Logga in
Vädersponsor:

Pia Anderson

Varumärkesledaren

Min blogg handlar om hur du som företagare kan bygga det goda varumärket, så era kunder och medarbetare blir stolta över er och blir er bästa säljare. Att bygga det goda varumärket har visat sig vara lönsamt på många sätt.

Tittar du också på Handbolls VM?

Uppsala Såg du Grundfos sargreklam? ”Support the UN Global Goals. Do the wave for the goal 13 and 6.” Jag blev väldigt nyfiken. Blev du också det?

VM är inte bara idrottsprestationer. VM är en gemenskap från tv-soffa till tv-soffa, via sociala medier och pubar. Att få heja på ett lag gemensamt, följa matcherna med spänning är inte bara underhållande utan det bygger gemenskap. Precis så vill jag att vi företagare ska jobba mot de globala målen.

Donella Meadows (2008) har tagit fram tolv hävstångspunkter som kan förändra ett system. I punkt 5 pratar hon om att förändra regler: Tänk dig att handbollen helt plötsligt fick nya regler, att du inte får ta bollen med händerna. Då blir det en ny sport. Systemet har förändrats.

I punkt 3 pratar Meadows om syftet och målet: Tänk om handbollen gick ut på att snyggast passningar vinner, då blir det också en helt annan sport.

Men just nu vill jag prata om Meadows punkt 6 som handlar om att synliggöra informationsflöden. En anledning till att sport blir så spännande är att vi från sekund till sekund får följa resultaten i realtid. Vi får även följa de andra lagens resultat och vi hoppas så klart på en finalplats.

Donella berättar om ett byggutvecklingsprojekt i Holland där elmätaren satt i källaren på det ena huset. I det andra huset placerades elmätaren i entrén. Det hus där mätaren satt i entrén hade 30% lägre elförbrukning.

För att vi ska kunna transformera våra företag in i en ny hållbar era behöver vi mäta hur väl vi arbetar med hållbarhet och synliggöra resultaten.

Uppsala stad har redan fått en rad hållbarhetspriser nu kanske vi ska ta på oss ledartröjan och skapa ett SM och VM i globala målen.

Support the UN´s Global Goals. What goals are your company doing a wave for?

Vill du veta mer? Lyssna gärna på Piapodden och gå in på www.globalamalen.se

Hållbar affärsutveckling är lönsam – därför startar vi Uppsala 2030

Uppsala Medarbetarnas engagemang ökar, kunderna blir mer lojala och försäljningen ökar. Det är några av anledningarna till att hållbar affärsutveckling är lönsam.

FN, Svensk Handel och Företagarnas undersökningar visar att de flesta företagsledare känner till de globala målen, de vill vara med och bidra till hållbar utveckling, men de vet inte hur. En del företagsledare tänker även att man först behöver bli lönsam för att sedan vara med och bidra till ett bättre samhälle.

Samtidigt visar studier att hållbar affärsutveckling är lönsam eftersom den öppnar upp nya marknader och kundgrupper, ökar kundernas förtroende för företaget och kunderna blir mer lojala. Medarbetarnas engagemang ökar och därmed innovationskraften, vilket skapar nya produkter och tjänster. Försäljningen ökar, kostnaderna i produktionen sjunker och relationen till samhället blir starkare.

Vi lever mitt i ett nytt paradigm, i en ny marknadsekonomi där ansvaret för social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet behöver vara i balans. Detta ställer helt andra krav på ett företags vision, affärsidé, värderingar och strategier. Vi lever i ett globalt, digitalt samhälle som kräver hållbara affärsmodeller. Detta skapar helt nya möjligheter för de företag som förstår att investera in i framtiden, därför startar jag vd-nätverket Uppsala 2030 tillsammans med UNT, Uppsala universitet och Almi.

Handelskammaren bjuder in till en prova-på-Uppsala 2030-frukost den 15/1. Vill du veta mer och anmäla dig? 

Läs mer och ansök om en plats i nätverket på www.uppsala2030.com

Avslutningsvis vill jag önska dig ett Gott Nytt År och önska dig välkommen till ett nytt transformativt decennium! /Pia

Nystartade företag gör affärer i den nya världen

Uppsala Jag hade äran att få träffa drygt fyrtio UF företagare på Celsiusskolan i fredags. Jag blev så imponerad över hur de integrerat hållbarhet in i sin affärsidé, och digitalisering in i affärsmodellen som om det vore det mest naturliga som fanns. Därför startar vi vd-nätverket Uppsala 2030, så det blir lika naturligt för etablerade företag.

Jag kommer ihåg när mina äldsta pojkar var så gamla att de sprang ifrån mig för första gången. Det var med både glädje och sorg i hjärtat. Glädjen i att se dem utvecklas och sorgen i min kropps nedåtgång. När de unga springer ifrån oss äldre, brukar vi trösta oss med att vi i alla fall har större livserfarenhet och kanske en bredare kunskap. Men har vi äldre rätt kunskap för att navigera på en planet med begränsade resurser?

UF Fairlight drivs av några tjejer som samlar in gamla ljusstumpar från restauranger och gammalt porslin från olika loppisar och skapar supersnygga dekorationsljus i en cirkulär affärsmodell. En perfekt lösning för restauranger, eller hur!

Har du som villaägare irriterat dig på att du själv får köra de sopor som du valt att återvinna till sopstationen. På vår gata bor det cirka tjugo hushåll som alla kör sina egna sopor till återvinningen minst en gång i månaden. Det problemet ska UF företaget Recyclehelper hjälpa oss med, bara de får tillåtelse av kommunen. Jag håller tummarna för dem.

Tänk då att detta bara är två exempel av en hel rad hållbara UF företag som löser kundernas problem på ett hållbart sätt. Utöver spännande UF företag träffar jag även varje år många UIC företag med hållbara lösningar på våra problem.

De nystartade företagen har aldrig haft ett större försprång gentemot de etablerade företagen. Nyuppstartade behöver inte investera i gammalt dyrt industritänk, utan kan gå rakt in i en hållbar affärsmodell inspirerat av cirkulär ekonomi, delningsekonomi och hållbar digitalisering.

Tidningsbranschen håller på att stöpas om, nya banker sticker upp med en helt ny digital affärsmodell, musik och bokbranschen har fått lov att lösa sina kunders problem och behov på helt nya sätt. Reseindustrin lider av flygskam och modebranschen av köpskam. AirBnB, FaceBook, Google, Skype, Tesla, Spotify, Storytell, iZettle är bara några exempel på företag som verkligen satt de starka etablerade företagen på pottkanten.

Vi lever mitt i ett paradigmskifte, vår gamla världsbild sätts om mitt framför näsan på oss.  En gång trodde vi att jorden var platt. Men redan Aristoteles (som levde under antiken, 350 år f. Kr) visste bättre och visade att jorden var rund. Under medeltiden (400-1400 talet) förändrades människors världsbild till att jorden är rund. Vi har inte lika lång tid på oss (1000 år) att sätta om från vår industriella världsbild, om en planet med oändliga resurser som aldrig tar slut, till en världsbild där vi alla lever på en rund planet med begränsade resurser).  Vi vet att jorden har begränsade resurser, klimatförändringarna visar tydligt detta, men vi behöver hjälp att tänka i nya banor. Vi behöver ny kunskap och träning för att kunna ställa om så att vi äldre företagsledare integrerar hållbarhet in i vår vision och affärsidé lika naturligt som de unga företagsledarna gör.

Det är verkligen dags för oss äldre att förstå allvaret i de klimatförändringar vi lever i och skaffa oss ny kunskap om hållbar affärsutveckling för att säkerställa vårt företags existensberättigande i framtiden. De senaste fem åren har jag fördjupat mitt kunnande inom hållbar affärsutveckling för att kunna njuta då mina barn springer om mig och jag ser nya hållbara företag vinna marknadens förtroende. Vi äldre har lång livserfarenhet som är en enorm styrka om vi bara lägger till ny kunskap om hållbar affärsutveckling. Därför har vi (Uppsala Universitet, Almi, UNT och 5Vtill5P) startat vd-nätverket Uppsala 2030 som startar i mars nästa år.

Var går gränsen för att bry oss på riktigt? Kan vi verkligen köpa oss fria ur alla situationer?

Uppsala Kan det vara så att var och ens civilkurage och människokärlek, modet att stå upp för sig själv och våga hjälpa andra, är den gräns jag letar efter. Civilkurage och kärlek kan inte någon annan göra åt oss. Och det går inte att köpas för pengar.

Pengar är en mänsklig konstruktion som uppstod för att vi skulle kunna hjälpa varandra på ett indirekt sätt. Om jag behöver mat på bordet från min grannbonde i form av fläsk, vete, råg, eller mjölk, så var det inte alls säkert att bonden behövde nylagade skor i samma utsträckning från mig som skomakare. Vi kunde då använda pengar för att göra det möjligt för bonden att kunna köpa andra saker än nylagade skor från mig.

I takt med att det ekonomiska systemet utvecklades, utvecklade vi även ett socialt system där alla människor lägger en procentuell del av sin inkomst i en gemensam skattkista, så att alla människor ska få möjlighet att leva ett värdigt liv och få möjlighet till sjukvård, dagis, skola och äldreomsorg.

Men kan vi verkligen köpa oss fria genom att lägga en procentuell del av våra pengar i en skattkista? Kan vi köpa oss fria genom att skänka pengar till välgörenhet? Kan vi köpa oss fria genom att klimatkompensera?

Kan vi överhuvudtaget köpa oss fria, eller måste vi själva börja göra rätt för oss. Var går gränsen där det inte längre går att köpa oss fria? Var går gränsen från att köpa sig fri till att bry sig på riktigt?

Omtanke och medmänsklig kärlek, ett leende mot en främling, ett blygt hej kan göra stor skillnad. Att våga säga ifrån när vi ser att någon är elak, ojämlik eller orättvis, att våga fråga om någon behöver hjälp är vårt civilkurage. Att våga gå sin egen väg och tänka fritt. Att som företagare bry sig om sina medarbetare på riktigt och att våga ställa om sin affärsmodell och lösa kundernas problem på ett socialt och ekologiskt hållbart sätt är modigt och omtänksamt.

Vi kan inte köpa omtanke, kärlek och civilkurage för pengar! Vi kan inte köpa oss fria från vårt medmänskliga ansvar, vare sig som privatperson eller företagsledare. Det var den gränsen jag letade efter.

Hur tänker du?

Zlatan – bygg varumärket med hjärta och hjärna

Uppsala Det räcker inte med att vara känd och det räcker inte med att tjäna stora pengar för att bygga ett starkt varumärke. Dina kunder behöver bli dina bästa säljare för att du ska lyckas på lång sikt.

Om vi börjar med att definiera vad ett starkt varumärke är, så tänker jag att, du Zlatan, har ett starkt varumärke då dina fans och kunder har blivit dina bästa säljare.

Och det händer inte bara för att alla känner till dig och vad du erbjuder för slags produkter (fotbollströjor, parfym, träningskläder med mera). Kunderna och fansen behöver dessutom tycka om dig på riktigt med hjärtat.

Men det räcker inte heller för att de ska bli dina bästa säljare. Dina kunder och fans behöver vara stolta bärare och ägare till alla dina produkter. Då och inte förrän då, har du ett starkt varumärke, enligt mitt sätt att definiera ett starkt varumärke.

Några tips till dig tänker jag inte komma med, men jag skulle gärna vilja höra hur du tänker kring ditt köp av Hammarby och dina tankar om vad Hammarbyaffären kan göra med ditt varumärke på lång sikt.

Ps om någon känner Zlatan får ni gärna skicka mitt brev vidare till honom:-)

Nu händer det! Från CSR till PSR

Uppsala Frågar kunderna hur ni jobbar med hållbar affärsutveckling? Frågar medarbetarna hur ni engagerar er i hållbar utveckling? Frågar dina barn dig om hur ni engagerar er i hållbarhet? Frågar du dig själv vad du gör? 

Nu börjar även medelstora och mindre företag att engagera sig och fundera över hur de kan lösa kundernas problem på helt nya sätt. Jag har inte bara lagt märke till hur media rapporterar om dessa företag utan jag har även lagt märke till att jag får fler förfrågningar från företagsledare om hur de ska jobba med hållbar affärsutveckling. Idag vill de inte bara stärka varumärket inifrån tillsammans med alla medarbetare, de vill verkligen börja jobba kreativt med hur de ska lösa kundernas problem på ett mer hållbart sätt.

Fler och fler är intresserad av hur vi kan bli mer kreativa i vår affärsutveckling tack vare det sociala, ekologiska och ekonomiska ansvaret vi har för oss själva och framtida generationer.

Rekordmånga besökare på Den goda varumärkesfrukosten

Vi var dessutom rekordmånga företagsledare på Den goda varumärkesfrukosten i förra veckan då Länsförsäkringar Uppsala, Årets mest hållbara företag, inspirerade oss med hur de drivit sin affärsutveckling med hållbarhet i fokus både social, ekologisk och ekonomisk, från vision och genom hela sin affärsmodell från starten 1845.

Jag vill skicka ett stort tack till Länsförsäkringar Uppsala (Ulrica Hedman, Karin Stenbrink och Joel Grauman) för fin inspiration till hur man bygger det goda varumärket och tack Folkuniversitetet (Torun Schmitz och Sandra Cuhrt) för den goda frukosten och deras ambition om att starta en yrkeshögskola utbildning i Hållbart affärsmannaskap.

Och stort tack till dig som kom på frukosten!

Räck upp en hand!

Vi började med en handuppräckning kring frågorna: Frågar kunderna hur ni jobbar med hållbar affärsutveckling? Frågar medarbetarna hur ni engagerar er i hållbar utveckling? Frågar dina barn dig om hur ni engagerar er i hållbarhet? Frågar du dig själv vad du gör? 

Min korta undersökning visade att de flesta av oss på plats ställer oss själva frågan om hur vi bör engagera oss i hållbar utveckling, men få kunder frågar hur vi företagare förhåller oss till hållbarhet. Varför är det så tänker jag? Vi är alla inköpare på något sätt, i stort eller litet. I vissa fall bryr vi oss jättemycket som i val av energileverantör, matval i butik (vi ska äta mindre rött kött), bilinköp, till viss del även kläder och skor, men när det kommer till elektronik, datorer, mobiltelefoner eller möbler så är det inte alls säkert att vi tänker på samma sätt.

Det är dags att inte bara tänka CSR (Corporate social responsibility) utan även PSR (Purchasing social responsibility). Vi har ett stort ansvar då vi köper produkter och tjänster. Och vi har en stor makt som kunder. Men hur granskar man då ett företags hållbarhetsarbete socialt, ekologiskt och ekonomiskt? Det är verkligen komplext, precis lika komplext som vårt ekosystem är. Allt hör ihop; vatten, luft, jord, alla människor, djur, insekter, växter, bakterier ända ned till minsta molekyl och atom.. Det är verkligen superkomplext! Men det stora börjar i det lilla som Länsförsäkringar Uppsala säger. 

PSR – ett första steg är att våga ställa en enkel fråga
Vi kan genom att ställa en enkel fråga inför vårt inköp, stort som litet.  – Hur jobbar ni med hållbar affärsutveckling, kan ni redovisa hur ni tar ert samhällsansvar socialt, ekologiskt och ekonomiskt genom er affärsmodell? Jag ställer inte den frågan vid varje inköp, men jag gör det lite då och då, inte för att vara besvärlig utan därför att jag tror det kommer göra skillnaad på lång sikt.

Bara att ställa den lilla enkla frågan– Är den här varan hållbart producerad – gör stor skillnad!

PS. Snart öppnar ett helt nytt vd-nätverk, Uppsala 2030, håll ögonen öppna.

 

 

Pia Anderson 
När jag var liten drömde jag om att bli fotbollsproffs, den första kvinnliga motorcykelpolisen och astronom. Idag lever jag min dröm som föreläsare, författare och processledare och har fördjupat mig inom hållbar affärsutveckling, varumärkesstrategier, medarbetarskap och ledarskap.


Jag har utvecklat modellen 5Vtill5P, skrivit böckerna Bygg ditt varumärke själv och Bygg det goda varumärket samt driver företaget 5Vtill5P och Piapodden. www.5vtill5p.se