Ännu ett slag mot landsbygden

Regeringens föreslagna vägslitageavgift är en skatt på avstånd som slår hårt mot landsbygden, skriver Solveig Zander.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

DEBATT2014-10-23 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den socialistiska regeringen med statsminister Stefan Löfven (S) och Miljöminister Åsa Romson (MP) har presenterade förslaget om att införa en avståndsbaserad "vägslitageavgift". Kilometerskatt eller lastbilsskatt kallar vi det i vanliga fall. Låt oss kalla den för vad den faktiskt är: en skatt på avstånd!

I Centerpartiets Sverige fasar vi ut och beskattar de skadliga utsläppen. För det är utsläppen och inte avstånden som är problemet. Med det förslag som Löfven & Romson nu presenterat är det åkeriföretagen – oavsett om man kör med den senaste och mest miljövänliga tekniken eller gammalt och skitigt – som kommer att betala kilometerskatt.

Den som anstränger sig och kör miljösmart har alltså inget för det.Ett tydligt exempel är Enköpings Åkeri som utbildat sina chaufförer i ekodriving de får ingen fördel. Tvärtom får de en ökad kostnad på cirka 7 miljoner per år enligt ägaren. Varför ska en enda bransch bekosta investeringar i järnvägar och kollektivtrafik?

Hela idén med vägslitageavgiften bli ett negativt incitament och verkar mot en smart klimatomställning av svensk åkerinäring. Den riskerar att bli kontraproduktiv gent emot framställandet av biobränsle.

Utöver det att vägslitageavgiften saknar incitament att styra mot rätt teknik riskerar den också att bli rent kontraproduktiv gentemot dem som idag framställer biobränsle. Ett exempel här är Företaget Södra skogsägarna, som i stor utsträckning använder egentillverkad biodiesel till sina skogsbilar, hamnar i ett läge där råvaran till biodieseln blir olönsam att köra fram ur skogen. Hela idén med vägslitageavgift riskerar bli miljömässigt negativ. Dessutom kommer skogsbruket att bli mindre lönsamt och då kommer produktionen att minska markant eller helt läggas ner. Varför pratar den socialistiska vänsterregeringen bara om skogsrikets betydelse för råvaror och arbetstillfällen samtidigt som man sätter käppar i hjulet för branschen. Mycket prat och liten verkstad.

Förlorarna på förslaget med vägslitageavgift blir miljön, skogsbruket, företag och jobb utanför Stockholmsområdet. Den socialistiska regeringen har redan lagt flera förslag som drar isär och skapar klyftor i Sverige, vägslitageavgiften är det senaste i raden. Alla som tror på att hela landet ska leva, vad säger ni om det?

Ni riksdagsledamöter från Uppsala län som representerar Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Sveriges Riksdag vad säger ni? Ta ert ansvar och upplys Stefan Löfven och Åsa Romson om hur tokigt förslaget med vägslitageavgift är. Vädja till dem att de tänker om och tänker rätt.

Solveig Zander, riksdagsledamot (C), Uppsala län

Läs mer om