Om 30 år beräknas vi vara ytterligare nästan 100 000 personer i Uppsala kommun. Redan nu är trafiken emellertid mardrömslik under högtrafik. Det är orimligt att människor ska behöva ta sig igenom ett trafikmässigt kaos på vägen till jobbet, affären eller barnens förskola.Centerpartiet vill se krafttag för att förbättra trafiksituationen, och en smartare stadsbyggnadspolitik för att förhindra att den blir värre och värre när Uppsala växer.
Uppsalas tillväxt kräver kapacitetsförstärkningar och nya trafiklösningar runtom i hela kommunen.Samordningen, planeringen och upphandlingen av de gatuarbeten som krävs för detta måste emellertid förbättras avsevärt. Vaksalagatan var helt eller delvis uppgrävd och avstängd för den mesta trafiken i cirka ett års tid. Det är helt enkelt inte acceptabelt att en så viktig och intensivt trafikerad gata stängs av under så lång tid.
För att trafiken ska flyta på bra är det vid sidan av framkomliga vägar och gator även viktigt att det är lätt att hitta parkeringsplatser. Det finns beslut fattade om att anlägga cirka 600 parkeringsplatser i garage i centrala Uppsala, men den rödgröna majoriteten verkställer dem inte.
Miljöpartiet tycks tro att om de bara tar bort tillräckligt många parkeringsplatser och gör det tillräckligt svårt och krångligt att köra bil så kommer människor sluta med det. Vi inser att konsekvensen av att ta bort parkeringsplatser utan att ersätta dem blir att människor kör längre sträckor i jakt på parkering.
Det drabbar inte bara bilisterna – också bussresenärer fastnar i köerna, och även gående och cyklister drabbas när trafikljusen aldrig slår om till grönt för att så mycket bil- och busstrafik ska fram. Centerpartiet vill återinföra alliansens flexibla p-normer vid nybyggnation. Då säkerställs betydligt bättre ekonomiska förutsättningar för att finansiera gemensamma och delade parkeringslösningar. För många saknas dock bra alternativ.
Det finns människor som menar att bilen har sin storhetstid bakom sig och att den kommer vara ett minne blott om 30 år. Kanske har de rätt. För den som sitter fast och tomgångskör i trafikkaoset i dag är det dock en klen tröst att trafiken – kanske – kommer flyta på ostört om 30 år. Det är mycket sannolikt att bilens roll kommer minska eller åtminstone förändras i framtiden, men för överskådlig framtid kommer den fortsätta vara viktig för människor. Vi kan inte bygga Uppsala utifrån en förväntan om en bilfri framtid som kan dröja 40 år eller som sannolikt aldrig kommer.
Däremot är det viktigt att vi bygger flexibla trafiklösningar som kan ställas om för kollektivtrafik, cykel eller olika typer av aktivitetsytor om bilbehovet skulle minska kraftigt. För den händelse att bilbehovet minskar måste vi även säkerställa att vår infrastruktur skapar goda förutsättningar för delningsekonomi som möjliggör snabba och enkla persontransporter. Delning av bil kommer att ske i större utsträckning eftersom de flesta bilar är dyra och bara används fem procent av dygnet.
Transporter står för mer än en fjärdedel av Sveriges växthusgasutsläpp. Transporterna kommer vi dock alltid att behöva. Bilen fyller onekligen viktiga funktioner för till exempel blåljuspersonal, hantverkare, människor på landsbygden och funktionshindrade. Därför jagar vi i Centerpartiet utsläppen, inte bilarna. Vi vill främja omställningen till en fossilfri fordonsflotta genom att införa en e-norm – minst var tionde parkeringsplats som anläggs ska förses med en laddstolpe.
I regionen driver vi på för att elektrifiera kollektivtrafiken, och nationellt har vi föreslagit ett bonus-malussystem som gör det mycket mer lönsamt att skaffa en klimatsmart bil. Samtidigt ska det vara enkelt och billigt att få livet att gå ihop utan bil. En viktig del i det är mer kapacitetsstark kollektivtrafik.
Alla partier är överens om att mer kapacitetsstark kollektivtrafik behövs i Uppsala, men det finns olika uppfattningar om vilken sorts kollektivtrafik vi ska ha och vilka funktioner den ska fylla. Centerpartiets ingångar är att det kollektivtrafiksystem vi väljer måste bidra till att undvika det trafikkaos vi ser i dag och att det måste vara ekonomiskt hållbart. Vi är inte beredda att drastiskt öka Uppsala kommuns redan höga låneskuld, och därmed skuldsätta Uppsalaborna för generationer framåt. Ska vi välja ett kollektivtrafiksystem med höga initiala investeringskostnader, exempelvis spårväg, krävs därför medfinansiering av stat och/eller region för att vi ska ställa oss bakom det.
Genom att inte bara satsa på innerstaden, utan också tillvarata potentialen i kommunens kransorter och på landsbygden, kan vi dessutom minska behovet av förhållandevis korta bilresor in till centrum. Vår politik ökar kransorts- och landsbygdsbefolkningens närhet till butiker och service, och möjliggör därtill bättre kollektiva förbindelser mellan staden och övriga kommunen.
Med Centerpartiets gröna politik för både stad och land bygger vi en kommun där det är enkelt, smidigt och billigt att ta sig dit man ska när man behöver det.Oavsett om man är stadsbo eller landsbygdsbo, oavsett om man färdas med cykel, bil, kollektivtrafik eller till fots.
Jonas Petersson
Andre vice ordförandegatu- och samhällsmiljönämnden (C)
Karin Ericsson
Ledamot plan- och byggnadsnämnden (C)
Stefan Hanna
Kommunalråd (C)
Mats Åhlund
Utskottsledare Centerpartiet Uppsalas samhällsbyggnadsutskott