De vill köra över Årstaborna

Planen för Årsta torg är dålig för alla.

Foto: Nina Leijonhufvud

Debatt2016-09-29 04:10
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Idag fattar Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet i Plan- och byggnadsnämnden beslut om framtiden för Årsta torg. Relevanta synpunkter från människor som bor i området struntar den rödgröna majoriteten i helt, i och med dagens beslut. I nämndhandlingen kan vi läsa att beslutet innebär att gång- och cykeltunneln försvinner och att den hårt trafikerade Fyrislundsgatan blir en del av det torg som ska binda ihop Årsta med Sala backe.

Liberalerna är skeptiska av flera skäl. Vi tror inte att en gata som Fyrislundsgatan är lämplig som stadsgata i en miljö där barn, vuxna och äldre ska korsa vägen på väg till skola, jobb eller andra aktiviteter. Tryggheten kommer att försämras avsevärt, och barnens möjlighet att själva ta sig från Årsta till Östra Sala backe, eller tvärtom, riskerar att minskas. Vi tror inte heller att de bilburna företagarna får en bättre arbetsmiljö i och med detta. Snarare tvärtom.

Vi tror också att kollektivtrafiken får problem bland gående, cyklister, bilar och lastbilar samtidigt som trafiksäkerheten ska prioriteras. Dagens förslag till beslut kommer att skapa kaos och kosta kommunen skattemedel då vi i efterhand blir tvungna att parera det misstag som nu sker. Liberalerna vill stoppa detta. Vi föreslår i stället att en biltunnel byggs under torget så att bilar som trafikerar Fyrislundsgatan inte behöver samsas om utrymmet med barn, gående och cyklister. En biltunnel skapar trygghet och säkerhet för alla!

Liberalerna är glada över att satsningar görs på stadsdelen Östra Sala backe och för att Årsta torg står inför en stor förändring. Fler bostäder behövs och Årsta torg behöver fräschas upp och moderniseras. Men den rödgröna majoritetens idé om att låta den hårt trafikerade Fyrislundsgatan skära rakt igenom det nya torget och ta bort en mycket använd gång- och cykeltunnel är riktigt dålig.

Beslutet om borttagandet av den nuvarande gång- och cykeltunneln är redan fattat i och det program som togs 2011. Därför är vårt fokus att anpassa de framtida planerna till det beslutet. En biltunnel, med biltrafiken under torget, är en lösning som kan kombinera stadsdelsutveckling med säkerhet samtidigt som det stämmer väl med Liberalernas vision för Årsta torg.

Det vi vill ha är ett grönskande och livfullt torg som inbjuder till närvaro i form av lek och rörelse, vilopauser vid kaféer eller på en parkbänk.

Att bygga en ny biltunnel är förvisso en något dyrare lösning än att låta trafiken korsa Årsta torg, men vi ser det som en investering för framtiden, för en hållbar utveckling av Uppsala och Uppsalabornas boendemiljö.

Planeringen av Fyrislundsgatan har även förbisett de många bilburna småföretagarnas behov av framkomlighet för att kunna utföra sina jobb på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. Om planeringen fortsätter på det sättet, det vill säga utan hänsyn till småföretagare, kommer Uppsala kommun bli en plats där det är svårt att få verksamheten att gå ihop för exempelvis en hantverkare. I Uppsala brukar vi vara duktiga på att ta hänsyn till barn, äldre, tillgänglighet med mera, men vi måste också ha med företagarperspektivet i stadsplaneringen.

I de nuvarande planerna för Årsta centrum har den rödgröna majoriteten varken tänkt på barnen, kollektivtrafiken, privatbilisterna eller företagarna. Alla drabbas om förslaget genomförs. Det Uppsala vi bygger nu ska vara hållbart i många år. Vi tror att en biltunnel blir billigare i längden med hänsyn tagen till alla säkerhetsåtgärder som måste vidtas kommande år för att parera det misstag som nu är på väg att ske. Liberalerna vill göra rätt från början.

Mohamad Hassan

Kommunalråd (L)

Sture Blomgren

Ledamot i plan- och byggnadsnämnden (L)

Läs mer om