Bilar är inte problemet

Den som köper miljöbil ska kunna få upp till 100 000 kronor i rabatt. Både minskade utsläpp och underlättat livspussel krävs för grön omställning, skriver Annie Lööf och Rickard Nordin.

Annie Lööf (C)

Annie Lööf (C)

Foto: Lina Nydahl Photography

debatt2017-03-31 00:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Klimatförändringarna märks av i hela samhället. Det påverkar grundvattennivåer, växtlighet och djurliv, och hur ofta vi drabbas av extrema väder, som både torka och översvämningar. Klimatet är en av vår tids stora ödesfrågor och en fråga som behöver tas på allvar av alla partier.

Transportsektorn är fortfarande miljöpolitikens svarta får och står för en stor del av de svenska utsläppen.

Naturvårdsverket pekar bland annat på att om vi ska kunna nå målen i Parisavtalet behöver vi minska transportsektorns utsläpp.

När regeringen nu presenterat sitt förslag för att få fler att välja miljövänliga bilar var det därför en besvikelse. Den bonus som kan ges till den som köper en miljöbil höjs endast med 5 000 kronor, samtidigt som man höjer fordonsskatten. Det är inte tillräckligt för att få fler att välja en miljöbil. Det är uppenbart att det behövs ett nytt ledarskap i miljöpolitiken.

Från Centerpartiets sida är det helt avgörande att ställa om transportsektorn. Centerpartiet vet att bilen behövs för många för att hämta på förskolan, åka till vårdcentralen eller ta sig till jobbet. Den är en frihetssymbol och för många människor helt nödvändig.

För Centerpartiet är det utsläppen som är problemet, inte bilarna. Vi har därför presenterat ett nytt förslag om en grön bilbonus.

Det är det skarpaste förslag något svenskt parti har för att fler ska välja miljöbilar.

Bonusen innebär att den som väljer att köpa en riktigt miljövänlig bil ska kunna få upp till 100 000 kronor i rabatt. Det finansieras via att en avgifts tas ut på försäljningen av de bilar som har högst utsläpp. På det sättet skapar vi incitament för människor att välja att övergå till de allra mest miljövänliga bilarna. För att stimulera fortsatt utveckling i fordonsbranschen höjer vi också årligen kraven för vilka utsläppsnivåer som genererar den högsta bonusen.

För att bonusen ska ha effekt även på andrahandsmarknaden är den uppdelad i två delar. 70 000 betalas ut direkt vid köptillfället och 30 000 efter fyra år.

På det sättet är Centerpartiets gröna bilbonus även en åtgärd för att öka andrahandsförsäljningen av miljövänliga bilar.

Det är med sådana åtgärder vi kan skapa en grön omställning – förslag som både minskar utsläppen och underlättar människors livspussel. Det är beklagligt att regeringen endast presenterat en light-variant av Centerpartiets förslag. Vi känner stor respekt för det klimatengagemang som finns hos delar av regeringen, men vi känner samtidigt en oro för deras oförmåga att leverera klimatresultat.

Från Centerpartiets sida har vi i decennier arbetat för att ställa om samhället i en mer hållbar riktning. Vi har i regering efter regering levererat konkreta resultat. När vi ansvarade för miljöpolitiken i alliansregeringen presenterade vi två olika typer av premier för att få fler att välja miljöbilar och med den gröna bilbonusen har vi nu presenterat vårt kraftfullaste förslag hittills.

Grunden för att lyckas med en grön omställning är att åtgärderna ger konkreta miljöresultat och att de fungerar i männi­skors vardag.

Det behövs politiska förslag som gör det enklare för företag att öka sina gröna investeringar, minska sina utsläpp, som ger mer förnyelsebar energi till våra industrier och fler miljöbilar på våra vägar. Centerpartiet har de konkreta förslagen och erfarenheten. Våra förslag underlättar för människor att göra mer miljövänliga val och skulle ge konkreta resultat för miljön. Den globala uppvärmningens effekter märks redan i dag, och det behövs göras mer för att minska utsläppen. Därför behövs ett nytt ledarskap för Sverige.

Annie Lööf, partiledare (C)

Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson (C)

Grön omställning