå alla delar i ett gemensamt tunnelbanesystem. Tågen kommer väldigt tätt och allt är supermodernt. Det märks att infrastrukturen har varit i fokus i Kina. 

Sönerna Kasper och Adam bor i stadsdelen Nanshan. Här delar fem entreprenörer en lägenhet. Här är det frukost på balkongen i vårsolen. Fast när det gäller frukost kan man se en utvecklingspotential. Kylen var inte direkt fylld av frukostmat utan ekade tom. Så en av mina morgonuppgifter under veckan, var att ta en promenad och försöka hitta någon form av näring att få i sig. 

Det är lätt att bli förälskad i Shenzhen och Kina. Visst finns det baksidor såklart, men att få vara en del av vardagen och samtidigt vara delaktig i att utveckla verksamheten ihop med sönerna är otroligt stimulerande. 

Så varje morgon var det tunnelbanan till Futian där kontoret ligger. Högst upp i den vänstra byggnaden (som har det ödmjuka namnet Furtune Plaza). 

Att få hänga på kontoret och delta i arbetet under en hel vecka, ger massor av möjligheter till att coacha i att bygga företag. Kasper till vänster har snart fyra års erfarenhet från Kina och Adam sedan i september, så kunskapen om landet är jättebra. 

Dessutom körde vi ett antal pass med rent strategi- och utvecklingsarbete. Som alltid är en SWOT en bra startövning för att prioritera vad som är viktigast. Nu har vi en väldigt tydlig plan och till nästa arbetsvecka i mars skall en hel del ha hänt. 

 

 

 

 

 

Bloggare: Thomas Sonesson
Född: 1959.
Gör: Byggde Gallerix-kedjan under många år. Nu: arbetar med styrelsearbete och är engagerad i ett antal nya företag. Ideellt: Mentor till unga entreprenörer och engagerad i UF m m.