Bygg klart 288:an

Vi vill understryka vikten av en fullt utbyggd väg 288 för utvecklingen i Norduppland i allmänhet och Östhammars kommun i synnerhet, skriver tre företagschefer.

Eva Halldén

Eva Halldén

Foto: Fotograf saknas!

debatt2017-04-07 15:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En väl fungerande väg 288 har stor betydelse för oss som stora arbetsgivare då vi är beroende av att våra medarbetare på ett säkert och effektivt sätt kan pendla längs hela sträckningen Uppsala-Östhammar/Öregrund.

Men vägen är också viktig för hela Östhammars kommuns utveckling, då den kan möjliggöra ett ökat bostadsbyggande och ökad inflyttning till gagn för alla kommunmedborgare.

Under våren 2017 pågår diskussioner inom Region Uppsala och med kommunerna i länet om prioriteringarna i den nya länstransportplanen, som sträcker sig ett decennium framåt i tiden. I detta arbete ska Region Uppsala lägga fram vilka prioriterade satsningar på infrastruktur som man ser under perioden.

Östhammars kommun har under decennier varit underförsörjd med väl utbyggd väginfrastruktur och goda kommunikationer – till skillnad mot alla andra kommuner i länet.

Enköping, Håbo, Knivsta, Uppsala, Tierp och Älvkarleby har både tågtrafik och motorvägar som alternativ. I Östhammars kommun finns ett fåtal vägar, som dessutom har låg standard utifrån ett säkerhets- och framkomlighetsperspektiv.

Den ”stora pulsådern”, väg 288, har varit en hämsko för utvecklingen i tätorterna mellan Uppsala och Östhammar.

Det är nu hög tid för Region Uppsala att lyfta blicken och understödja en positiv utveckling i hela Östhammars kommun.

Den första delen av utbyggnaden av 288:an har gett en mötesfri 100-väg mellan Jälla och Alunda och har skapat synnerligen goda förutsättningar för pendling och möjligheter till exploatering av mark för bostadsbyggande i Alunda. Tiden för pendling mellan Uppsala och Alunda är nu nere på 25 minuter, på en mer trafiksäker väg. Sträckan mellan Alunda och Gimo beräknas vara klar under innevarande år, även den som en mötesfri 100-väg.

Nu återstår då endast sträckan mellan Gimo och Östhammar innan det finns en mötesfri säker 100-väg hela sträckningen från Uppsala till Östhammars tätort.

Vi anser att den fortsatta utbyggnaden måste prioriteras. En komplett utbyggd vägsträcka skapar säkrare trafikmiljö, men också förbättrade möjligheter till kompetensförsörjning i regionen – som har en delvis överhettad arbetsmarknad, bland annat som en följd av svårigheterna att pendla. Men för att detta ska ske krävs det att Region Uppsala ställer sig bakom Östhammars kommuns krav om en mötesfri 2+1-väg mellan Gimo och Östhammar.

Trafikverket föreslår en fortsatt tvåfilig väg med en hastighetsbegränsning om 80 kilometer i timmen. Vi menar att det är fel alternativ för väg 288, både utifrån ett säkerhets- och framkomlighetsperspektiv. När man nu efter åratal av underinvesteringar i vägen äntligen ska bygga nytt vore det – för alla som dagligen trafikerar 288:an – orimligt att inte fullfölja ambitionen.

Bygger man inte en mötesfri 100-väg i denna planperiod kommer det alternativet troligen aldrig att genomföras.

Vi som undertecknar denna debattartikel har ansvar för tusentals medarbetare. Som arbetsgivare vill vi att våra medarbetare ska ha möjlighet att på ett säkert och framkomligt sätt ta sig till sin arbetsplats. För oss är det enkelt – det här är en arbetsmiljö- och säkerhetsfråga för våra anställda. För Östhammars kommuns del betyder en fullt utbyggd väg 288 en möjlighet att bygga fler bostäder och därigenom skapa underlag för mer service och handel i kommunen – något som många kommuninvånare skulle välkomna.

Vi hoppas att den fortsatta dialogen mellan Östhammars kommun och Regionförbundet leder till en fullt utbyggd 100-väg med omkörningsfiler från Uppsala till Östhammar och att hela Östhammars kommun kan dra nytta av säkrare och bättre infrastruktur på väg till skolan, jobbet eller hemmet.

Nu är det hög tid att prioritera Östhammars kommun. Bygg klart 288:an, det vore rätt väg att gå.

Joakim Fagerudd, platschef Sandvik CoromantBjörn Linde, vd Forsmarks Kraftgrupp ABEva Halldén, tillförordnad vd Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB

Läs mer om