Det Àr valÄr och partiledardebatterna avlöser varandra, ÀndÄ lyser en nyanserad utbildningspolitisk debatt med fokus pÄ sakpolitik och viktiga reformer med sin frÄnvaro. Det vi fÄr istÀllet Àr överröstningsdueller med gastande om friskolornas vara eller inte vara. Detta Àr ovÀrdigt den svenska utbildningspolitiska debatten.
NÀr svensk skola inte toppar listor och i internationella sammanhang rankas som medelmÄttig, dÄ har nÄgot gÄtt riktigt fel. Svenska skolungdomar presterar dÄligt, och svenska lÀrare lÀgger i snitt mindre tid pÄ undervisning Àn sina nordiska kollegor, trots att de jobbar lÀngre, enligt OECD:s rapport frÄn 2018. DÀrför Àr det Àr hög tid att fokusera pÄ resultatinriktade ÄtgÀrder som faktiskt höjer kvaliteten pÄ utbildningen.
LikvÀrdigheten i skolan mÄste sÀkerstÀllas nu. För att nÄ likvÀrdighet behövs kvalitetsredovisningar samt en utökad och mer nÀrvarande Skolinspektion med skarpa krav. Huvudmannen för skolan kunde inte vara mindre intressant. Fokus mÄste vara utbildningens kvalitet och likvÀrdighet. En sÀkerstÀlld likvÀrdighet pÄ detta sÀtt behöver inte ske pÄ bekostnad av mÄngfalden i utbildningsmöjligheter och inriktningar.
FrÀmst mÄste det marknadsmÀssiga vÀrdet pÄ utbildning stÀrkas genom att skapa utprÀglat samarbete mellan skolor och nÀringsliv. Kontakter med nÀringsliv ger elever och studenter större möjligheter att komma in pÄ arbetsmarknaden dÄ det skapar förutsÀttningar för att fÄ in gÀstförelÀsare och yrkeslivserfarenhet i undervisningen.
Vidare Ă€r det av betydelse att betygshets motverkas genom att en bredare diskussion kring bedömning förs. Det som ska mĂ€tas Ă€r elevernas kunskapsinhĂ€mtning, vilket svĂ„rligen ensamt kan definieras i en bokstav. Skolan ska alltid inspirera till och frĂ€mja lĂ€rande för kunskapens och bildningens skull. Skolan ska ge elever en tro pĂ„ sig sjĂ€lva och sin egen förmĂ„ga â inte fĂ„ de att definiera sitt egenvĂ€rde utifrĂ„n enskilda bokstĂ€ver. Omdömen, feedback och Ă„terkoppling, sĂ„ kallad formativ bedömning, formar en skolgĂ„ng som göder engagemang och utveckling.
Det Àr centralt med en fungerande elevhÀlsa och dÀrför behöver denna styrkas. Den psykiska ohÀlsan hos unga rapporteras gÄng pÄ gÄng vara betydligt högre Àn den varit hos tidigare generationer. ElevhÀlsans roll Àr dÀrför viktigare Àn nÄgonsin. Ofta fÄngas unga personers psykiska ohÀlsa först upp av elevhÀlsan och allt pekar pÄ att tidig hjÀlp i mÄnga fall Àr avgörande för att rÄda bot pÄ psykisk ohÀlsa. Det Àr Är 2022 skamligt och lÄngt ifrÄn försvarbart att skolor har elevhÀlsa som endast Àr pÄ skolan ungefÀr lika ofta som det Àr fullmÄne; nÄgon enskilda dag i veckan eller i vissa fall Ànnu mer invecklade tider som tisdagar udda datum. Ungas psykiska ohÀlsa tar inte en paus dagar dÄ elevhÀlsan inte nÀrvarar, den vÀxer snarare. Krafttag krÀvs. Det Àr dags att prioritera framtidens hÀlsa.
Sist men inte minst mÄste en ökad lÀrartÀthet frÀmjas. För att kunna Ästadkomma det blir det viktigt att statusen för lÀraryrket höjs. Statusen höjs exempelvis genom införd lÀrarlicens, vilket innebÀr att ingen som inte Àr utbildad lÀrare ska kunna kalla sig för lÀrare. För att höja statusen behövs det ocksÄ höjda löner för lÀrare, dÄ de som formar morgondagens vuxna och sÄledes framtidens samhÀllen mÄste premieras för sitt viktiga arbete.
Om en enspĂ„rig utbildningspolitisk debatt gĂ€llande friskolornas existens tillĂ„ts fortgĂ„ kommer det ha förödande konsekvenser för svensk skola. NĂ€r den irrelevanta debatten om huvudmannaskap vĂ€ljs framför pragmatisk politik som behövs hĂ€r och nu, spelas ett farligt politiskt spel â med skolvĂ€sendets existens som insats. Dagens unga utgör Sveriges framtid och en bra utbildning för oss blir garanten för morgondagens fungerande samhĂ€llen. De som stĂ„r handfallna inför aktuella problem och stirrar blint pĂ„ vĂ€rderings politik gĂ€llande friskolor lĂ€mnar skolvĂ€sendet i förfall. För skolvĂ€sendets bevarande och bĂ€sta, kan valĂ„rets utbildningspolitiska debatt börja?