Uppsala danscenters verksamhetschef Felicia Svaeren var skeptisk i början när idén om poledanceklasser kom upp.
– Jag tänkte att är lätt att det blir relaterat till striptease. Men jag visste inte om hur utövandet såg ut, nu har jag helt ändrat mig, säger Felicia Svaeren.
Danscentret satsar stort på fitnessinriktad pole dance i höst, och har inrett en sal med stänger i sina lokaler på S:t Olofsgatan. Och de sex klasser som erbjuds har snabbt blivit fullbokade.

En koll hos Uppsala Pole, stans andra ställe för den som vill träna på stång, visar att här finns också bara reservanmälningar kvar för nybörjarklasserna, och man kommer att ha drop-in prova på vid flera tillfällen. Alla vill testa pole dance i höst! Vad hände egentligen?
– Poledance ger intensiva, snabba resultat träningsmässigt och det passar hur många lever i dag, säger Felicia Svaeren.
– Poledance ger resultat inifrån och ut. Det får en att vara i nuet, känna sig vacker och genom noggranna och vackra rörelser bygger man en stark kropp.

Det säger Sanna Larsson, som är en av de nya instruktörerna i poledance på Uppsala danscenter. Hon började med träningsformen för tre år sedan och fastnade direkt.
– Jag är ett bevis på att vem som helst kan göra det här. Jag är en 35-årig trebarnsmamma mitt i livet. Jag hade aldrig tränat mycket men sen såg jag en annons i tidningen och tänkte att jag måste prova.
Hon blev förvånad när hon kom till den första lektionen och hittade "helt vanliga människor" i alla åldrar.
– Efteråt var jag slut i hela kroppen men kände mig fylld av energi, precis som man ska efter ett bra träningspass. Jag är ganska stressad annars, men nu hade jag verkligen fått öva på att komma ner i varv och göra en enda sak.
Sanna Larsson har på tre år gått från nybörjarnivå till att ha tävlat i SM flera gånger.

Artikelbild

| Sanna Larsson instruerar i poledance på Uppsala dans center. Pose: fireman

I poledance använder man kroppen som verktyg och motvikt och det är man själv som sätter gränser för hur mycket man klarar, vågar och hur fort det ska gå. Därför har man så lite kläder, något många undrar över. Man måste helt enkelt kunna få fäste på stången.

 

Poledanstrick

Pole sit

Artikelbild

| Sanna Larsson instruerar i poledance på Uppsala dans center. Pose: pole sit

Sanna Larsson: – Ett trick som man kan variera otroligt mycket. Grunden är att börja nära stången, dra sig upp, öppna upp benen och sätta sig nära stången. Knip med benen, spänn benmusklerna, böj höften åt sidan, känn att du har kontroll. Sedan kan du variera med ben och händer som du vill.

 

Artikelbild

| Sanna Larsson.

 

Fireman

Artikelbild

Joakim Malmberg

En vanlig basposition där man likt en brandman som snabbt ska komma till sin utrustning från övre våningen glider nerför stången mot golvet.
Sanna: Det här är en klassiker. Här ska man ha hälarna mot rumpan och inre armen upp.