Sammanlagt 54 procent kan tänka sig att skaffa solpanel på taket, visar en undersökning som Ikea beställt av Kantar Sifo. Enkäten redovisas i samband med Ikeas säljstart av solceller för hemmet.

Nästan hälften av deltagarna i enkäten, eller 48 procent, tror att just solenergi är den förnyelsebara energikälla som kommer att dominera i framtiden. Bland skälen att skaffa en egen solcellsanläggning anges minskad klimatpåverkan som det tyngsta argumentet, 44 procent anger det, följt av lägre driftkostnader (34 procent). De största hindren bland husägarna är priset, vilket 39 procent anger, och bristande kunskaper om solenergi (14 procent).

När höstbudgeten presenterades nyligen fanns ökade satsningar på investeringsstöd till de som vill installera solceller med.

– Detta är oerhört positivt och en tydlig signal från politiken om att man vill positionera Sverige som ett föregångsland inom klimatfrågor. För att ytterligare underlätta för våra kunder vill vi att investeringsstödet ersätts med ett Sol-ROT till 2021. Men här och nu är de öronmärkta pengarna ett mycket glädjande besked, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige i ett pressmeddelande.

Ikeas satsning på solceller görs i samarbete med Svea Solar.

– Solenergi står idag för 0,25 procent av den totala energiproduktionen i Sverige, men vi ser att det finns en potential på närmare 15 procent, säger Björn Lind, styrelseordförande och en av grundarna till Svea Solar.