Samtidigt kan möbeluthyrning ses som ett svar på den växande konkurrensen från näthandlarna.

– Kundernas beteende förändras både gällande hur vi handlar och hur medvetna vi är kopplat till klimatpåverkan och konsumtion, säger Miki Tabakovic, säljchef för företagskunder på Ikea.

I Sverige testas möbeluthyrning till företag medan Ikea i Nederländerna riktar in sig på studenter, där man erbjuder hyra av möbelpaket. Konceptet ska enligt planerna rullas ut på samtliga 30 marknader nästa år.

Hittills har ett tiotal företagskunder som köpte möbler på Ikea för 8–10 år sedan erbjudits att hyra nya möbler.

– Det vi också vill se är hur våra möbler mår efter att ha använts i offentliga miljöer i tio års tid.

Upplägget skiljer sig ifrån leasing av möbler där du kan välja att köpa ut varan vid avtalets slut.

– Vi tar på oss ansvaret att ge produkten ett andra liv efter hyresperioden är över, säger Miki Tabakovic.