Dieseln inte problemet

Biltrafikens miljöproblem mer än halveras om ­genomfartstrafiken försvinner. Den är innerstadens huvudvärk – inte dieseln, skriver Cykelfrämjandet.

Nijmegen

Nijmegen

Foto: Fotograf saknas!

debatt2018-04-28 00:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dubbdäcksförbud på Kungsgatan för att minska luftföroreningarna är otillräckligt. Nu diskuteras införandet av miljözoner även för personbilar. Dessa åtgärder gör dock att innerstaden kan fortsätta vara en genomfart.

Varje dag kör 80 000 fordon in och ut från innerstaden. Många problem som biltrafiken skapar skulle lösas om man tar bort genomfartstrafiken.

Uppsala är en stad där bilen tillåts ta orimligt stor plats på övriga trafikanters bekostnad. Det enda gaturum som är fredat för fotgängare är den mer än 50 år gamla gågatan. De flesta gatorna är öppna för genomfart.

Låt oss först framhålla vad Cykelfrämjandet vill:

Ja! Det ska vara enkelt för bilburna att besöka innerstaden.

Nej! Innerstaden ska inte vara en genomfart för motortrafik.

Varje dag passerar 80 000 motorfordon in i och ut ur innerstaden. Cykelfrämjandet uppskattar att 70–80 procent av den trafiken inte har något ärende i innerstaden utan är genomfartstrafik. På Kungsgatan underlättas genomfart dessutom medelst ”grön våg”, vilket tvingar fram extra bussfiler.

Biltrafikens miljöproblem skulle mer än halveras om genomfartstrafiken försvann. Genomfartstrafiken är sannolikt främsta källan till kväveoxider, partiklar, buller och olyckor.

Genomfartstrafiken kräver stora ytor, svängfiler i korsningar och särskilda bussfiler.

Samtidigt vet vi att sex gånger fler dör av buller, dålig luft och stillasittande än av trafikolyckor. Så att främja aktiva trafikslag som fotgängare och cyklister ger stora positiva värden.

Även elbilar och bilar som använder fossilfria bränslen river upp partiklar, bullrar, kräver stora ytor samt kan skada cyklister och fotgängare.

Åtgärder som miljözon, dubbdäcksförbud och biltullar naggar bara problemen i kanten och är svåra att administrera och beivra. Under säsong passerar cirka 2 000 fordon med dubbdäck Kungsgatan dagligen. Hur många tunga fordon beivras för brott mot miljözonen? Hur många privatdieselbilar skulle beivras om de inbegrips i en miljözon?

Det är betydligt enklare och effektivare att stoppa genomfartstrafiken.

Till exempel kan man införa lite enkelriktningar och några hinder som släpper igenom bussar och utryckningsfordon. Det ger fullt tillträde till innerstaden för bilburna, men de måste åka ut ungefär där de åkte in. Denna lösning är billig och enkel att kontrollera. Inget dubbförbud, ingen miljözon. Samtidigt löser man inte bara problem med höga kväveoxidhalter, utan även med partiklar, buller och de stora ytkraven som genomfartstrafiken drar med sig. Kanske en del trafikljus rent av kan tas bort.

Det här är ingen utopi.

Stad efter stad över hela världen befriar innerstaden från motordriven genomfartstrafik.

I Sverige är Linköping ett bra exempel. Utan genomfartstrafik får vi en riktigt angenäm innerstad som bilburna enkelt kan besöka, med gott om plats för fotgängare och cyklister.

Styrelsen för Cykelfrämjandet i Uppsala

Björn Engström, ordförande

Torbjörn Albért, Guy Bastin,

Nicole Carpman, Joakim Löfstedt,

Boel Vallgårda

Fotnot: Fler kartjämförelser finns på unt.se/debatt

Trafik

Läs mer om