Logga in
Vädersponsor:

Pia Anderson

Varumärkesledaren

Min blogg handlar om hur du som företagare kan bygga det goda varumärket, så era kunder och medarbetare blir stolta över er och blir er bästa säljare. Att bygga det goda varumärket har visat sig vara lönsamt på många sätt.

Allt du gör och säger varje dag – året runt– bygger varumärket

Uppsala Precis allt du gör och säger – 24 h per dygn, 7 dagar i veckan, 365 dagar per år – bygger varumärket. När det är på det viset kan du bara förhålla dig till det på två sätt, antingen bygger du varumärket medvetet eller så låter du det ske omedvetet. Vad väljer du?

Redan Aristoteles funderade över meningen med livet och menade att alla människor har ett telos, ett högre syfte med sitt liv. Han menade även att om vi människor hittar vår mening med livet och får leva inom ramen för våra värderingar, mår vi bättre och får blomma ut och bli våra bästa jag.

Aristoteles beskrev även hur en Polis (liten avgränsad stat i Antikens Grekland) fungerar vilket påminner en hel del om hur ett företag bör fungera då vi tar ett samhällsansvar inom ramen för vår vision och värderingar.

Jag har spelat in en film där jag beskriver hur allt behöver hänga ihop från individens mening med arbetslivet, till företagets vision och de globala målen, och hur det bygger varumärket medvetet i precis allt det du och dina medarbetare gör och säger varje dag.

Det är min sommarpresent till dig!

Om du vill fördjupa dig och lyssna på Bygg det goda varumärket i hängmattan i sommar så finns den nu som Kortfattad ljudbok på Storytel, Bookbeat och Nextory.

Glad sommar! / Pia 

Jag åt en alldeles för stor kebab på alldeles för många engångsartiklar

Uppsala Från att vara omedveten, till medvetet inkompetent till att bli kompetent. En hållbar utvecklingsresa steg för steg, som inte alltid är helt enkel.

Jag står i kön och snart är det min tur, jag velar mellan sallad och kebabtallrik med pommes. Hemma har vi testat Linas vegetariska matkasse under en vecka och jag är riktigt sugen på något onyttigt. Jag är på lunchmöte med Gustaf Andersson på UNT och jag tänker inne i mig själv att det här är helt okorrekt politisk, helt o-PK. Helt tvärtemot det som förväntas av en företagsledare som ska hjälpa andra företag med hållbar affärsutveckling. Och just på grund av det, ganska befriande att slippa vara perfekt, tänker jag i mitt försvarstal inför beställningen av en kebabtallrik.

Varför undrar du kanske? Jo, jag kunde helt enkelt inte låta bli! Jag var jättesugen på denna onyttiga kebabtalrik. Och jag försvarar mig själv med att jag inte vill bli alltför kategorisk. Jag vill inte bli en hardcore-miljövän som ingen lyssnar på.

Men jag vill att vi snabbar på processen i att gå från omedveten till medvetet inkompetent i våra inköp. Vi behöver få upp vår kunskapsnivå om vad socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbarhet verkligen betyder. Vi behöver bli medvetna om vad till exempel en kebabtallrik betyder och vilka frågar vi kan ställa oss själva innanvi ändå fattar ett beslut om att äta kebab. 1) Var kommer köttet ifrån, har djuren varit lyckliga innan de blev min mat. Har de ätit nyttig mat? 2) Pommesen hur är den producerad, av vilka potatisar i vilken olja. Är potatisarna giftfria, oljan? 3) Har människorna som skapat pommesen och oljan bra arbetsvillkor? Restaurangens arbetsvillkor hur är de?

Men oj vilken stor portion jag fick, jag skulle beställt en barnportion. 4) Matsvinn, kan jag göra en matlåda att ta med hem, med kalla pommes? Inte gott! 5) Engångsplastlåda, engångsplastbestick, engångsburkar till sallad och två olika såser. 6) Hur sopsorterar jag detta efter mig så något går att återvinna? 7) Dessutom mår inte min kropp jättebra av en kebabtalrik.

Men inspiration från Greta Thunberg startade jag Facebookgruppen "Vi klimatstrejkar med plånboken". I gruppen hjälps vi åt med att blir mer medvetna om hur vi kan rösta på en hållbar affärsutveckling med vår plånbok så vi når de globala hållbarhetsmålen år 2030. Sök upp oss på FB! Du är välkommen:-)

Allt blir så mycket svårare då man blir medveten om vad hållbar utveckling handlar om, vi kommer inte alltid att göra helt rätt och vara helt perfekta. Men vi behöver vara medvetna och ständigt ifrågasätta våra vanor och vår livsstil.

 

Odla tomater i dina gamla skidkläder

Uppsala Vi är alldeles för upptagna av det som händer här och nu! Om vi ska lösa kundernas problem nu och i framtiden behöver vi ta oss tid att sia om framtiden och hitta nya hållbara lösningar på kundernas problem.

Varje dag möts vi av nyheter om klimathot, plast i haven ,flygskam, köpskam, klimatrapporter, krig, gängkriminalitet, mänskliga rättigheter och arbetsvillkor, klimatkompensation och skövling av regnskogar.

Börjar era kunder ställa krav på er? Ställer medarbetarna krav på er? Ställer dina barn krav på dig? Och vilka krav ställer du på dig själv?

Vi lever i en ny tid, med en ny världsuppfattning och sanning. Vi lever i en tid då en del av oss redan förstått att vi lever på en planet med ändliga, begränsade resurser. Medan andra står kvar i den gamla tiden, i de gamla marknadsekonomiska sanningarna, i ett slit och släng samhälle där vi tävlar om att vara störst, mäktigast och rikast.

Vi behöver vara kreativa och hitta nya affärsmodeller, nya lösningar på våra gamla mänskliga problem. Det är inte billigare att kasta och köpa nytt istället för att reparera våra prylar. Kanske i kronor och ören, men inte för vår planets framtid. Den kortaste vägen, den ekonomiskt billigaste produktionskedjan, är inte den smartaste lösningen längre.

Houdini friluftskläder, hyr ut, reparerar, har en secondhand butik och när plaggen inte går att laga och använda längre återvinner de materialet i kläderna. De kan till och med återvinna kläderna till jord. De säljer faktiskt Houdinijord som du kan odla dina grönsaker i.

När gjorde du en rejäl omvärldsbevakning och framtidsspaning för ditt företag senast? När tog du dig tid att sätta dig tillsammans med kollegor för att sia om framtiden om hur ni ska säkerställa att kunderna väljer er i framtiden. Kunderna kommer att välja de leverantörer som hjälper dem att lösa sina problem på ett helt nytt hållbart sätt. Är ni en av dem?

Vi är alldeles för upptagna av det som händer här och nu! Om vi ska lösa kundernas problem nu och i framtiden behöver vi ta oss tid att sia om framtiden och hitta nya hållbara lösningar på kundernas gamla problem.

Klimatstrejkar du med plånboken?

Uppsala Neil Armstrong, den första människan som satte sin fot på månen, sa: ”Det var ett litet steg för mig som person men ett stort steg för mänskligheten.”

Företagsledare världen över rankar klimatriskerna som de största hoten mot världsekonomin och opinionundersökningar visar att majoriteten av befolkningen i USA, Europa och Kina är djupt oroade över klimatförändringarna. Men den snabbast växande reaktionen kommer från våra barn som reser sig mot vuxenvärldens oförmåga att agera trots all den vetenskap som presenterats under årtionden, skriver 270 klimatforskare i DN Debatt den 15 mars 2019. Idag demonsterar barn och vuxna tillsammans i Fridays for future.

Varje år publiceras tusentals vetenskapliga artiklar som visar samband och följder av människans påverkan på klimatet. Vetenskapen är tydlig, grunderna enkla att förstå och det finns en majoritet inom forskarvärlden som påvisar att effekterna av mänskligt skapade klimatförändringar leder till stora konsekvenser för ekosystem, samhällen och individer. Idag varnar klimatforskarna inte bara för vad som kommer att hända i framtiden utan även det som redan händer. I DN debatt 15 mars menar forskarna att samhället inte gör tillräckligt för att minska påverkan på klimat och ekosystem.

 

Ställer kunderna hållbara krav på sina inköp

Sustainable brand index (SBI) rapport för 2018 visar att konsumenter inte diskuterar hållbarhetsfrågor mer under 2018, än under 2017. Mer allvarligt är det dock att konsumenterna, i jämförelse med företag och politiker, har halkat efter. Konsumenterna diskuterar hållbarhet men har inte tagit några större steg vidare till att agera. SBI menar att det är dags att inspirera, skapa engagemang och handling hos konsumenterna (SBI, 2018).

Vidare visar SBIs rapport 2018 att beslutsfattare med ansvar för inköp har en stor kunskapslucka när det gäller hållbarhet. Inköparna utvärderar inte heller sina leverantörer tillräckligt ofta för att kunna ge de mer hållbara leverantörerna konkurrensfördelar. En stor del av inköparna svarar helt enkelt, – Jag vet inte, på frågan om hur de utvärderar leverantörer utifrån social och ekologisk hållbarhet. Hållbarhetsansvaret och kunskapen sitter tyvärr fast på hållbarhetsavdelningen. SBI drar slutsatsen att Sverige ligger efter i att nå de Globala målen då inte företagen låter hållbarhet genomsyra hela företagets affärer.

Vi kunder har stor makt och därmed ett stort ansvar

Tänk om alla kunder världen över helt plötsligt bestämde sig för att klimatstrejka med plånboken genom att bara köpa produkter och tjänster som är hållbart (socialt och ekologiskt) producerade. Vad skulle hända med företagen då? Vad skulle hända med arbetsmarknaden? Och vad skulle hända med världsekonomin?

Konsumenter och inköpare kan verkligen göra stor skillnad tillsammans genom att ställa krav på att företagen redovisar hur socialt och ekologiskt hållbara deras produkter och tjänster är.

Idag är det enklare att handla hållbart på ICA än på Elgiganten. På ICA märker de till exempel upp varor med Eco och hjälper oss att göra mer hållbara val då jag handlar. Men så ser det inte ut i andra branscher som; kläder, skor, optik, elektronik, byggvaror, bilar med mera.

För att vi kunder ska kunna fatta kloka beslut vid inköp behöver vi kunna värdera olika produkters och tjänsters hållbarhet, både social och ekologisk. Idag är det svårt att som kund göra hållbara val och då kvarstår det bara att klimatstrejka med plånboken.

Det är dags att vi var och en bestämmer oss för att göra skillnad genom att ifrågasätta våra inköp och kräva att företag redovisar sina produkters och tjänsters sociala och ekologiska hållbarhet.  

Neil Armstrong sa: ”Det var ett litet steg för mig som person men ett stort steg för mänskligheten.” Jag säger att klimatstrejka med plånboken är ett litet steg att ta för en människa, men tillsammans kan vi ta ett jättesteg för mänskligheten!

Klimatkompensation i kolonialismens spår

Grinda Jag undrar vad min granne skulle säga om jag började plantera träd i hennes trädgård och hävdade att jag har rätt till det eftersom jag behöver klimatkompensera för mina flygresor.

Visst blundar vi fortfarande för att konsumtionsindustrin utnyttjar mänsklig arbetskraft på ett inhumant sätt för att du och jag ska kunna köpa så många prylar som möjligt till så lågt pris som möjligt. Om vi ska rannsaka oss själva så ställer vi oss inte ofta frågan om vem som producerat de prylar vi köper och vilka arbetsvillkor de haft. Kolonialismen kvarstår alltså fortfarande. Vi i väst utnyttjar fortfarande i modern tid människor som har sämre levnadsstandard än oss. En slags konsumtionskolonialism.

Klimatkompenserar du för dina utsläpp? Planterar du då skog någon annanstans i världen? I Afrika eller i Sydamerika? Varför planterar vi inte träden i vårt eget land och varför inte på vår egen tomt. Om vi vore tvungna att plantera träd i vår egen trädgård, skulle vårt koldioxidutsläpp bli mycket tydligare och vi skulle få en större förståelse för den förändring vi behöver göra. När trädgården och huset är fullt med träd är det kanske dags att sluta kompensera och istället göra en stor samhällsförändring.

Debatten runt Brasiliens president Jair Bolsonaro lyfter många tankar om vad som är rätt eller fel. De får inte skövla sin regnskog för att skapa odlingsmark. Vad säger västvärlden då andra länder skövlar sin skog? Hur såg det ut i Europa före bondesamhället? Hur mycket skog hade vi före bondesamhället? Och nu när Amazonas brinner säger han att stormakternas diskussion om bränderna i Amazonas visar på kolonial mentalitet. Han kanske har rätt i just det?

Vi i väst har en osalig förmåga att alltid tro oss veta bäst. Att vårt sätt att prioritera våra liv är det bästa för alla. Men har det inte visat sig att det västerländska sättet att leva är långt ifrån hållbart. Vi släpper ut absolut mest koldioxid i hela världen och många gånger på bekostnad av andra människors urusla arbetsvillkor. Är det vi som ska diktera villkoren för andra utan att själva göra bot och bättring?

Det är dags att klimatkompensera i sin egen trädgård.

 

Kasta bort och köpa nytt – vi behöver omvärdera vad god kvalitet betyder

För sex år sedan köpte jag en ny kökslampa, redan efter två år fick jag kasta den. Det fanns inte längre den typen av glödlampor att köpa. Vi behöver omvärdera vad som är god kvalitet!

Jag får lov att köpa ännu en ny kökslampa, den här gången en PS lampa från Ikea. Redan då jag monterade ihop lampan insåg jag att kvaliteten inte var den bästa. Den kändes lite rapplig och skör i sin plastkonstruktion. Och efter bara två år var den trasig. Jag tar med mig lampan till Ikea i Uppsala och frågar om de har några reservdelar, men det har de inte, vare sig i butiken eller på centrallagret. Jag får dock tipset att leta efter en likadan begagnad lampa på Blocket. Nu har jag två likadana lampor, en för reservdelar och en som hänger i taket.

I födelsedagspresent fick Charlie en bollvägg som även kallas rebounder (en bollvägg som består av ett nät i en stålram). Redan efter ett år har nätet pulveriserats sönder. Jag åker tillbaks till Intersport och frågar om jag kan få beställa ett nytt nät. Nu uppstår ett nytt problem, de har bytt leverantör. Just nu vet jag att de jobbar hårt för att hitta ett nytt nät till Charlies bollvägg och jag hoppas innerligt att de hittar ett. Det känns ju verkligen inte klokt att behöva kasta hela metallkonstruktionen och köpa en ny bollvägg.

Vi behöver definiera om betydelsen av god kvalitet. En produkt av god kvalitet har en lång livslängd eftersom den går att reparera. Något som också spelar stor roll är producenternas arbetsvillkor, hur mår människorna som jobbar i fabriken? Och hur ser transporten ut? När produkten levt färdigt ska den kunna återvinnas och då spelar det faktiskt stor roll hur de olika materialen har blandats redan i produktionen. God kvalitet betyder att vi sätter det sociala och ekologiska perspektivet för det kortsiktigt ekonomiska.

Nu håller jag tummarna för ett nytt nät till Charlies bollvägg!

Pia Anderson 
När jag var liten drömde jag om att bli fotbollsproffs, den första kvinnliga motorcykelpolisen och astronom. Idag lever jag min dröm som föreläsare, författare och processledare och har fördjupat mig inom hållbar affärsutveckling, varumärkesstrategier, medarbetarskap och ledarskap.


Jag har utvecklat modellen 5Vtill5P, skrivit böckerna Bygg ditt varumärke själv och Bygg det goda varumärket samt driver företaget 5Vtill5P och Piapodden. www.5vtill5p.se