Dags vara tydlig om förbifart Stockholm

Våga vara tydlig, vid ett nej till förbifart Stockholm, att alternativet är väg 55 över Uppsala, Enköping, Strängnäs och Norrköping, skriver Hans Jensevik.

Nationalekonomen Hans Jensevik skriver om betydelsen av ekonomisk tillväxt.

Nationalekonomen Hans Jensevik skriver om betydelsen av ekonomisk tillväxt.

Foto: Hans E Ericson

DEBATT2014-10-12 12:02
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det blir förmodligen ingen förbifart Stockholm. Det slutliga beskedet om sju månader blir att Socialdemokraterna viker ner sig inför Miljö- och Vänsterpartierna. Alternativet till en förbifart Stockholm så som den nu börjat byggas är inte pengar till mer kollektivtrafik i Stockholm. Om den inte kommer till stånd så behöver väg 55 över Uppsala, Enköping, Strängnäs och Norrköping omedelbart projekteras och byggas i motorvägsstandard. Anslagna pengar för förbifart Stockholm bör öronmärkas för ett motorvägsprojekt 55, om förbifarten inte fullföljs.

Som företagare i Uppsala med kommunledningar i hela landet som kunder är jag i dag hänvisad till bilen för att på ett säkert sätt komma fram i tid för mina finansiella heldagsanalyser.

Tåg är inte något säkert alternativ och flyg kan i undantagsfall fungera. En inställd dag är med stor sannolikhet en förlorad kund och detta villkor delar jag med många företagare.

Varje resa innebär ett osäkert val via Stockholm och Essingeleden eller en tidsmässigt mycket längre resa via 55-an över Enköping och Strängnäs. Detta gäller inte bara mig som Upplandsföretagare utan för alla norr om Uppsala, som för dem söder ut med kunder i norr.

Minns dagen kring sekelskiftet med en föredragning i Huddinge och jag fastnade i bil på Essingeleden vid Karolinska. Hade kommunalrådet Jan Hjertssons mobiltelefon och ringde honom. Han lugnade mig med att han satt i en bil bakom mig och också betraktade Karolinska. Och det gjorde några till i kommunstyrelsen. Det ordnade sig den gången, men förståelsen för att hindras av en trafikinfarkt i Stockholm är inte lika stor i övriga Sverige som för luttrade lokalpolitiker i Stockholmsregionen.

Årsskiftet 2000 skakades kommunalpolitikerna i Uppsala när man i UNT den 15 februari kunde läsa om att det diskuterades ett alternativ till Vägverkets planerade dragning av förbifarten av E4 strax öster om staden.

Det alternativet skulle gå genom Uppland över Tierp, Östhammar och Norrtälje i motorvägsstandard med också anslutning till Arlanda och vidare söderöver. Pengarna för förbifarten av E4 alldeles öster om Uppsala fanns plötsligt inte längre i kommunens kassa tillgänglig för allsköns röstknipande kommunala alternativprojekt som bussar, spårvagnar etcetera. Beslutet om Vägverkets dragning togs snabbt i fullmäktige och nu finns E4:an i den utformningen sedan många år. Utgår ifrån att Trafikverkets generaldirektör är lika bestämd nu som fallet var på den tiden.

Norrlands företagare visste vid den tiden att man kunde resa från Njurunda söder om Sundsvall till Malmö över Stockholm, Norrköping, Linköping och Jönköping utan att stoppas av annat är nio trafikljus i Uppsala. Det var då Uppsala kommuns varumärke i omvärlden.

Hur många Stockholmare med ärenden norrut har inte suttit i timmar i kö genom Uppsala speciellt under söndagskvällar på sommaren? Minns man inte detta i Stockholm?

Under mina resor runt i landets kommuner hade jag redan då fått klart för mig att man var duktigt trött på lokalpolitikerna i Uppsala, som uppenbart saknade förståelse för att Uppsala också hade betydelser i ett mer övergripande regionalt sammanhang. Som ett kommunalråd norrut uttryckte det: ”Politikerna i Uppsala kan inte se E4:as förbifart som en fråga om var en lokal stig för kossor ska dras fram.”

Är det inte hög tid att göra klart för lokalpolitikerna i Stockholmsregionen att förbifart Stockholm inte bara är en inomregional fråga för dem?

Och att pengarna för den inte alls finns i regionens kassakista med fri dragningsrätt för andra lokala projekt? Våga vara tydlig, vid ett nej till förbifart Stockholm, att alternativet är väg 55 över Uppsala, Enköping, Strängnäs och Norrköping i motorvägsstandard och att alla pengar öronmärks för det tills det är klart. Det är inte bara företagare i Stockholm som bygger landets välfärd. Det blir mer välfärd om det i politiken tas hänsyn till alla företagare i hela landet.

Hans Jensevik, vd Svensk Kommunrating

Läs mer om