SpÄrvÀg bra för trafiken, inte för resenÀrerna

En satsning pÄ spÄrvÀg kommer inte att komma alla kommuninvÄnare till del, skriver Mats Börjesson.

SpÄrvÀgen Àr kapacitetsstark och bekvÀm, men inflexibel och kommer inte alla till del, skriver Mats Börjesson (bild frÄn Lunds nya spÄrvÀg).

SpÄrvÀgen Àr kapacitetsstark och bekvÀm, men inflexibel och kommer inte alla till del, skriver Mats Börjesson (bild frÄn Lunds nya spÄrvÀg).

Foto: Johan Heimer

Debatt2023-05-12 06:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Uppsala planerar bygga spĂ„rvĂ€g. HuvudskĂ€let Ă€r att trafiken behöver större kapacitet nĂ€r staden vĂ€xer. Det Ă€r sant att spĂ„rvĂ€g har bĂ€ttre kapacitet Ă€n busstrafik men behövs verkligen spĂ„rvĂ€g i Uppsala? Det finns ett stort antal stĂ€der som Ă€r större Ă€n Uppsala som inte har spĂ„rvĂ€g. NĂ€rmaste exemplet Ă€r Malmö. Om vi inte rĂ€knar kransorterna Ă€r Malmö dubbelt sĂ„ stor som Uppsala. ÄndĂ„ beslutade Malmö Ă„r 2016 att inte bygga spĂ„rvĂ€g. DĂ€r satsar man i stĂ€llet pĂ„ MalmöExpressen som Ă€r busstrafik med bra kapacitet.

Förutom att spÄrvÀg har bra kapacitet Àr den ocksÄ mycket bekvÀmare Àn buss. Det beror pÄ att spÄren alltid Àr slÀta och saknar skarpa svÀngar. SpÄrvÀg Àr alltsÄ bra att trafikera men Àr den bÀttre för resenÀrerna?

SpĂ„rvĂ€g leder ofta till lĂ€ngre gĂ„ngavstĂ„nd, sĂ€mre turtĂ€thet, dyrare bostĂ€der och en tĂ€tare bebyggelse Ă€n de flesta önskar. Eftersom spĂ„rvĂ€gen Ă€r sĂ„ dyr kan man bara bygga spĂ„r pĂ„ vissa gator vilket gör att fler fĂ„r gĂ„ lĂ„ngt till ett spĂ„r. Ännu lĂ€ngre blir det att gĂ„ nĂ€r man ska Ă„ka eftersom spĂ„rvĂ€g har lĂ€ngre avstĂ„nd mellan hĂ„llplatserna. Det Ă€r alltsĂ„ lĂ€ngre till hĂ„llplatser i spĂ„rvĂ€gstrafik Ă€n i busstrafik.

SpÄrvÀgen har sÄ bra kapacitet att man inte behöver köra lika ofta som med buss. I genomsnitt fÄr man alltsÄ vÀnta lÀngre pÄ en spÄrvagn Àn pÄ en buss. Finns det nÄgon resenÀr som önskar lÀngre att gÄ och vÀnta lÀngre för att fÄ Äka?

PĂ„ en del platser har det inte blivit sĂ„. Men dĂ„ blir det dyrare i stĂ€llet. Alla vet att spĂ„rvĂ€g ökar markpriset lĂ€ngs spĂ„ren. Det Ă€r bra för kommunen som kan sĂ€lja marken dyrt. Ökat markpris ger emellertid högre hyra och tĂ€tare bebyggelse. I Uppsala har kommunen kommit överens med staten det ökade markvĂ€rdet ger sĂ„ mycket pengar att en del ska anvĂ€ndas för en ny motorvĂ€gsavfart. Dyrare bostĂ€der ska alltsĂ„ förbĂ€ttra för biltrafiken. NĂ€r bostadspriserna ökar i mĂ„nga stĂ€der tvingas ocksĂ„ mĂ€nniskor med lĂ€gre inkomster allt lĂ€ngre ut i ytteromrĂ„dena, lĂ„ngt frĂ„n arbetsplatser, utbildning och spĂ„rvĂ€g.

SpÄrvÀgssatsningar Àr oerhört orÀttvisa. Skattepengar satsas pÄ en del av kommuninnevÄnarnas resor. Det blir kanske en tredjedel av invÄnarna som fÄr bekvÀma spÄrvagnsresor medan övriga i kommunen fÄr hÄlla till godo med busstrafik som skumpar fram över ojÀmnheter, farthinder och potthÄl i gatan. Det finns ocksÄ stor risk spÄrvÀgsbyggen innebÀr minskade satsningar pÄ bÀttre kollektivtrafik för övriga delar av Uppsala, dÀr spÄrvÀgen inte gÄr.

En spÄrvÀg blir inte lönsam om den inte utformas som en integrerad del av en större stadsutveckling. Det gÄr att göra om man bygger helt nytt som i sydöstra Uppsala. Betydligt svÄrare Àr det om man ska dra spÄr i befintlig bebyggelse pÄ befintliga gator. I Uppsala kommer cirka 23 procent av föreslagna spÄrvÀgen att gÄ genom parkomrÄden eller omrÄden med förhÄllandevis gles villabebyggelse. Det Àr omrÄden dÀr spÄrvÀgen aldrig kan bli en del av stadsutveckling eller locka investerare.

Det fiffiga med busstrafik Àr att den Àr flexibel. Det gÄr snabbt att lÀgga upp nya linjer efter förÀndringar i resbehov och köra direktlinjer mellan stora arbetsplatser och bostadsomrÄden. NÄgon spÄrvÀg kommer det aldrig att bli mellan Rosendal och Fyrislund eller mellan Stenhagen och SLU.

Ett av de viktigaste argumenten för spĂ„rvĂ€g Ă€r att vi inte kan lita pĂ„ politiker. Om politikerna satsar pĂ„ spĂ„rvĂ€g kommer resenĂ€rerna att fĂ„ behĂ„lla kollektivtrafiken. Det Ă€r för dyrt att Ă€ndra pĂ„ nĂ„got. Har man dĂ€remot busstrafik kan politikerna plötsligt Ă€ndra linjestrĂ€ckning, trafikering och hĂ„llplatslĂ€gen. 

SÄ behöver det inte vara. Vi borde kunna lita pÄ att politikerna tillhandahÄller kollektivtrafik som Àr sÄvÀl attraktiv och jÀmlik som effektiv. Det gÄr utmÀrkt att bygga ett heltÀckande busstrafiknÀt som blir lika snabbt och bekvÀmt som spÄrvÀg om man pÄ lÀmpliga stÀllen lÄter den gÄ i eget körfÀlt utan farthinder.