FrÄn 1 januari 2020 fÄr inte lÀngre riksdagsledamöter sitta i styrelsen för den stiftelse som Àger de tre public service-bolagen, SVT, SR och UR. Det Àr ett vÀlkommet ytterligare steg i en process som syftar till att stÀrka programbolagens oberoende frÄn regering och riksdag. För inte sÄ mÄnga Är sedan fanns en uppgörelse om att det största riksdagspartiet (alltid S) hade ordförandeposten i SVT, det nÀst största partiet (alltid M) ordförandeposten i SR, och det tredje största partiet ordförandeposten i UR.
Allt detta Àr nu borta, och sÄvÀl ordförande som övriga styrelseledamöter Àr partipolitiskt obundna. Men oberoendet Àr inte tryggat med det.
Med en enkel omröstning i riksdagen kan en riksdagsmajoritet tvÀrtom fatta beslut som leder till ett politiskt övertagande av public service.
2018 Ärs tryck- och yttrandefrihetskommitté har dÀrför en viktig uppgift i att hitta sÀtt att ge public service oberoende grundlagsskydd. PÄ sÄ sÀtt skulle det i alla fall finnas en spÀrr som gör att ett politiskt övertagande av public service förutsÀtter tvÄ likalydande riksdagsbeslut, med ett riksdagsval mellan dÀr vÀljarna ges möjlighet att vÀnda en sÄdan politisk förÀndring ryggen.
FrÄgestÀllningen Àr inte teoretisk, vi har sett det hÀnda i vÄr omvÀrld. I det polska parlamentsvalet 2015 vann det nationalkonservativa partiet Lag och rÀttvisa (Pis) stort, och bildade regering med egen majoritet.
Ett av partiets första ÄtgÀrder var just att klubba en lag som gav regeringen kontroll över polsk public service.
Kort dĂ€refter kunde man avskeda tidigare chefer pĂ„ programbolagen och inleda en likriktning dĂ€r den nu statskontrollerade tv:n hade att frĂ€mja ânationell enighetâ.
Medan stora delar av omvÀrlden förfasades över utvecklingen, applÄderade Sverigedemokraterna det som skedde.
I höstens polska val stod tydligt vad statskontrollerad medier innebÀr i praktiken. Inga försök gjordes att lÄta en mÄngfald av Äsikter komma till tals. Det budskap som före detta public service nu trummade ut var att Pis var det bÀsta för landet, och att alla som var av annan Äsikt var Polens fiender. Med resultat att Lag och rÀttvisa behöll regeringsmakten.
Ăven i Ungern Ă€r det regeringens politiska inriktning som numera styr den ungerska tv-kanalen MTVA, vilket bland annat resulterat i att kanalen dragit sig ur Eurovision song contest. Att den högerpopulistiske premiĂ€rministern Viktor OrbĂĄns antigayretorik hĂ€nger samman med stĂ€llningstagandet Ă€r inget osannolikt antagande.
I Sverige har det lÀnge funnits en bred politisk samsyn kring vikten av ett oberoende public service, som bland annat ocksÄ kan granska och kritisera sittande regering.
Enbart SD har anfört en annan linje, den att man inte vill ha skrivningar som garanterar public service oberoende. I enlighet med det har partiets företrÀdare ocksÄ lagt riksdagsmotioner om bland annat vilka program som ska sÀndas och att den musik som spelas ska vara svensk. Synpunkter har till och med förts fram att personer med bakgrund i dagspress inte ska vara anstÀllningsbara inom public service.
Det stora orosmolnet nu Àr emellertid inte SD:s instÀllning, utan att den politiska kartan snabbt ritas om, nÀr M och KD anammar delar av Sverigedemokraternas retorik i public service-frÄgor.
Oavsett vad M och KD nu anser om hur brett eller smalt public service ska vara Àr det av yttersta vikt att man inte ocksÄ svÀljer SD:s retorik i oberoendefrÄgan, utan stÄr upp för att ge public service oberoende grundlagsskydd. Det skulle dÄ gÄ att bilda riksdagsmajoritet för ett första grundlagsbeslut denna mandatperiod. Om vi inte denna mandatperiod lyckas ta ett sÄdant steg Àr det inte sÀkert att vi fÄr nÄgon ytterligare chans. I valet 2026 skulle svenska vÀljare dÄ mycket vÀl kunna möta samma typ av propaganda för en sittande regering i SVT och SR som polska vÀljare mötte 2019.