Häromveckan orsakade en nedriven kontaktledning en brand som i sin tur skadade en elanläggning, med resultat att tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm står stilla. Det är helt oacceptabelt att en så till synes banal olycka kan orsaka stora störningar som påverkar trafiken i flera veckor. Alliansen känner med alla drabbade och delar frustrationen. Tyvärr måste vi konstatera att tågstoppen inte är en ny företeelse.
Tågresandet har under de senaste 15–20 åren ökat markant. Järnvägen, som sedan 1900-talets mitt har varit eftersatt, har helt enkelt inte klarat av alla extra turer och systemet är ytterst känsligt för störningar. Redan innan valet 2006 drabbades järnvägen av stora störningar. Vi känner till problemen väl och jobbar hårt för att knyta upp de knutar och räta ut de flaskhalsar som finns. Olyckligt nog tar det lång tid att åtgärda järnvägens brister, efter så lång tid av eftersatthet.
För att göra järnvägen robust och se till att tågen kommer i tid har alliansregeringen gjort historiskt stora satsningar. Vi har fördubblat medlen för drift och underhåll, jämfört med regeringen Perssons satsningar. Dessutom är våra satsningar fullt finansierade, krona för krona. Det tar tid innan våra satsningar får full verkan, men vi är den första regering på alltför lång tid som faktiskt satsar på järnvägen.
Socialdemokraterna Anders Ygeman och Ardalan Shekarabi skriver i UNT (5/6) att det stora tågstoppet beror på ”Alliansens privatiseringar”. Då är det viktigt att komma ihåg att de stora avregleringarna påbörjades av Ingvar Carlsson 1988 och fortsattes av Göran Persson. De ytterligare avregleringar som vi har fortsatt med är till allra största del avslut på, av socialdemokraterna påbörjade, moderniseringar av järnvägen som vi tycker är bra. Det är anmärkningsvärt att Ygeman och Shekarabi har en så dålig historisk kunskap.
Varje stor störning på järnvägen är en katastrof för dem som är beroende av att tågen går i tid. Alla som bor och jobbar i Sverige ska kunna lita på att tågen fungerar och håller tidtabellen. Ingen ska behöva känna ständig oro över att komma sent till jobbet eller hämta på dagis långt efter stängning.
De svenska järnvägarna måste fungera bättre. Lösningen ligger i det helhetsgrepp på järnvägen och långsiktiga, hårda arbete som Alliansen har satt igång. Rödgröna drömmar om återregleringar och löften om allt till alla utan finansiering är inte svaret.
Jan-Evert Rådhström (M), vice ordförande i riksdagens trafikutskott
Ulrika Karlsson (M), riksdagsledamot från Uppsala