1. Vad gör man först?

Man bör göra lite förarbete, kolla vilka firmor som finns, ta reda på vad andra gett för omdömen. Eller fråga bekanta som anlitat hantverkare nyligen.

2. Vad ska man tänka på när man sedan tar in offerter?

Ta in offerter från minst tre företag. Skriv ned vad du vill ha utfört. När företaget sedan lämnar sin offert ska det vara tydligt vad som ingår och inte. Priset förstås, men även en uppskattning av tidsåtgången och när man kan komma i gång.

3. Behöver jag kontrollera att hanterverkarna har rätt behörighet?

Anlitar du en elektriker ska du kolla hos Elsäkerhetsverket att denne har behörighet. Elektriker måste vara behöriga enligt lag. Om man exempelvis anlitar hantverkare för renovering av badrum kan man få problem med försäkringsbolaget om det uppstår skador och renoveringen inte uppfyller branschreglerna. Du hittar branschorganisationer på omboende.se. Det ligger lite i konsumentens intresse att kontrollera behörighet.

4. Hur ska ett avtal se ut?

Framförallt är det viktigt att skriva ett avtal. Många accepterar bara offerten. Då kan man missa ytterligare detaljer som kan vara viktiga. I avtalet ingår förstås vad som ska göras, priset och när arbetet ska påbörjas samt vara avslutat. Men även hur betalningen ska gå till ska framgå av avtalet. I avtalet kan man även ta upp vad som händer vid till exempel förseningar. Hantverkarformuläret är en bra avtalsmall som bland annat Konsumentverket har varit med och tagit fram.

5. Vad är de vanligaste anledningarna att man vänder sig till Konsument Uppsala när man anlitat hantverkare?

Vanligast är att man anser att arbetet är dåligt utfört och inte gjort på det sätt som man kommit överens om. Därefter är det att arbetet har dragit ut på tiden och inte blivit klart i tid eller att priset blivit högre än vad man kommit överens om.

lars.johansson@unt.se